Gå til innhold

Time kl 900

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja sånt er så morsomt.

Jeg skrev tilbake til min psykiater og sa, takk for timen kl 900

Da tenker jeg på andre planeter og solsystemer og andre tidsperspektiver osv...

Ja det er min humor og bare en ekstra null kan gi meg mye glede.

Eller damen som skriver at hun er en propell, det er også gøy å tenke på, at mennesker sier de blir som propeller, da mener de det går fort, men det er bare så merkelig og morsomt. Så morsomt kan sånt bli at det ikke er gøy å være en vanlig mamma på foreldremøte når man ikke greier å skjule hvor ustyrtelig morsomt et rart ord ble i mine ører. (men da går jeg bare litt ut)

Har dere det sånn at dere ser tingene dere snakker om. feks måtte jeg før alltid forklare for min psykiater hva jeg mente med bakdeler, fordi jeg trodde hun tenkte på bakender osv..., men jeg vet ikke riktig om hun gjør det. Det virker som hun bare helt av seg selv og uten mine forklaringer forstår seg på ord og uttrykk, men nå er hun jo en bestemor og har lang livserfaring.

Og slik blir mange ord ikke så enkle å bruke for meg.

Jeg forklarer likevel ofte i mailer hva jeg mener med ting, bilder jeg selv vil bruke, jeg vet jo ikke om andre forstår det som meg.

Men ofte gjør mennesker det og jeg vet ikke riktig hvordan.

Skrevet

I militæret bruker de betegnelser som "elleve hundre" om klokkeslett (altså presis kl. 11) for at det ikke skal bli misforståelser.

Egentlig heter det fordeler og ulemper. Bakdeler er bakender slik du nevnte. Da jeg gikk på skolen, fikk vi ikke lov til å skrive om "fordeler og bakdeler" ved noe som helst. Men det har sneket seg inn i språket, og nå er det godtatt. Bare gamle stabeiser som meg tviholder på "ulemper".

Jeg legger også merke til numeriske uttrykk, f.eks. om to dager er det 06.05.11, som er et korrekt addisjonsstykke.

Barn oppfatter gjerne billedlige uttrykk konkret, slik som "propellen" du beskriver. F.eks. det "å spise ute" kan de tenke på som fysisk utendørs, ikke på restaurant. Datteren min fikk veldig store forventninger til en håndverker som skulle komme da hun var liten, fordi faren fortalte at det var en ung mann med hestehale. Hun visste ikke at hestehale var en hårfasong...

Skrevet

I militæret bruker de betegnelser som "elleve hundre" om klokkeslett (altså presis kl. 11) for at det ikke skal bli misforståelser.

Egentlig heter det fordeler og ulemper. Bakdeler er bakender slik du nevnte. Da jeg gikk på skolen, fikk vi ikke lov til å skrive om "fordeler og bakdeler" ved noe som helst. Men det har sneket seg inn i språket, og nå er det godtatt. Bare gamle stabeiser som meg tviholder på "ulemper".

Jeg legger også merke til numeriske uttrykk, f.eks. om to dager er det 06.05.11, som er et korrekt addisjonsstykke.

Barn oppfatter gjerne billedlige uttrykk konkret, slik som "propellen" du beskriver. F.eks. det "å spise ute" kan de tenke på som fysisk utendørs, ikke på restaurant. Datteren min fikk veldig store forventninger til en håndverker som skulle komme da hun var liten, fordi faren fortalte at det var en ung mann med hestehale. Hun visste ikke at hestehale var en hårfasong...

''Barn oppfatter gjerne billedlige uttrykk konkret, slik som "propellen" du beskriver.''

En av mine nevøer informerte som fireåring familien om at han nok måtte bli hjemme den helgen de andre skulle fly til Stavanger. Han kunne nemlig ikke fly...

Skrevet

''Barn oppfatter gjerne billedlige uttrykk konkret, slik som "propellen" du beskriver.''

En av mine nevøer informerte som fireåring familien om at han nok måtte bli hjemme den helgen de andre skulle fly til Stavanger. Han kunne nemlig ikke fly...

Nettopp. Man må vente til vingene er utvokst ;-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja den var søt:)

Jeg har selv erfaringer med ulike uttrykk feks hiv det over, da kaster jeg, men jeg tror jo den andre da har full kontroll og tar i mot, men det kan også være en morsomhet, også blir vedkommende sur istedet.

Det gjelder med andre ord å tenke seg om flr jeg gjør som andre sier.

Skrevet

''En av mine nevøer informerte som fireåring familien om at han nok måtte bli hjemme den helgen de andre skulle fly til Stavanger. Han kunne nemlig ikke fly...

''

Og jeg har hørt om flere smågutter som har blitt veldig skuffet over 17. mai-toget. Dette fantastiske toget, som er blitt snakket om i flere uker, og så viser det seg at det bare er en masse mennesker som er ute og går!

Skrevet

''En av mine nevøer informerte som fireåring familien om at han nok måtte bli hjemme den helgen de andre skulle fly til Stavanger. Han kunne nemlig ikke fly...

''

Og jeg har hørt om flere smågutter som har blitt veldig skuffet over 17. mai-toget. Dette fantastiske toget, som er blitt snakket om i flere uker, og så viser det seg at det bare er en masse mennesker som er ute og går!

Jeg har også møtt noen slike som var skuffet over det manglende toget på 17. mai ;-)

Skrevet

Nettopp. Man må vente til vingene er utvokst ;-)

Jeg syntes jo det var godt at han hadde innsikt i egne begrensninger (men det kan muligens diskuteres, da han ikke så det som problematisk å tilbringe en helg alene hjemme...*s*)

Skrevet

''

Det skjønner jeg godt. Jeg har skrevet opptil flere innlegg her hvor jeg har advart småbarnsforeldrene mot å markedsføre dette "toget". Her er ett:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3113422

Skrevet

Det skjønner jeg godt. Jeg har skrevet opptil flere innlegg her hvor jeg har advart småbarnsforeldrene mot å markedsføre dette "toget". Her er ett:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3113422

Artig :-) Jeg skulle akkurat til å skrive et liknende innlegg om 17.mai-tog, men leste for en gangs skyld videre i tråden ;)

Søren, jeg skulle lest innlegget ditt for ca 20 år siden da min eldste blei kjempeskuffa over dette "toget" som de hadde øvd på i ukesvis i barnehagen. Ikke ante jeg at ho tok det bokstavelig, og toget blei en gedigen nedtur. Akk, man lærer så lenge man lever, på godt og vondt :)

Skrevet

Hei!

Ja den var søt:)

Jeg har selv erfaringer med ulike uttrykk feks hiv det over, da kaster jeg, men jeg tror jo den andre da har full kontroll og tar i mot, men det kan også være en morsomhet, også blir vedkommende sur istedet.

Det gjelder med andre ord å tenke seg om flr jeg gjør som andre sier.

''Jeg har selv erfaringer med ulike uttrykk feks hiv det over, da kaster jeg, men jeg tror jo den andre da har full kontroll og tar i mot, men det kan også være en morsomhet, også blir vedkommende sur istedet.''

"Hiv det over" har jeg aldri hørt i overført betydning, og kunne sikkert kasta det jeg hadde i hendene om noen hadde sagt det til meg...

Madelenemie
Skrevet

''Jeg har selv erfaringer med ulike uttrykk feks hiv det over, da kaster jeg, men jeg tror jo den andre da har full kontroll og tar i mot, men det kan også være en morsomhet, også blir vedkommende sur istedet.''

"Hiv det over" har jeg aldri hørt i overført betydning, og kunne sikkert kasta det jeg hadde i hendene om noen hadde sagt det til meg...

Hei!

:) fint å høre:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...