Gå til innhold

barnepsykiatri

Anbefalte innlegg

Skrevet

''lange innholdsrike og detaljerte svar på helsesøsters spørsmål,''

'' hun måtte til slutt be oss gå for min datter ble aldri ferdig med det hun skulle si.''

Som noen som har svart lengre ned skriver, så kan dette være tegn på en forstyrrelse innenfor autismespekteret. Dersom utredning er på gang, så vil jeg tro at det beste er å gjøre den ferdig.

Gjest ønsker dere det beste
Skrevet

Hei!

Å jeg har forstått det slik at mennesker med asperger ikke er flinke muntlig, samt bedre skriftlig.

Hvis jeg har sett et program jeg er interessert i kan jeg høres flink ut muntlig, men jeg pugger ofte det jeg skal si og sier noe jeg kan nesten utenat.

Men min datter var altså spontant flink hvis du skjønner, hun svarte på spørsmål hun ikke hadde fått tenkt ut noen svar på på forhånd.

Var din datter slik også?

''Å jeg har forstått det slik at mennesker med asperger ikke er flinke muntlig, samt bedre skriftlig.''

Iallefall var/er dattera mi sånn. Altså veldig flink muntlig, til å ordlegge seg og hun snakker litt "pedantisk". Hun var også veldig tidlig ute med å prate generelt. Som 2-åring snakket hun allerede veldig bra og forstod en hel masse.

Men slikt er nok individuelt fra person til person, kanskje?

Og ja, hun er også veldig reflektert og moden for alderen og gir kloke svar. :-)

Madelenemie
Skrevet

''Å jeg har forstått det slik at mennesker med asperger ikke er flinke muntlig, samt bedre skriftlig.''

Iallefall var/er dattera mi sånn. Altså veldig flink muntlig, til å ordlegge seg og hun snakker litt "pedantisk". Hun var også veldig tidlig ute med å prate generelt. Som 2-åring snakket hun allerede veldig bra og forstod en hel masse.

Men slikt er nok individuelt fra person til person, kanskje?

Og ja, hun er også veldig reflektert og moden for alderen og gir kloke svar. :-)

Hei!

Ja jeg tror det er individuelt, vi har både barn som snakket tidlig og ikke, den eldste, som ligner mest på meg, snakker meget korrekt, slik jeg også stadig får høre at jeg gjør. Men den smarteste, men sånt er vel vanskelig å måle egentlig, snakket senest av alle, han er flere år foran i matematikk og trenger 1 forklaring på ting og ikke 20. Matematikk undervisning i skolen er mye et mareritt av gjentagelser, man kan rett og slett lure på hva som skjer.

Jeg er vist formel uten å mene å være det.

Men da jeg var tenåring snakket jeg Riksmål da jeg fikk det for meg. Jeg skilte meg jo dermed ut, men fikk en meget konservativ venn som var med i Riksmålsforbundet.

Jeg mener at dette med at man har et godt ordforråd, som mine barn også har, betyr ikke at de forstår språket som andre, og mye er innlært og pugget.

Min datter på 6 år, har så lange forklaringer og utredninger om ting, mange av ordene ser jeg overrasker andre, jeg tror ikke hun alltid forstår selv betydningen av alle ordene, men at noe har hun fått lest, lest selv, hørt på nyhetene eller hørt andre si osv...

Hun sa noe en kveld om Libya, noe som fikk meg til å tenke at det ikke stemte helt med en 6-åring, jeg skjønte hun hadde plukket det og og resiterte nyhetssendingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...