Gå til innhold

Schrödingers katt om placebo effekt

Anbefalte innlegg

Gjest Zyprexus
Skrevet

Har dere sett Schrödingers katt i dag? Om ikke kan dere se her:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/732681/

Det er overaskende. Mellom 75 og 82 % bare har placebo effekt av antidepressiva. Altså de ble bedre bare fordi de TROR de får medisinen.

Hva tror NHD og andre her på forumet om dette?

Gjest pointless
Skrevet

Jeg har ikke sett programmet, og jeg har ikke tid til å se det nå. Men utifra det du sier om det, tror jeg det bare er bullshit. Hvordan finner de liksom ut at 75 - 80% bare har placeboeffekt og ikke reell virkning av antideprissiva?

Skrevet

Jeg har ikke sett programmet, og jeg har ikke tid til å se det nå. Men utifra det du sier om det, tror jeg det bare er bullshit. Hvordan finner de liksom ut at 75 - 80% bare har placeboeffekt og ikke reell virkning av antideprissiva?

Placeboeffekt er også en reell virkning.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Sa programmet at de ble bedre _bare_ fordi de trodde det, eller var det begge deler?

Skrevet

Hei!

Ja men det er jo en reell effekt det også.

Min psykiater som er nevrolog sier hun er aldri negativ når hennes pasienter som hadde alvorlige sykdommer ville bruke homeopati og andre ting uten virkning, hun tenkte da på den viktige placeboeffekten.

Men hun sa, slutt bare ikke med skolemedisinen, men bruke det alternative som et tilskudd, hun så at ofte troen på en virkning kunne få mennesker til i det minste psykisk føle seg bedre og lettere.

Skrevet

Ja, ikke sant. Enig med deg der. Placebo-effekt kan være den beste medisin.

Spiller forsåvidt ingen rolle hva slags effekt det er, hvis det funker.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

I høyeste grad. :)

Personlig tenker jeg at dersom medisin virker så blåser jeg egentlig i om effekten er placebo. Så lenge et menneske blir bedre, så er det jo det som er målet.

Skrevet

Takk for linken! Denne her bør alle se, og tenke gjennom hva dette egentlig betyr. Hjernen vår er mye mer fantastisk enn vi tror, og bare ved å vise omsorg og gi andre mennesker håp, er vi faktisk med på å bedre helsen deres!

Selv har jeg to barn, der det ene barnet slutter å gråte med en gang det får plaster på såret. Mitt andre barn derimot oppdaget at plaster var noe man fikk når man hadde det vondt, og fikk tanker om at plaster var smertefullt. For han ble alt mye værre hvis han fikk plaster på, og han roet seg ikke før vi tok plasteret av igjen.

Skrevet

Synes tallene høres høye ut. Og her var det vel også tatt med personer som ikke var særlig deprimerte i utgangspunktet. SSRI har jo på en måte blitt det nye "Norgesplasteret", og skrives ut over en lav sko for stort og smått. Spørs om tallet hadde vært like høyt dersom det kun hadde blitt gitt til de med moderat til alvorlig depresjon.

Men placeboeffekten er en særdeles viktig effekt ved siden av effekten av selve virkestoffene i medisinen. Reell virkning fra virkestoffer skaper forventning om ytterligere bedring, og setter igang nyttig placeboeffekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...