Gå til innhold

Noen klar grense mellom terapi og ikke terapi?

Anbefalte innlegg

Gjest Passi Enten
Skrevet

Jeg går til en psykiater som har tilskudd gjennom NAV. Denne refusjonen gjelder bare enkelte pasienter og ikke andre. Jeg har til nå vært en del av refusjonsgjengen.

Da jeg begynte hos henne i desember så var bestillingen min kogntiv terapi (evnt støttesamtaler), psykoedukasjon og hjelp med medisinering. Hun synes ikke at jeg er klar for noen terapi og hun har gitt meg en sluttdato.. Om to uker avslutter vi kontakten.

jeg har fått høre at dette tilskuddet bare dekker terapi og ikke noe annet. Jeg spurte om hun ikke bare kunne kalle det terapi, men jeg fikk høre at det ikke fungerte sånn.

Kan ikke psykoedukasjon og hjelp til medisinering inngå i "terapipakka"? Hun synes jeg ikke er sterk nok psykisk til terapi, men skal hun bare avslutte alt hun har startet på og overlate det til fastlegen som ikke har spesiell kompetanse på bipolare og medisinering?

Er dette normal prosedyre?

Gjest xbellax
Skrevet

Det er endel ting jeg ikke forstår i innlegget ditt.

Du begynte i desember, skriver du, hva slags terapi fikk du da? Var det psykoedukasjon og hjelp med medisinering, eller kognitiv, eller rene støttetimer? Har noe forandret seg på disse 5 månedene, har du blitt verre? Hva gjorde dere av avtaler da du begynte?

Kan hun ikke lenger hjelpe deg fordi hun opplever deg for dårlig er det hennes valg, men da er det også hennes ansvar å finne noen som faktisk kan hjelpe deg (feks innleggelse om dette er nødvendig). Hun kan ikke bare si takk og farvel midt inne i et behandlingsopplegg, på samme tid kan jeg ikke slå fast at det er det hun gjør fordi jeg aner ikke hvilke avtaler dere har gjort fra begynnelsen.

Gjest Passi Enten
Skrevet

Det er endel ting jeg ikke forstår i innlegget ditt.

Du begynte i desember, skriver du, hva slags terapi fikk du da? Var det psykoedukasjon og hjelp med medisinering, eller kognitiv, eller rene støttetimer? Har noe forandret seg på disse 5 månedene, har du blitt verre? Hva gjorde dere av avtaler da du begynte?

Kan hun ikke lenger hjelpe deg fordi hun opplever deg for dårlig er det hennes valg, men da er det også hennes ansvar å finne noen som faktisk kan hjelpe deg (feks innleggelse om dette er nødvendig). Hun kan ikke bare si takk og farvel midt inne i et behandlingsopplegg, på samme tid kan jeg ikke slå fast at det er det hun gjør fordi jeg aner ikke hvilke avtaler dere har gjort fra begynnelsen.

Nei, det er mye jeg heller ikke forstår her ;)

Hun snakket om å ta en bolk på 10-12 ganger på kognitiv terapi, men vet faktisk ikke om det er kogntiv terapi hun har holdt på med heller. Men bestillingen var også psykoedukasjon, støttesamtaler og hjelp til medisinering. Jeg har en somatisk lidelse og det er mye usikkerhet knyttet til dette. Det var derfor jeg ville prøve kogntiv terapi.

Hun mener at jeg ikke er klar for noen terapi. Hun mener at mange ikke blir bedre av det, og at jeg er i den gruppen.

Men det virker så uproft og bare skulle avslutte sånn helt uten videre. Hun har startet prosesser hos meg som jeg må få avsluttet på et vis. Og hva med medisineringen og psykoedukasjonen? Greit nok at jeg kanskje ikke terapi er det jeg trenger nå, men hvorfor kan hun ikke drive med psykoedukasjon?

Men det var visst ikke sånn det fungerte. Avtalen med NAV var visst bare forbeholdt terapi fikk jeg høre. Men hvordan kan NAV vite om hun driver med støttesamtaler eller terapi? Leser de journalene?

Nei, dette virker bare merkelig. Jeg får en sterk følelse av at hun ikke vil ha meg der. Så jeg håper på bedre treff neste gang!

Skrevet

Nei, det er mye jeg heller ikke forstår her ;)

Hun snakket om å ta en bolk på 10-12 ganger på kognitiv terapi, men vet faktisk ikke om det er kogntiv terapi hun har holdt på med heller. Men bestillingen var også psykoedukasjon, støttesamtaler og hjelp til medisinering. Jeg har en somatisk lidelse og det er mye usikkerhet knyttet til dette. Det var derfor jeg ville prøve kogntiv terapi.

Hun mener at jeg ikke er klar for noen terapi. Hun mener at mange ikke blir bedre av det, og at jeg er i den gruppen.

Men det virker så uproft og bare skulle avslutte sånn helt uten videre. Hun har startet prosesser hos meg som jeg må få avsluttet på et vis. Og hva med medisineringen og psykoedukasjonen? Greit nok at jeg kanskje ikke terapi er det jeg trenger nå, men hvorfor kan hun ikke drive med psykoedukasjon?

Men det var visst ikke sånn det fungerte. Avtalen med NAV var visst bare forbeholdt terapi fikk jeg høre. Men hvordan kan NAV vite om hun driver med støttesamtaler eller terapi? Leser de journalene?

Nei, dette virker bare merkelig. Jeg får en sterk følelse av at hun ikke vil ha meg der. Så jeg håper på bedre treff neste gang!

Jeg mener det er fair å avslutte behandlinger dersom man mener man ikke har mer å tilby pasienten. Du har vel vært der en del ganger siden du har hatt kontakt siden juletider, så hun har sikkert fått nok informasjon til å ta et faglig standpunkt.

Derimot mener jeg at du må gis nok samtaler i avslutningsfasen til at dette ikke blir noe du går og "spinner" på i ukevis. Dersom den foreløpig avsatte tid ikke er nok for deg til å få til en ryddig avslutning, så synes jeg du skal be om en ekstra time til dette.

Fastlegen har godt tilgang til veiledning i forhold til medisinering på nærmeste dps dersom dere er usikker på medisinering videre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Terapi betyr behandling. Slik sett er forhåpentligvis alt vi driver med terapi.

Det er ikke uvanlig at spesialisten diagnostiserer, igangsetter behandling, følger denne en tid, for så å overlate det meste til fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...