Gå til innhold

Tør ikke å spise grillet mat, parasitter osv

Anbefalte innlegg

Gjest slippmegfri
Skrevet

Jeg vil gjerne ut og grille denne våren, men jeg er livredd for parasitter og mikroorganismer. Vet at norsk kjøtt er trygt, men hva om?

Vet at kylling må nå 65 grader for å ta livet av salmonella, men hva med de andre? Svin og Storfe?

Jeg skammer meg utrolig mye over dette. Har ikke funnet nettsider som gir trygge nok råd.

Føler meg tryggest hvis jeg koker kjøttet og deretter griller det, men da smaker jo det bare seig plast.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei,

Hele kjøttstykker har langt lavere sjanse for matforgiftning enn kvernet kjøtt, så hvis du er redd hold deg til hele kjøttstykker.

Kylling og svinekjøtt skal gjennomstekes, og det betyr at du må bruke lav varme (grillristen høyt oppe), for hvis ikke brenner utsiden før innsiden blir varm.

Oksekjøtt kan du omtrent spise rått, men du kan grille det på samme måte, dog gjerne med høyere temperatur i begynnelsen, og lavere på slutten. Entrecôte har fettmarmorering, og egner seg godt.

Til slutt: du behøver selvsagt ikke være så redd, så du bør selvsagt gjøre noe med angsten, i stedet for å steke alt til skosålekonsistens.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Det er ikke farlig å grille kjøtt. Jeg liker grillet lam og storfe som er rosa. Det ville aldri falle meg inn å koke kjøttet først, som du sier da smaker det ingenting.

Jeg har ingen råd til deg for å bli kvitt slik fobi, men hvis dette er plagsomt å leve med må du søke hjelp.

serenity777
Skrevet

Tvangstanker er ikke gøy. Men det er ikke noe å skamme seg over. Jeg ser folk grille, og tar i rått kyllingkjøtt uten å vaske seg etterpå o.l, uten å bli syke, så frykten din er nok ikke så reel. Men du kan jo steke skikkelig godt? Det gjør jeg, lar de ligge en god stund slik att det er 100% gjennomstekt. Jeg synes faktisk det er best.

Skrevet

Har egentlig ikke noe annet råd enn at det ikke er stor forskjell om du griller eller om du steiker kjøttet i panna.. Klarer du å lage mat på den måten? Da bør du også klare å grille maten..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...