Gå til innhold

NHD-Andre Hvor går veien videre nå?

Anbefalte innlegg

Gjest YotoHama
Skrevet

Jeg har det siste året endelig fått mot til å kjempe mot sosial angsten og depresjonene som følge av denne med nebb og klør. Det siste halve året har jeg gått til psykolog som jeg syntes har vært en god opplevelse. Ikke at jeg har blitt noe bedre, men det har vært godt å snakke med noen om alle hemmelighetene jeg har sittet inne med. 12 ganger har jeg vært hos h*n.

Jeg merker at jeg fortsatt sliter veldig i hverdagen. Det jeg lurer på er om noen har noen forslag til hvordan jeg skal kjempe videre og med hvilken hjelp. Jeg er åpen for det meste, t.o.m medisiner hvis dette kan hjelpe meg til å få en god fremtid.

Gjest Closeau
Skrevet

Er du utredet? En depresjon/bipolar lidelse kan ligge i bunnen. Kan behandles med terapi/medisiner/god livsstil.

Har selv en bipolar lidelse, og behandling av denne gjorde depresjon, angst, grubling, uro og søvnproblemer mindre. Tar Lamictal og Paroxetin som har vist seg å være en god kombinasjon. Livet mitt ble mye, mye bedre etter at jeg fikk Lamictal. Det tok mange år før det ble oppdaget.

Ellers hjelper det bra å ha en stabil døgnrytme, faste rutiner, godt og tilstrekkelig kosthold, nok mosjon, god kontakt med venner/familie etc. Å ikke ha for mange og store bekymringer i hverdagen hjelper også godt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Medisiner av typen SSRI/SNRI (Cipralex, Seroxat, Zoloft, Efexor) vil være til stor hjelp både ved depresjon og sosial fobi.

I tillegg til psykologisk behandling trenger en å trene systematisk på det en er redd for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...