Gå til innhold

PTSD vs...

Gjest har han tatt feil...?

Anbefalte innlegg

Gjest har han tatt feil...?
Skrevet

Posttraumatisk stresslidelse vs. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

Er det mulig å forveksle disse diagnosene?

marlenexxx27
Skrevet

Ja. Er ikke emosjonelt ustabil og kompleks ptsd så og si det samme i mange tilfeller?

nitty-gritty
Skrevet

Kompleks PTSD kan ligne på borderline i forhold til noen symptomer/trekk: Vansker med å regulere følelser, tomhetsfølelsen, å være suicidal eller selvskadende, sinneutbrudd (ikke nødvendigvis en komplett liste).

Diagnosene skiller dog på en del ting, da borderline ofte (men ikke alltid) omfatter: Vekslende eller ekstrem oppfattelse av andre (idolisering/avsky), impulsivitet og ustabilt selvbilde.

Jeg tenker også at når man utviser utagerende atferd kan være avgjørende. Noen med c-PTSD vil oftest bli irritert/vise aggresjon på grunn av stress eller frykt, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet ved borderline. (Men dette er kun mine egne spekulasjoner.)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved PTSD må det ha vært en katastrofal livshendelse vanligvis med tap/fare for tap av liv.

I kriteriene står det også at en skal ha vært psykisk frisk forut for denne hendelse.

Gjest -har han tatt feil...?
Skrevet

Ved PTSD må det ha vært en katastrofal livshendelse vanligvis med tap/fare for tap av liv.

I kriteriene står det også at en skal ha vært psykisk frisk forut for denne hendelse.

Jeg kjenner en som har fått diagnosen posttraumatisk stresslidelse pga. en hendelse som skjedde for noen år siden. Men jeg (og flere med meg) mener at personen var syk lenge før denne hendelsen.

Siden psykologen ikke kjenner til hvordan vedkommende var forut denne hendelsen, så lurer jeg litt på om det heller kan være snakk om en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse...? (Vedkommende har de fleste trekkene som kjennetegner denne diagnosen...)

Dersom noen har fått en feil diagnose, hvordan kan en evt. gå frem? Er det mulig å komme med en bekymringsmelding direkte til psykologen?

Personen jeg snakker om er veldig syk, og har dessverre ikke et ønske om å bli bedre.

Er behandlingsmetodene for de to diagnosene relativt lik eller er behandlingen totalt forskjellig? Hva er evt. forskjellig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...