Gå til innhold

Lyrica avhengighetsskapende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at Lyrica kan være avhengighetsskapende. Er det noen som vet om dette stemmer?

Skrevet

Nei, det er ikke avhengighetsskapende men må trappes ned ganske langsomt.

Skrevet

Nhd skrev dette for noen uker siden:

''Lyrica har mange av de samme egenskaper som benzo. Det gir avhengighet. Det selges også dyrt på det illegale marked. Dette bør du holde deg borte fra.

''

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4546500

Det har jeg faktisk aldri hørt før. Jeg vet om mange som går på Lyrica og jeg vet det er vanskelig å slutte, men at det er avhengighetsskapende har jeg aldri hørt. Jeg trodde det var det som var grunnen til at folk ble satt på Lyrica isteden for f.eks Rivotril.

Skrevet

Det har jeg faktisk aldri hørt før. Jeg vet om mange som går på Lyrica og jeg vet det er vanskelig å slutte, men at det er avhengighetsskapende har jeg aldri hørt. Jeg trodde det var det som var grunnen til at folk ble satt på Lyrica isteden for f.eks Rivotril.

Slik jeg har forstått det, så antok man at Lyrica _ikke_ var avhengighetsskapende da det ble tatt i bruk i Norge. Etterhvert har man fått erfaringer for at så dessverre ikke er tilfelle.

Skrevet

Nhd skrev dette for noen uker siden:

''Lyrica har mange av de samme egenskaper som benzo. Det gir avhengighet. Det selges også dyrt på det illegale marked. Dette bør du holde deg borte fra.

''

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4546500

Det syns jeg hørtes rart ut.

Jeg fikk foreskrevet Lyrica for noen år tilbake fordi det skulle hjelpe mot både smerter og angst.

Jeg syns ikke det hadde effekt på noen av delene, så jeg sluttet med dem.

Og det høres rart ut at narkomane skulle ha noen interesse av dem. Jeg kan ikke si jeg merket noe da jeg tok dem.

Det endte med at jeg fikk Sarotex istedet. Det hjelper hvertfall mot smertene, pluss søvnløshet.

Skrevet

Det syns jeg hørtes rart ut.

Jeg fikk foreskrevet Lyrica for noen år tilbake fordi det skulle hjelpe mot både smerter og angst.

Jeg syns ikke det hadde effekt på noen av delene, så jeg sluttet med dem.

Og det høres rart ut at narkomane skulle ha noen interesse av dem. Jeg kan ikke si jeg merket noe da jeg tok dem.

Det endte med at jeg fikk Sarotex istedet. Det hjelper hvertfall mot smertene, pluss søvnløshet.

Lyrica har det siste året stått på legemiddelverkets overvåkningsliste som følge av :

''•pregabalin (Lyrica) og alprazolam (Xanor) på grunn av meldinger om mulig misbruk. Legemiddelverket ønsker ytterligere data om disse problemstillingene, og ber

derfor om at tilfeller av avhengighet, overforbruk, misbruk eller seponeringsproblemer

meldes som bivirkninger.

''

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82281.aspx

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...