Gå til innhold

Selvskading og Bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest ja eller nei, ber jeg om
Skrevet

Utelukker selvskading bipolar lidelse? Er det medr sannsynlig at en har eupf hvis en skader* seg selv?

*lettere form slik som lugging, slåing/boksing, kloring og risping med kniv/nåler.

Altså: Kan en ha selvskading som symptom i en bipolar lidelse?

Fortsetter under...

Gjest xbellax
Skrevet

"Utelukker selvskading bipolar lidelse?" Nei.

"Kan en ha selvskading som symptom i en bipolar lidelse?" Absolutt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bipolare er forskjellige som alle andre. Selvskading utelukker ikke bipolar lidelse.

Gjest ja eller nei, ber jeg om
Skrevet

Bipolare er forskjellige som alle andre. Selvskading utelukker ikke bipolar lidelse.

Ok, takk for svar.

(Sliter så utrolig inni meg og skal snart utredes på nytt, blant annet med tanke på om jeg har en bipolar lidelse av et eller annet slag).

Gjest Nerda
Skrevet

"Utelukker selvskading bipolar lidelse?" Nei.

"Kan en ha selvskading som symptom i en bipolar lidelse?" Absolutt.

Jeg signerer på den.

Jeg fikk først feil diagnose, uspesifisert pf - av en psykolog under en innleggelse. Da var jeg alvorlig deprimert, så de burde ikke stilt noe pf-diagnose på meg (depresjon er en SERIØS feilkilde for personligheten blir så sterkt påvirket av en depresjon). Ved en seinere innleggelse av en viss varighet, syntes psykiateren som hadde med meg å gjøre at det ikke rimte med hvordan hun oppfattet meg. Tross depresjon kjørte vi igjennom SCID ll, som er et omfattende diagnostisk intervju for personlighetsdiagnoser. Selv med det depressive over meg, fikk jeg ikke noe diagnostisk score på noe, bare utslag her og der (noe alle får). Hun lurte litt på om man skulle tenke tilbakevendende depresjoner eller bipolar husker jeg. Endte med det førstnevnte. Så ble jeg så "grundig hypoman" at det ikke var tvil.

Jeg har slitt med selvskading i varierende grad i mange år, og det er avgjort verst når jeg er depressiv i de moderate gradene. Det betyr ikke at selvskading er et rent fram symptom på en bipolar lidelse, men det kan helt klart være en del av sykdomsbildet. Jeg fikk høre av min faste psykolog at det ikke rent sjeldent viser seg at en del som har fått personlighetsdiagnoser egentlig har en sko som trykker på noe bipolart.

Jeg støtter ikke tankegangen "Alle som skader seg selv har en pf." Så lett er det ikke. Man kan eller ikke si "Alle som skader seg selv er bipolare." Det er en sykelig handling, som kan være del av ulike bilder. Intet fingeravtrykk er identisk mellom personer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...