Sool1365380740 Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har gått på cipralex (byttet pga vektøkning) Trapper ned på venlafaxin nå,da jeg tror at de ikke har effekt på meg. Selv vil jeg prøve å se hvordan det går uten medisin,fordi jeg er redd for å skade kroppen med utforskning av alle disse medisinene. Psykriateren min sier at han tror at jeg kan få et bedre liv på medisiner,vi må bare finne rett medisin for meg. Er diagnosert med depresjon og angst. Har en mistanke om at det er mer en som så,men vet ikke riktig hva. Så det jeg lurer på,er det noen medisiner som har vist bedre effekt enn andre? Og en ting til,er det mulig å ha kronisk depresjon? Frykter jeg kan ha utviklet ME,men tør ikke nevne dette i frykt for å ikke bli trodd. Hvordan utredes for ME? Vært hos nevrolog og skal utredes. (men skjønner ikke helt for hva) Kjenner jeg har en enorm frykt for at de skal syns jeg er en hypokonder... 0 Siter
tuppada Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Cipralex reddet meg ut av den dypeste depresjonene. Nå går jeg til og med på skole,snakker høyt i timen,leser høyt, deltar virkelig som jeg ikke har gjort på mange år. Men det er som regel noen bivirkninger, jeg har lagt på meg en god del, vet ikke om det kommer av medisinen eller om det er fordi jeg er mer i ro,både fysisk og psykisk..Hadde det ikke vært for medisinene, hadde jeg nok ikke sitter her jeg gjør i dag. Syntes du skal la medisiner få en sjanse, livet kan bli godt å leve igjen:) 0 Siter
tuppada Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Cipralex reddet meg ut av den dypeste depresjonene. Nå går jeg til og med på skole,snakker høyt i timen,leser høyt, deltar virkelig som jeg ikke har gjort på mange år. Men det er som regel noen bivirkninger, jeg har lagt på meg en god del, vet ikke om det kommer av medisinen eller om det er fordi jeg er mer i ro,både fysisk og psykisk..Hadde det ikke vært for medisinene, hadde jeg nok ikke sitter her jeg gjør i dag. Syntes du skal la medisiner få en sjanse, livet kan bli godt å leve igjen:) Ps. Bruker lamictal som stemningsstabiliserende også. 0 Siter
Sool1365380740 Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Ps. Bruker lamictal som stemningsstabiliserende også. Hei Joda,føler jo jeg har gitt medisiner en sjanse. Faktisk flere. Har også hatt god effekt av cipralex tidligere. Men nå sist byttet jeg uten å egentlig vite om den virket. Blir fullstendig opphengt i mat og hadde sultfølelse hele tiden av den medisinen. Er litt overvektig fra før,så orker virkelig ikke å skulle bli enda større. Hvordan er det med sexlysten da? Vet ikke helt om det er medisinene som gjør det eller om det bare er meg,men jeg eier ikke lyst. Sex for meg er blitt helt uintresant. Noe som er trist fordi jeg da antar at jeg kommer til å måtte leve livet alene. Usj..skal ikke være så lett alltid. 0 Siter
tuppada Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Hei Joda,føler jo jeg har gitt medisiner en sjanse. Faktisk flere. Har også hatt god effekt av cipralex tidligere. Men nå sist byttet jeg uten å egentlig vite om den virket. Blir fullstendig opphengt i mat og hadde sultfølelse hele tiden av den medisinen. Er litt overvektig fra før,så orker virkelig ikke å skulle bli enda større. Hvordan er det med sexlysten da? Vet ikke helt om det er medisinene som gjør det eller om det bare er meg,men jeg eier ikke lyst. Sex for meg er blitt helt uintresant. Noe som er trist fordi jeg da antar at jeg kommer til å måtte leve livet alene. Usj..skal ikke være så lett alltid. Før jeg begynte på lamictal var den laber, altså cipralex uten lamictal. Men nå er den normal:) kanskje du skulle snakke med legen din om en tillegsmed. Husk at du kan bli lykkelig og glad bare du gir deg selv tid til å bli det. Har mine nedturer, men de er ikke så dype og lenge. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Hva som er best på gruppenivå, er ikke til mye nytte for deg. Med dine symptomer vil jeg foreslå en standard dose SSRI + en høyere dose (300-450mg) Wellbutrin. 0 Siter
Svimern Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Hei, Jeg går på Cipralex pga angst og litt depresjon. Medisinen har gjort meg frisk. Noe vektøkning ja, men jeg har kjempet hardt for å klare å holde meg i trening tross i at angsten har gitt seg og jeg føler mindre treningsbehov. Jeg har kjempet i flere måneder med å klare å trene, men nå fungerer dette helt fint. Dette har ført til vektnedgang:) Jeg tror mange som lider av angst og depresjon i utgangspunktet kan ha en lavere matchvekt pga sykdommen, eller fordi de trener mye for å holde sykdommen vekk. Når medisinene begynner å virke spiser man igjen normalt samtidig som det er behagelig å kunne ligge på sofaen uten angst:) Dersom man fighter litt her oppnår man treningsavhengighet selv om man går på medisin. Samtidig er det viktig å tenke at en vektøkning til en viss grense også er å forvente da du som nevnt kanskje har hatt en lav matchvekt pga sykdommen. Does that make any sense? Uansett, gi medisiner en sjanse og forsøk å trene og være bevisst på kostholdet. Lykke til! 0 Siter
Sool1365380740 Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Hei, Jeg går på Cipralex pga angst og litt depresjon. Medisinen har gjort meg frisk. Noe vektøkning ja, men jeg har kjempet hardt for å klare å holde meg i trening tross i at angsten har gitt seg og jeg føler mindre treningsbehov. Jeg har kjempet i flere måneder med å klare å trene, men nå fungerer dette helt fint. Dette har ført til vektnedgang:) Jeg tror mange som lider av angst og depresjon i utgangspunktet kan ha en lavere matchvekt pga sykdommen, eller fordi de trener mye for å holde sykdommen vekk. Når medisinene begynner å virke spiser man igjen normalt samtidig som det er behagelig å kunne ligge på sofaen uten angst:) Dersom man fighter litt her oppnår man treningsavhengighet selv om man går på medisin. Samtidig er det viktig å tenke at en vektøkning til en viss grense også er å forvente da du som nevnt kanskje har hatt en lav matchvekt pga sykdommen. Does that make any sense? Uansett, gi medisiner en sjanse og forsøk å trene og være bevisst på kostholdet. Lykke til! Er veldig bevisst på kostholdet. Problemet mitt er at jeg klarer rett og slett ikke å trene. Finner knapt overskudd til nødvendig husarbeid. Prøver å gå små turer og sånn. Går greit om jeg legger sånt til første del av dagen. Ettermiddag og kveld er jeg alltid sliten. Spesiellt om jeg har gjort noe den dagen. Så sliter veldig med motivasjon og ork til å trene. Blir uvell bare ved tanken. Føler meg bare oppbrukt rett og slett. Så får prøve fortsette i mitt tempo med små turer og litt hagearbeid. Så håper jeg at det på sikt kan gi meg mer energi og livslyst. Har iallefall innsett at jeg ikke kan bare ta meg sammen. For alle forsøk på å skjerpe meg og ta meg sammen sliter meg bare enda mere ut. Så nå skal jeg prøve å ikke stille så strenge krav til meg selv. 0 Siter
Svimern Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Er veldig bevisst på kostholdet. Problemet mitt er at jeg klarer rett og slett ikke å trene. Finner knapt overskudd til nødvendig husarbeid. Prøver å gå små turer og sånn. Går greit om jeg legger sånt til første del av dagen. Ettermiddag og kveld er jeg alltid sliten. Spesiellt om jeg har gjort noe den dagen. Så sliter veldig med motivasjon og ork til å trene. Blir uvell bare ved tanken. Føler meg bare oppbrukt rett og slett. Så får prøve fortsette i mitt tempo med små turer og litt hagearbeid. Så håper jeg at det på sikt kan gi meg mer energi og livslyst. Har iallefall innsett at jeg ikke kan bare ta meg sammen. For alle forsøk på å skjerpe meg og ta meg sammen sliter meg bare enda mere ut. Så nå skal jeg prøve å ikke stille så strenge krav til meg selv. Hei, Jeg kjenner meg igjen i det du sier! Jeg hadde heller ingen overskudd og enda mindre ork til å komme meg i trening. Jeg gjorde "dørstokkmilen" kortere med å kjøpe en tredemølle og plasserte en TV foran I mitt tilfelle kom overskuddet etterhvert. Dette fordi etterhvert som jeg trente fikk jeg søvnmønsteret mitt til å fungere bedre. sakte men sikkert ble jeg i bedre form og fikk bedre overskudd. Forsøk å ikke forvente resultater på noen uker, men fortsett å tyne deg ut i trning. Etter en tid vil du nok merke en bedring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.