Gjest mange tanker i natten Skrevet 7. mai 2011 Skrevet 7. mai 2011 Hei igjen, og beklager maset mitt. Men nå er det så mye jeg lurer på om bipolar 2 -lidelsen etter hint fra fastlegen. Jeg er nå henvist til psykiater for første gang i mitt 38-årige liv, til utredning. Jeg forsøker nå å lese mye om det på nettet, og jo mer jeg leser, desto mer kjenner jeg meg igjen. Likevel lurer jeg på noe: Er Bp2 utelukket hvis man av og til kan svinge fra dyp depresjon med selvmordslyst til å være glad og lykkelig over livet, på en og samme dag? Eller er dette mer likt eupf? Jeg er for det meste deprimert. Har tidligere fått dystymi-diagnose. Under utredningen den gang svarte jeg nei på om jeg noen gang hadde hatt en hypoman fase siden jeg trodde hypomani og mani da var ganske like hverandre. Men nå ser jeg at jeg flere ganger har vært hypoman, og da jeg snakket med mamma om det her om dagen, bekreftet hun at hun og andre i familien har #snakket om meg" og reagert på hvordan jeg har vært. For meg har disse periodene bare vært deilige, og jeg har trodd at det var selve livet, at det var sånn det var å være normal. I slike perioder har jeg nemlig følt meg normal, og jeg har nytt overskuddet og energien, den gode selvtilliten, osv. Jeg har alltid trodd at det var sånn det skulle være for folk. At det var sånn normale mennesker hadde det og var. Oftest varer slike oppstemte perioder noen dager, før jeg dumper ned i gjørma igjen. Men altså så opplevde jeg at jeg svingte slik på en og samme dag noen ganger også. Så da er det vel ikke Bp2 likevel? Lengter etter svar, sånn at jeg kan få riktige medisiner og bli bedre! Og så et siste spørsmål: Når man så har fått riktige medisiner og sykdommen er under kontroll, er man da som alle andre friske mennesker? Hvorfor er det da så mange som får tilbakefall og blir dårlige, når de går på medisiner? 0 Siter
Gjest det jeg sier er sikkert feil - derfor dette nick Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 Dette er ikke ett fagsvar, bare min egen erfaring!!!! Du kan ha en BP-lidelse for det om du har sånne dager. Jeg har mest deprimerte dager/uker/mnd/år. En liten ting jeg har stussa på(for min egen del.) Jeg har hatt perioder jeg har følt meg skikkelig gira og oppe, som andre har ment var normalt nivå. andre ganger motsatt.(men det er jo fordi jeg ikke kjenner meg selv) Du har jo andre som kan bekrefte "historia di" :-) Varer noen dager ja..der er stort sett jeg og. Man kan vel bli tilnærmet "normal" om en er optimalt medisinert. Men det er vel ikke alle en kan "kurere". Altså - man kan klare redusere de hardeste periodene, men man må lære leve med psykdommen. Jeg vil nok få tilbakefall - selv om jeg evt. blir optimalt medisinert. Mange reduserer og/eller fjerner medisiner når det har gått bra ei stund. Det er mange som har "normale" perioder mellom episodene sine.Kan kanskje være det du har hatt når du har hatt noen av de fine periodene dine-ikke hypo eller verre. Det kan være vanskelig å se hva som er deg(normal) når en stort sett går deprimert. Man kan synes "høy" når man egentlig har det fint pga. hva som har vært vanlig stemning hos deg. dette vet du jo - du har lest masse, side opp og side ned! Lykke til :-) Håper du får svar fra NHD, og at dere finner den rette kombinasjonen meds! 0 Siter
Gjest mange tanker i natten Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 Dette er ikke ett fagsvar, bare min egen erfaring!!!! Du kan ha en BP-lidelse for det om du har sånne dager. Jeg har mest deprimerte dager/uker/mnd/år. En liten ting jeg har stussa på(for min egen del.) Jeg har hatt perioder jeg har følt meg skikkelig gira og oppe, som andre har ment var normalt nivå. andre ganger motsatt.(men det er jo fordi jeg ikke kjenner meg selv) Du har jo andre som kan bekrefte "historia di" :-) Varer noen dager ja..der er stort sett jeg og. Man kan vel bli tilnærmet "normal" om en er optimalt medisinert. Men det er vel ikke alle en kan "kurere". Altså - man kan klare redusere de hardeste periodene, men man må lære leve med psykdommen. Jeg vil nok få tilbakefall - selv om jeg evt. blir optimalt medisinert. Mange reduserer og/eller fjerner medisiner når det har gått bra ei stund. Det er mange som har "normale" perioder mellom episodene sine.Kan kanskje være det du har hatt når du har hatt noen av de fine periodene dine-ikke hypo eller verre. Det kan være vanskelig å se hva som er deg(normal) når en stort sett går deprimert. Man kan synes "høy" når man egentlig har det fint pga. hva som har vært vanlig stemning hos deg. dette vet du jo - du har lest masse, side opp og side ned! Lykke til :-) Håper du får svar fra NHD, og at dere finner den rette kombinasjonen meds! Tusen takk for fint innlegg! Jeg har veldig nytte av og interesse av å lese/høre om hvoran det det er for andre å ha denne lidelsen. Og det du skrev tror jeg ikke er feil. :-) Men jeg er som du, ikke sikker på "hvem jeg er" selv om jeg nå prøver å sette meg inn i diagnosen. (Jeg har vel egentlig aldri visst hvem jeg er). Men nå håper jeg faktisk at jeg får denne diagnosen (Bp2), for det kan kanskje etterhvert være med på å gi meg et svar. (?) Ønsker deg alt godt! :-) 0 Siter
Gondor Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 Hvis du svinger hurtig kan det være rapid cycling. Det kan også være at du lider av cyclotymi, endel av det bipolare spekteret. Det er ikke så lett å si hvorfor så mange får tilbakefall. Det er en lumsk sykdom. Å finne den riktige medisinkombinasjonen kan ta lang tid, likevel er en ikke garantert. Men når det først lykkes er det som å få et nytt liv! :-) Jeg ønsker deg lykke til. 0 Siter
Gjest det jeg sier er sikkert feil osv.. Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 Tusen takk for fint innlegg! Jeg har veldig nytte av og interesse av å lese/høre om hvoran det det er for andre å ha denne lidelsen. Og det du skrev tror jeg ikke er feil. :-) Men jeg er som du, ikke sikker på "hvem jeg er" selv om jeg nå prøver å sette meg inn i diagnosen. (Jeg har vel egentlig aldri visst hvem jeg er). Men nå håper jeg faktisk at jeg får denne diagnosen (Bp2), for det kan kanskje etterhvert være med på å gi meg et svar. (?) Ønsker deg alt godt! :-) Nei, det er ikke lett å ikke vite hvem en er. Jeg har heller "aldri" visst hvem jeg var/er. Høres i alle fall ut som at du har en Bipolar Lidelse :-) (om jeg skulle smile der er jeg bittelitt usikker på ;-) ) Jeg leste mye før jeg fikk diagnosen, men mest leste jeg faktisk etterpå(om det er mulig..hehe) Da har du noe konkret å spesialisere søket ditt på liksom..kan dykke dypere inn i emnet ) Fortsatt lykke til ! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 ''Er Bp2 utelukket hvis man av og til kan svinge fra dyp depresjon med selvmordslyst til å være glad og lykkelig over livet, på en og samme dag? Eller er dette mer likt eupf?'' Nei, det utelukker ikk BP2 om dette er av og til som du skriver. Er det derimot det typiske, heller det klart mer mot eupf. 0 Siter
Gjest mange tanker i natten Skrevet 8. mai 2011 Skrevet 8. mai 2011 ''Er Bp2 utelukket hvis man av og til kan svinge fra dyp depresjon med selvmordslyst til å være glad og lykkelig over livet, på en og samme dag? Eller er dette mer likt eupf?'' Nei, det utelukker ikk BP2 om dette er av og til som du skriver. Er det derimot det typiske, heller det klart mer mot eupf. Tusen takk nok en gang for svar! ''Nei, det utelukker ikk BP2 om dette er av og til som du skriver. Er det derimot det typiske, heller det klart mer mot eupf.'' Nei, det er ikke det typiske bildet av hvordan det pleier å være, så da heller jeg igjen mot BP2. Takk igjen! (Kjekt å vite) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.