Gå til innhold

Re: Psyk søster - takk for mange gode svar!

Anbefalte innlegg

Gjest NokEnGang
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar!

Jeg hadde nok kuttet ut all kontakt (for lenge siden), hvis det hadde vært noen andre enn min nærmeste familie! Det er ikke grenser for hva min søster kan si av ”stygge” ting når ho føler seg avvist / såret. Og det er dessverre ikke mye som skal til før ho ”klikker”.

En gang ringte ho meg torsdag ettermiddag, og fortalte at ho ville komme på helgebesøk samme helg. Når jeg svarte at det dessverre ikke passet den helgen fikk ho et skikkelig ”sammenbrudd”, og vi hadde ikke kontakt på ca. 2 mnd etter det.

Ho har vært på en del helgebesøk hos meg, og det er IKKE fordi ho har et ønske om å besøke sin søster… Som regel har ho en annen agenda, som for eksempel en butikk ho vil gå i, en konsert ho skal på, evt. ho skal treffe en mann som ho ”har møtt” på nettet… Jeg føler hele tiden at min søster ”stjeler energi” - ho ”tar og tar”, og jeg /(resten av familien) får aldri noe igjen! Ikke en gang et ”Takk”. Alt skal tilrettelegges for henne, og hvis det er noe ikke går hennes vei ..ja, - da blir det bråk…!!

I perioder kan vi ha det veldig koselig sammen. Men har vi hatt en hyggelig dag, skal denne ”alltid” ødelegges ved at ho sier noe som ho VET provoserer meg, og da ender vi opp med å krangle, nok en gang… Alle mine venner mener at jeg må bare kutte all kontakt, men pga. dårlig samvittighet fortsetter jeg å være med ho. Ja, ho vet alt om hvordan ho skal manipulere meg, (og sikkert alle andre rundt seg)…

Det verste som kan skje min søster er at ho får noen gode nyheter. F. eks. da vår eldste søster fortalte at ho skulle gifte seg. Da ble ”søs” plutselig veldig ”psyk”, og vi måtte alle rette oppmerksomheten mot ho (nok en gang). Den eldste søsteren vår er dessverre litt for ”perfekt” på alle måter; ho har mann, barn, flott hus, er mellomleder i en stor bedrift… Ho har kort fortalt ”alt” som min andre søster (mest sannsynlig) ønsker seg. Men ”søs” klarer aldri å bli glad på hennes vegne. Når de er sammen snakker ho dritt om det å ha barn, og ho bryr seg ikke i hele tatt om sin niese og nevøer. Vår eldste søster var faktisk i tvil om ho i heletatt skulle invitere ”søs” i bryllupet, pga. ho ville ikke at den dagen skulle bli ødelagt også ( som de fleste høytider har blitt i vår familie). Vår eldste søster sier at ho ikke ”orker” å ha kontakt lenger. Uansett hva storesøster sier så klarer ”søs” å få frem noe negativt. Det er så utrolig slitsomt å være med slike personer, og jeg må si at jeg forstår godt at min store søster er lei !

”Søs” har overhode ingen empati eller selvinnsikt. Ho ”durer i vei”, og tenker aldri på at ho kan såre noen. Jeg har aldri hørt at ho har hatt dårlig samvittighet for noe! Ho har veldig dårlig personlig hygiene, og på en skikkelig dårlig dag kan ho faktisk kommentere at ”andre stinker”. For meg er dette helt utrolig at det går an!!! Er dette en sykdom ELLER er ho bare veldig lat!??

Jeg har lest litt om den diagnosen som bla. NHD nevner. ( Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse -eupf/(borderline). Og jeg er redd at dette kan passe veldig bra! Som tidligere nevnt tror jeg ikke at den behandlingen ho får hjelper. Jeg er redd ho også manipulerer psykologen, slik at han ikke egentlig finner ut hva som feiler ho… Min søster er veldig smart, og ho vet nøyaktig hva ho skal si for å ”være (p)syk nok” evt. ”frisk nok”… Tror faktisk ho er mer opptatt av hvor pen og rik psykologen er, enn å selv bli frisk!

De stadige truslene om selvmord, gjør at alle rundt ho begynner å ta avstand. Hvem vil være venn med en som skal dø snart?? De fleste vil jo ”beskytte seg selv” mot en slik påkjenning. Jeg merker at jeg også begynner å ta avstand. Dette skremmer meg, men jeg begynner faktisk å gi opp jeg og… Jeg ser ikke tegn til at ho ønsker å bli bedre. Det virker bare som ho vil gjøre livet verst mulig for de rundt henne, så lenge ho ”kan”. Hvorfor ønsker noen å være slik??

Jeg synes det er helt utrolig at tre søstre kan bli så forskjellig. Hvordan ble ”søs” slik? Vi har alle tre fått samme oppvekst og muligheter! Er dette arvelig? Jeg har selv nettopp oppdaget at jeg er gravid. Jeg gruer meg veldig til å fortelle dette til min egen søster, pga. alle de negative reaksjonen hennes. Og nå tenker jeg stadig på om jeg selv kan ende opp med et barn som ligner på henne??

Jeg skal gjøre et siste forsøk på å redde min søster ut av denne ”onde sirkelen”. Vi skal treffes i helgen, og da skal jeg foreslå felles møte med psykologen hennes.

Jeg har ellers sagt til ho at dersom ho truer med selvmord enda en gang, så er det siste gang ho snakker med meg. Og det mener jeg!!

Skrevet

''Jeg har ellers sagt til ho at dersom ho truer med selvmord enda en gang, så er det siste gang ho snakker med meg. Og det mener jeg!!

''

Jeg er ganske sikker på at et slikt utsagn vil få henne til å "utagere" med en selvmordstrussel relativt raskt.

Gjest har eupf
Skrevet

Denne situasjonen høres helt uutholdelig ut. Høres ut som en god ide å være med henne til psykologen.

Jeg har blant annet diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg kjenner meg IKKE igjen i beskrivelsene som du nevner. Jeg blir derimot ofte utnyttet av, og får ofte venner som oppfører seg på denne måten. Men det nytter kanskje ikke å skrive det her. Jeg har fått inntrykk av at man her inne blir stemplet når man har denne diagnosen. Så da er kanskje min virkelighetsoppfatning helt gal?? Kanskje det egentlig er meg som manipulerer når jeg gang på gang blir utnyttet av venner som presser meg til å betale alt? Kanskje det er jeg som manipulerer menn til å ta seg til rette selv om jeg sier nei? Dette ble litt ut av den røde tråden her, men jeg vil bare illustrere at vi som har eupf ikke nødvendigvis har de symptomene som du beskriver.

Jeg tror søsteren din har en eller flere personlighetsforstyrrelser, men ikke "bare" eupf.

Lykke til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne situasjonen høres helt uutholdelig ut. Høres ut som en god ide å være med henne til psykologen.

Jeg har blant annet diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg kjenner meg IKKE igjen i beskrivelsene som du nevner. Jeg blir derimot ofte utnyttet av, og får ofte venner som oppfører seg på denne måten. Men det nytter kanskje ikke å skrive det her. Jeg har fått inntrykk av at man her inne blir stemplet når man har denne diagnosen. Så da er kanskje min virkelighetsoppfatning helt gal?? Kanskje det egentlig er meg som manipulerer når jeg gang på gang blir utnyttet av venner som presser meg til å betale alt? Kanskje det er jeg som manipulerer menn til å ta seg til rette selv om jeg sier nei? Dette ble litt ut av den røde tråden her, men jeg vil bare illustrere at vi som har eupf ikke nødvendigvis har de symptomene som du beskriver.

Jeg tror søsteren din har en eller flere personlighetsforstyrrelser, men ikke "bare" eupf.

Lykke til.

Eupf diagnostiseres ved at en har minst 5 av 9 kriterier oppfylt. Det er 256 mulige varianter. I tilegg har personer med eupf ulike andre egenskaper slik alle andre mennesker har (vennlig/uvennlig, smart/dum).

Alle de symptomer som nevnes kan forklares med eupf. Det betyr ikke at alle med eupf er slik som det er nevnt her.

Gjest NokEnGang
Skrevet

Lykke til.

Først må jeg bare få si at jeg overhode ikke ønsket å "tråkke på noen tær" med innlegget mitt.

Jeg aner ikke hvilken diagnose min søster har, men ut i fra det jeg kunne lese er det mange av punktene som passer på hennes væremåte. Jeg må si at jeg håper at det er snakk om en sykdom /diagnose, for jeg ønsker ikke å tro at min søster "bare" er egoistisk og ondsinnet!

Min søster vil nok av andre bli oppfattet som sjenert, og jeg kan godt tenke meg at andre kan se på ho som et "lett bytte". Også ho har dessverre endt opp i noen uheldige situasjoner.

Ho trenger hjelp fra familien til det meste (økonomisk, praktisk). Men i stedet for å si et høflig "takk" av og til skal ho bare "straffe oss". Slik har det vært de siste 10 årene, om ikke enda lenger... I perioder har ho fungert ganske bra, men det har nå vært lenge siden den siste "gode" perioden.

Det er ikke lett å være syk, men det er ikke alltid så lett å være pårørende heller...

Håper at ting ordner seg for deg...

Mvh

Gjest NokEnGang
Skrevet

''Jeg har ellers sagt til ho at dersom ho truer med selvmord enda en gang, så er det siste gang ho snakker med meg. Og det mener jeg!!

''

Jeg er ganske sikker på at et slikt utsagn vil få henne til å "utagere" med en selvmordstrussel relativt raskt.

Ja, det blir spennende å se...Føler jeg har forsøkt det meste, men jeg har aldri sagt så klart i fra til ho tidligere... Nå har det gått noen dager uten at vi har hatt noen form for kontakt....og det er faktisk veldig deilig kjenner jeg...! Et sted går det en grense for oss alle.

marlenexxx27
Skrevet

Utrolig at du faktisk har tenkt å gi henne enda en sjanse!

Mitt tips til deg for å ikke få en personlighetsforstyrra unge, er å bruke din tid og energi på ungen og ditt eget liv, og ikke på søstera di.

Gjest NokEnGang
Skrevet

Utrolig at du faktisk har tenkt å gi henne enda en sjanse!

Mitt tips til deg for å ikke få en personlighetsforstyrra unge, er å bruke din tid og energi på ungen og ditt eget liv, og ikke på søstera di.

Dette blir det siste forsøket..! Må gi meg nå før jeg og ender opp med en "diagnose"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...