Gå til innhold

Mosjon og depresjon NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Forstår ikke dette
Skrevet

Jeg prøver å komme ut av depresjon med mosjon. Jeg sliter masse. Har prøvd å gå i fjellet i hele påsken. Hver dag. Men nå er jeg dårlig igjen. Verker i kroppen, hjernen ber om fred, føler meg syk, vondt over alt. Særlig i hodet. Jeg er jo egentlig sprek, men kroppen min tåler tydligvis ikke mosjon uten å bli deprimert igjen... Nå rakner det snart her igjen. Jeg forstår ikke hvorfor mosjon utløser dette..... Har du en forklaring NHD ?

Fortsetter under...

Gjest xbellax
Skrevet

Det du beskriver er jo depresjon, ikke pga mosjon. Kom deg ut men ikke fjelltur og 5 mil hver dag, gå deg noen fine turer, gjerne sammen med andre, og forsøk å veksle mellom ulike typer aktiviteter. Du kommer ikke ut av en depresjon alene med mosjon, akkurat som medisiner/terapi heller ikke er allverdens virkningsfullt med mindre du bidrar selv. Du må ta vare på deg selv menneske: søvn, kost, sosial kontakt, godt nettverk,jobb/skole, mosjon, evt medisin, osv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mosjon hjelper på depresjon. Tross dette vil det ofte ikke være nok med kun mosjon/aktivitet for å behandle en depresjon. Samtaler og antidepressiva er ofte nødvendig.

Selv om det er slik at en del mosjon er bra, så er det det ikke slik at mer mosjon er bedre og svært mye mosjon enda bedre. Kanskje er dosene for høye - du skriver ikke noe om det.

Uansett virker det som om du trenger mer behandling. Derfor anbefaler jeg at du oppsøker fastlegen din.

Gjest Forstår ikke dette
Skrevet

Hmm....har lurt på om dosene er litt for høye ja. Men kan det virke inn på at depresjonen blir verre ? For et år siden greidde jeg knapt å gå på butikken...

Skrevet

Jeg går ca. 1 time hver dag - pluss tran - (modvirker deprenson).

Gjest fordi jeg fortjener det! ;-)
Skrevet

Enig. Jeg for min del er nok i en litt negativ, nedadgående spiral og jeg orker ikke å gjøre noe med det! Juhuuu! Kult å plage seg selv!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...