Gå til innhold

Hivlke ord man velger...

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Merkelig hvor forskjellig respons man får her inne (og sikkert også overalt ellers), alt etter hvilke ord man velger for å beskrive det samme. For litt siden skrev jeg et innlegg om å "kjenne etter", og da fikk jeg masse pepper, mens jeg tidligere ikke fikk det da jeg skrev om at jeg hadde det vondt.

For meg var disse situasjonene helt (ganske) like. Ordene som ble valgt var forskjellige. Reponsen deretter.

Interessant.

nitty-gritty
Skrevet

Selvfølgelig etterlater du et annet inntrykk om du bruker helt andre ord.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Selvfølgelig etterlater du et annet inntrykk om du bruker helt andre ord.

Ja, men det var jo akkurat det samme jeg forsøkte å beskrive. Sier vel mer om meg enn om det generelle, kanskje...

nitty-gritty
Skrevet

Ja, men det var jo akkurat det samme jeg forsøkte å beskrive. Sier vel mer om meg enn om det generelle, kanskje...

Vel, det er nå en gang slik skriftlig kommunikasjon fungerer. Ord er mindre viktige når man kan høre stemme og se kroppsspråk i tillegg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vel, det er nå en gang slik skriftlig kommunikasjon fungerer. Ord er mindre viktige når man kan høre stemme og se kroppsspråk i tillegg.

Sant det. Kanskje jeg er veldig dårlig til å ordlegge meg?

Skrevet

Ved å bruke de ordene åpner du jo for en diskusjon om den enkeltes mulighet til å påvirke sin egen situasjon, mens et vanlig "stakkars meg, jeg har det vondt-innlegg" appellerer til trøstegenet i oss.

Ordene vi bruker har selvsagt stor betydning for hvordan folk responderer:)

Skrevet

Ja, d er interressant å bli oppmerksom på slike ordvalg nyanser, hvordan man uttrykker seg og hvordan det blir oppfattet. Spennede observasjon.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, d er interressant å bli oppmerksom på slike ordvalg nyanser, hvordan man uttrykker seg og hvordan det blir oppfattet. Spennede observasjon.

Hm. Kanskje ikke... nytt for meg i alle fall.

nitty-gritty
Skrevet

Sant det. Kanskje jeg er veldig dårlig til å ordlegge meg?

Nei, det tror jeg ikke :)

Jeg ordlegger meg helt greit og vet ofte hva jeg kommuniserer ved å si noe på et vis eller et annet - men det hender ofte jeg blir misforstått eller får en uventet reaksjon.

Jeg tror det skjer oss alle sammen :)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke :)

Jeg ordlegger meg helt greit og vet ofte hva jeg kommuniserer ved å si noe på et vis eller et annet - men det hender ofte jeg blir misforstått eller får en uventet reaksjon.

Jeg tror det skjer oss alle sammen :)

Er sikkert sånn ja. =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...