Gå til innhold

Sobril

Gjest Lurer litt på dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det antidepressiva?

Skrevet

Nei, det er beroligende, et Benzo-preparat om jeg ikke tar feil. Sikkert greit til sitt bruk. Søk på Felleskatalogen, så får du nok svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er mot angst, og det er dessverre vanedannende.

Skrevet

Jeg fikk det for noen år siden i en krisesituasjon og da brukte jeg det bare noen dager før jeg kastet de i søpla. Jeg synes de hjalp meg da.

Jeg skal til fastlegen i morgen og tenkte spørre om å få det. Jeg trenger de bare i en periode tror jeg. Anbefaler du noe annet ved en depresjon? Det er en depresjon som er utløst av en krise. Jeg er vanligvis ikke deprimert, men jeg takler kriser dårligere enn de fleste andre kan det se ut som.Hva anbefaler du for en periode, slik at jeg kan orke å jobbe?

Gjest Orenda
Skrevet

Hvorfor finnes slikt..benzo når ingen skriver det ut mer`?

Gjest uttainna
Skrevet

Hvorfor finnes slikt..benzo når ingen skriver det ut mer`?

Det skrives ut.

Gjest mcklxøzøfv
Skrevet

Jeg fikk det for noen år siden i en krisesituasjon og da brukte jeg det bare noen dager før jeg kastet de i søpla. Jeg synes de hjalp meg da.

Jeg skal til fastlegen i morgen og tenkte spørre om å få det. Jeg trenger de bare i en periode tror jeg. Anbefaler du noe annet ved en depresjon? Det er en depresjon som er utløst av en krise. Jeg er vanligvis ikke deprimert, men jeg takler kriser dårligere enn de fleste andre kan det se ut som.Hva anbefaler du for en periode, slik at jeg kan orke å jobbe?

Sobril er greit nok å bruke ved behov en kort periode, syns jeg.

Og sovetabletter om det trengs for kort tid.

Men er du i en krise kan det være andre tiltak som kan hjelpe deg, feks at arbeidet legges mer til rette, at du har kortere arbeidstid, bruker tid på trening og turer, snakker med noen.. hører på god musikk.. prioriterer deg selv for at du skal komme deg ovenpå igjen. Viktig med søvn og balanse mellom aktivitet og hvile. Spis greit. Å sykmeldes fullt KAN i noen tilfeller være en dårlig løsning fordi en da får belastninger med det i tillegg. (Hvordan blir det å komme tilbake igjen, kan det bli tungt osv, mister en det sosiale nettverket, mister mestringsfølelse ved å jobbe, blir det mer grubling, dårligere døgnrytme?) Derfor syns jeg at det ofte er best å jobbe en del.

Kriser er noe vi alle opplever i løpet av livet og det er viktig å ikke la krisen bli til sykdom. Legen har sikkert gode råd til deg og du kan jo tenke etter hva som har hjulpet deg tidligere og ta lærdom av det.

Personlig liker jeg å skrive når jeg skal sortere tanker og følelser. I tillegg syns jeg fysisk aktivitet er viktig. Avkobling med ting som gjør at tankene stopper, feks håndarbeid, sex, spill, lesing og lignende kan jo også være bra om en klarer det.

Gjest Orenda
Skrevet

Det skrives ut.

Ikke til meg! Og jeg trenger det.

Gjest uttainna
Skrevet

Ikke til meg! Og jeg trenger det.

Hvorvidt du trenger det eller ikke aner jeg ingenting om, men det skrives ut.

Skrevet

Sobril er greit nok å bruke ved behov en kort periode, syns jeg.

Og sovetabletter om det trengs for kort tid.

Men er du i en krise kan det være andre tiltak som kan hjelpe deg, feks at arbeidet legges mer til rette, at du har kortere arbeidstid, bruker tid på trening og turer, snakker med noen.. hører på god musikk.. prioriterer deg selv for at du skal komme deg ovenpå igjen. Viktig med søvn og balanse mellom aktivitet og hvile. Spis greit. Å sykmeldes fullt KAN i noen tilfeller være en dårlig løsning fordi en da får belastninger med det i tillegg. (Hvordan blir det å komme tilbake igjen, kan det bli tungt osv, mister en det sosiale nettverket, mister mestringsfølelse ved å jobbe, blir det mer grubling, dårligere døgnrytme?) Derfor syns jeg at det ofte er best å jobbe en del.

Kriser er noe vi alle opplever i løpet av livet og det er viktig å ikke la krisen bli til sykdom. Legen har sikkert gode råd til deg og du kan jo tenke etter hva som har hjulpet deg tidligere og ta lærdom av det.

Personlig liker jeg å skrive når jeg skal sortere tanker og følelser. I tillegg syns jeg fysisk aktivitet er viktig. Avkobling med ting som gjør at tankene stopper, feks håndarbeid, sex, spill, lesing og lignende kan jo også være bra om en klarer det.

Jeg takker for råd. Det er et råd jeg kunne funnet på å gi selv, frem til jeg skjønte hvor meningsløs slike råd kan være. Beklager, jeg vet det er godt ment.

Gjest det tenker jeg
Skrevet

Hvis det er en depressiv reaksjon så er ikke sobril det rette. Jeg synes det er bedre om du forteller legen hvordan du har det, slik at han kan komme med behandlingsforslag. I stedet for at du selv har tenkert det ut. Det er jo det legen er der for. Kanskje det hadde vært bedre med noen samtaletimer regelmessig med psykiatrisk sykepleier en liten periode. Jeg tror mer på det, opprettholdelse av trening, sosiale relasjoner, mat og søvn, for å komme seg gjennom kneika. Man kan bli raskt avhengig av sobril, og det bør kun brukes i en kort periode mot sterk angst.

Skrevet

Jeg ba ikke om det. Jeg ba om antidepresseiva, men fikk sobril. Han mente antidepressiva kan gjøre det verre i starten, da det tar tid før det virker. Jeg har noen andre symtomer som kan tyde på at jeg kan ha angst. Mener du det er feil å gi meg sobril? Det viktigste som kom ut av dette er at mannen min nå vil gå til psykolog.

Gjest njklnjljn
Skrevet

Jeg takker for råd. Det er et råd jeg kunne funnet på å gi selv, frem til jeg skjønte hvor meningsløs slike råd kan være. Beklager, jeg vet det er godt ment.

Da får du satse på tablettene til du er mer ovenpå, da. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...