Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 http://www.abc.net.au/science/articles/2011/05/04/3207396.htm 0 Siter
Tristana Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 NHD; Jeg kan ikke engelsk noe særlig. Kunne du kort summere opp det artikkelen sier på norsk? 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 NHD; Jeg kan ikke engelsk noe særlig. Kunne du kort summere opp det artikkelen sier på norsk? Du kan velge oversett rett ovenfor internettsiden. 0 Siter
beate1234 Skrevet 7. mai 2011 Skrevet 7. mai 2011 Greit nok det. Men jeg spiser fortsatt ikke piller for å kunne leve med at " katta driter i buret mitt." Da prøver jeg heller å jage kattefaen ut. 0 Siter
Tristana Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 Du kan velge oversett rett ovenfor internettsiden. Jeg fant ikke noen link til det. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 Jeg fant ikke noen link til det. Du bruker kanskje en nettleser som ikke har den funksjonen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 NHD; Jeg kan ikke engelsk noe særlig. Kunne du kort summere opp det artikkelen sier på norsk? Last ned google translater 0 Siter
Gjest google translate Skrevet 11. mai 2011 Skrevet 11. mai 2011 NHD; Jeg kan ikke engelsk noe særlig. Kunne du kort summere opp det artikkelen sier på norsk? Nyheter i Science Nye neurons nøkkelen til antidepressive effekten Onsdag 4 mai 2011 Clare Pain ABC -------------------------------------------------------------------------------- Forskere har avdekket en viktig ledetråd som bidrar til å forklare hvordan antidepressiva fungerer. Det synes at alt avhenger av økende enkelte nye nerveceller. Forskningen, av et internasjonalt team ledet av Dr Alexandre Surget av Norsk teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU , kaster lys over hvordan antidepressant fluoksetin, markedsføres som Prozac, forbedrer humøret. Forskningen er rapportert i denne ukens utgave av Molecular Psychiatry . Stress er en viktig årsak til angst og depressive sykdom hos mennesker, og de samme effektene kan bli sett i mus. Surget og hans team utsatt mus til uforutsigbare mildt understreker arrangementer på daglig basis, alt fra å ha buret skrå for å finne kattens avføring i buret. De understreket mus ble funnet å være produsere færre nevroner på et sted i hjernen som kalles dentate gyrus. Dette er en spesiell hjerne region fordi det viser neurogenesis, betyr det lett vokser nye nerveceller i hele sitt voksne liv. Musene viste klare tegn på depresjon med vekttap og dårlig pels tilstand. De selv parallelt måten deprimerte mennesker mister interessen i lystbetonte aktiviteter: viser liten entusiasme for sjokolade cookies satt i buret sitt. Forskerne fant at det å gi musene fluoksetin i fem uker mens de var under stressende forhold snudd alle disse effektene, nesten tilbake til normale nivåer - inkludert spise cookies. Nøkkelen Funnet i Surget forskning er at antidepressiva bare jobbet hvis dentate gyrus var i stand til å generere nye nerveceller. For å bevise dette var tilfelle, slo laget ut dentate gyrus i noen av musene før forsøket ved hjelp av målrettede x-stråler, og i disse musene, fluoksetin hadde ingen effekt. Studien forklarer forsinket effekt av legemiddel Professor Julio Licinio av Australian National University, en ekspert på dette feltet, sier, "Det har vært mye debatt om hvorvidt neurogenesis er relevant for antidepressant action. Hva er bra med denne studien er at de har omhyggelig vist at neurogenesis er viktig . " Antidepressiva som Prozac er kjent for å påvirke signalstoffet serotonin. "Når du tar Prozac, virkningene på serotonin er svært rask - innen en time er det mer serotonin i hjernen, sier Licinio. Pasientens humør ikke blir bedre en time etter inntak av antidepressiva. Faktisk fluoksetin tar flere uker å jobbe, har så forskere kjent at det må være mer involvert enn bare å øke serotonin. "En veldig god kandidat for å forklare hvorfor disse antidepressiva tar så lang tid å jobbe er at det tar tid å vokse de nye nerveceller, sier Licinio. 0 Siter
Tristana Skrevet 20. mai 2011 Skrevet 20. mai 2011 Nyheter i Science Nye neurons nøkkelen til antidepressive effekten Onsdag 4 mai 2011 Clare Pain ABC -------------------------------------------------------------------------------- Forskere har avdekket en viktig ledetråd som bidrar til å forklare hvordan antidepressiva fungerer. Det synes at alt avhenger av økende enkelte nye nerveceller. Forskningen, av et internasjonalt team ledet av Dr Alexandre Surget av Norsk teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU , kaster lys over hvordan antidepressant fluoksetin, markedsføres som Prozac, forbedrer humøret. Forskningen er rapportert i denne ukens utgave av Molecular Psychiatry . Stress er en viktig årsak til angst og depressive sykdom hos mennesker, og de samme effektene kan bli sett i mus. Surget og hans team utsatt mus til uforutsigbare mildt understreker arrangementer på daglig basis, alt fra å ha buret skrå for å finne kattens avføring i buret. De understreket mus ble funnet å være produsere færre nevroner på et sted i hjernen som kalles dentate gyrus. Dette er en spesiell hjerne region fordi det viser neurogenesis, betyr det lett vokser nye nerveceller i hele sitt voksne liv. Musene viste klare tegn på depresjon med vekttap og dårlig pels tilstand. De selv parallelt måten deprimerte mennesker mister interessen i lystbetonte aktiviteter: viser liten entusiasme for sjokolade cookies satt i buret sitt. Forskerne fant at det å gi musene fluoksetin i fem uker mens de var under stressende forhold snudd alle disse effektene, nesten tilbake til normale nivåer - inkludert spise cookies. Nøkkelen Funnet i Surget forskning er at antidepressiva bare jobbet hvis dentate gyrus var i stand til å generere nye nerveceller. For å bevise dette var tilfelle, slo laget ut dentate gyrus i noen av musene før forsøket ved hjelp av målrettede x-stråler, og i disse musene, fluoksetin hadde ingen effekt. Studien forklarer forsinket effekt av legemiddel Professor Julio Licinio av Australian National University, en ekspert på dette feltet, sier, "Det har vært mye debatt om hvorvidt neurogenesis er relevant for antidepressant action. Hva er bra med denne studien er at de har omhyggelig vist at neurogenesis er viktig . " Antidepressiva som Prozac er kjent for å påvirke signalstoffet serotonin. "Når du tar Prozac, virkningene på serotonin er svært rask - innen en time er det mer serotonin i hjernen, sier Licinio. Pasientens humør ikke blir bedre en time etter inntak av antidepressiva. Faktisk fluoksetin tar flere uker å jobbe, har så forskere kjent at det må være mer involvert enn bare å øke serotonin. "En veldig god kandidat for å forklare hvorfor disse antidepressiva tar så lang tid å jobbe er at det tar tid å vokse de nye nerveceller, sier Licinio. Tusen takk skal du ha 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.