Gå til innhold

Supertrikset for å bli kvitt depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 22 år og har slitt med depresjon i flere år. Jeg har gått i behandling for det i litt over to år, og har prøvd flere forskjellige medisiner (citalopram, seroquel, lamictal, effexor, wellbutrin). I fjor vår var jeg innlagt i flere måneder på DPS, og nå har jeg nettopp gått på et KiD-kurs. Jeg har lest masse om depresjon, negative tanker og kognitiv terapi. Likevel synes jeg alt virker like håpløst. Jeg vet om mange ulike råd for å bli bedre av depresjonen, men jeg har ingen motivasjon og klarer ikke ta initiativ til noe av det. Jeg vil helst bare sitte alene på rommet mitt, og det frister ikke i det hele tatt å bevege seg ut. Jeg er helt motløs og synes alt virker håpløst. Jeg har måttet ta permisjon fra studiet mitt, og for å fortsette på studiet til høsten (jeg har 5 år igjen) må jeg levere friskmelding. I tillegg får jeg ikke lån fra lånekassa siden jeg har hatt for liten studieprogresjon. Jeg vet at jeg jobber litt mot meg selv. Jeg tenker at det har liten hensikt å gjøre noe for å bli bedre av depresjonen, fordi det da vil være mindre sannsynlig at jeg tar livet av meg, og jeg kan virkelig ikke forstå hvordan jeg skal klare å leve et helt liv. Under en innleggelse på psykiatrisk i høst, sa en lege til meg at jeg bare måtte vite at det er sannsynlig at jeg ikke vil føle det like ille innen jeg blir 30 år. Jeg skjønner at dette ikke nødvendigvis vil vare evig, men å måtte holde ut i 8 år for å sannsynligvis å bli litt bedre, er ikke særlig fristende når man noen ganger har nok med å holde ut en time om gangen. Så, spørsmålet er om det er noe jeg har oversett. En eller annen ting som vil gjøre meg bedre, som jeg tilfeldigvis ikke har hørt om. Går alle deprimerte i år etter år og vurderer å ta livet av seg, før det går over av seg selv? Tips som fysisk aktivitet er det ikke mye vits i, for jeg skjønner det helt klart, jeg trente mye tidligere, men jeg har ikke motivasjonen.

Gjest xbellax
Skrevet

Hvordan var du før depresjonen? Hva driver du med nå om dagen -du skrev du tok permisjon fra studiene, jobber du noe eller har du helt fri? Hva fyller du tiden med? Har du opplevd noen form for endring/bedring med de medikamentene du til nå har forsøkt om enn lite?

Skrevet

Tror ikke det finnes noe supertriks for å bli kvitt depresjon. Men det det er en del ting man kan gjøre som kan bidra til å lette depresjon.

Gjest togli
Skrevet

Trening, sunt kosthold og riktig tankegang vil jeg si er "vidunderkurer" mot depresjon. Problemet med depresjoner er jo at det er sjelden motivasjonen er på topp i slike settinger... Nå har jeg ikke selv opplevd depresjon, men tenker at det kanskje går an å lage seg mål uke for uke? Trening klokka da og da? Meny dag for dag etc. Da får man mer å tenke på og man opplever å bli mer fornøyd med seg selv, noe som igjen fører til positive tanker..

I starten må man nok tvinge seg selv, men etterhvert blir kroppen selvgående...

Dette kan du klare om du virkelig bestemmer deg for det!

Kolesjanka
Skrevet

Har du forsøkt søvndeprivasjon? (En antidepressiv behandling hvor pasienten er våken i ca. 35 timer.)

"Hovedbudskap:

Søvndeprivasjon er den antidepressive behandlingen som gir hurtigst effekt

Effekten er kortvarig, men kan forlenges

Behandlingen er enkel å gjennomføre og har få bivirkninger

Behandlingen har mulige tilleggseffekter som bedre søvn og stabilisering av døgnrytmen"

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1535095

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...