Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står på endel medisiner og noen av dem er under terapeutisk nivå. Hva betyr dette?

Gjest Nerda
Skrevet

At de ligger under det man kaller referanseområde av virkestoff i blodet. Disse tallene og grensene er ulike fra medikament til medikament. Dersom noe ligger under referanse (som er området man ønsker å få effekt i uten bivirkninger), er nivået antakelig så lavt at man ikke vil oppnå en effekt av det.

(correct me if I'm wrong)

Skrevet

At de ligger under det man kaller referanseområde av virkestoff i blodet. Disse tallene og grensene er ulike fra medikament til medikament. Dersom noe ligger under referanse (som er området man ønsker å få effekt i uten bivirkninger), er nivået antakelig så lavt at man ikke vil oppnå en effekt av det.

(correct me if I'm wrong)

Men hva er da vitsen med å ta dem? Placebo? Jeg stoler på psykiateren min. Han er også farmakolog. Men dette skjønner jeg ikke.

serenity777
Skrevet

Men hva er da vitsen med å ta dem? Placebo? Jeg stoler på psykiateren min. Han er også farmakolog. Men dette skjønner jeg ikke.

Ta feks Seroquel, en medisin mot schizofreni og bipolar samt andre psykoser. Der antar man att den antipsykotiske effekten inntrer ved over 100mg eller noe sånt, men mange tar feks 25mg for å få sove bare.

Skrevet

Ta feks Seroquel, en medisin mot schizofreni og bipolar samt andre psykoser. Der antar man att den antipsykotiske effekten inntrer ved over 100mg eller noe sånt, men mange tar feks 25mg for å få sove bare.

Takk for svar. Jeg er bipolar og tar Fluanxol på antipsykotisk nivå. Kanskje det er et antidepressiva som er lavt. Bipolare skal være forsiktig med å ta det. Men hvis det er under terapeutisk nivå er det jo ingen vits?

Gjest Nerda
Skrevet

Takk for svar. Jeg er bipolar og tar Fluanxol på antipsykotisk nivå. Kanskje det er et antidepressiva som er lavt. Bipolare skal være forsiktig med å ta det. Men hvis det er under terapeutisk nivå er det jo ingen vits?

Vi er individuelle, og noen opplever kanskje effekt selv om det ligger under referanse.

Sier psykiateren din at du skal ta samme dose, og du føler det hjelper deg - ser jeg ingen grunn til hvorfor man skulle øke dosen. Men det blir spekuslasjoner etter som jegikke er lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En antar at serumkonsentrasjonen av et medikament skal være mellom en nedre og en øvre grense for at en skal ha god effekt, men også akseptable bivirkninger. Dette området kalles terapeutisk nivå (for dette medikamentet brukt for en angitt lidelse/sykdom).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...