Gå til innhold

hva er det å være psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest xbellax

"Er det å vise føleser det samme som å være psykisk syk?" Nei. Alle har følelser, noen viser dem hyppigere enn andre, det er ikke et sykdomstegn. Det blir et sykdomstegn, et symptom, når en følelse, feks redsel eller tristhet, tar over og styrer livet vårt.

"Sorg og slike reaksjoner er de eller kan de bli psykiske problemer?" Sorg kan sette seg fast i noen tilfeller. Sorg som setter seg fast går gjerne over i depresjon (og eller angst), noe som oppleves som endeløs tristhet/sinne/redsel. Det er viktig å skille mellom hva som er normale reaksjoner og følelser, som reaksjoner på tap/dødsfall/krise/avvisning, og det som er sykelig.

Gjest segunda
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 1.5.2011 den 7.45):

Å vise følelser er ikke å være psykisk syk.

Sykdom, psyksisk og fysisk, kjennetegnes ved egen (evt andres) lidelse/symptomer og nedsatt funksjon.

Det å gråte høyt av smerte, redsel eller sorg er da ikke psykisk lidelse. Ikke heller å hyle og skrike av samme grunner, eller er det nedsatt funksjon når mennesket har ikke full kontroll over seg selv?

Nils Håvard Dahl, psykiater
  segunda skrev (På 1.5.2011 den 8.56):

Det å gråte høyt av smerte, redsel eller sorg er da ikke psykisk lidelse. Ikke heller å hyle og skrike av samme grunner, eller er det nedsatt funksjon når mennesket har ikke full kontroll over seg selv?

Jeg tror dette er mye (u?)"kultur". I hvert fall ser det slik ut når jeg ser begravelser fra ulike deler av verden.

Gjest segunda
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 1.5.2011 den 8.59):

Jeg tror dette er mye (u?)"kultur". I hvert fall ser det slik ut når jeg ser begravelser fra ulike deler av verden.

Selvfølgelig er det kultur hvordan man oppfører seg i begravelse, men nå snakker jeg ikke nødvendigvis om sorgreaksjoner ved død. Det er også forskjell på menn og kvinner hvor kvinner hyler og gråter mye lettere. Blir det betraktet i psykiatrien som de er psykisk svakere, noe som en arabisk lege f.eks. brukte som eksempel på hvorfor kvinner må beskyttes av menn.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
  segunda skrev (På 1.5.2011 den 9.04):

Selvfølgelig er det kultur hvordan man oppfører seg i begravelse, men nå snakker jeg ikke nødvendigvis om sorgreaksjoner ved død. Det er også forskjell på menn og kvinner hvor kvinner hyler og gråter mye lettere. Blir det betraktet i psykiatrien som de er psykisk svakere, noe som en arabisk lege f.eks. brukte som eksempel på hvorfor kvinner må beskyttes av menn.

På gruppenivå er nok kvinner mer dramatiske i sin uttrykksmåte enn menn i vår kultur. Siden det ikke har noen negativ effekt på funksjon, kan det umulig brukes som argument for sykelighet.

Gjest sivera

Vel, for meg var det motsatt. Jeg får et steinansikt når jeg blir psyk og gjør alt for at ingen andre skal se dette. Mennesker er jo forskjellige. Det spørs vel litt hva man har "lært". Noen psykisk syke vil nok vise følesler og andre ikke. Vi er nok like forskjellige som alle andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...