Gå til innhold

Er eksen psykopat?

Anbefalte innlegg

Gjest mil.siv
Skrevet

Dette er sikkert et spørsmål som går igjen. Tror ekskjæresten er psykopat. Gjorde det slutt for 4 uker siden, men sitter igjen med mange spørsmål. Ble svært forelsket i en mann på 28 år. Han fortalte at han solgte dører ..at han hadde en sønn .men at moren til barnet var en smule gal. SIden han hadde en utrolig god sans for humor og kjemien var der ville jeg prøve. Vi forelsket oss i løpet av en uke. I løpet av den uken mistet han jobben. Han skyldte alt på dørfirmaet. Sa at de hadde gått bak hans rygg for å sparke han ut. Det har senere kommet fra at han fikk sparket for en form for underslag av penger. Han var medeier i dette firmaet. Han startet dette nesten helt selv etter å ha fått sparken i et annet firma da han forsøkte å importere dører fra samme leverandør for å starte for seg selv. Jeg flytter til hjemstedet hans. Skulle jobbe der et år for å se ann. Han hadde flyttet ut fra huset til eksen, da forholdet ikke fungerte. De har en sønn sammen. Jeg tok derfor "et" år til å begynne med for å se ann denne stemorrollen og hvordan det ville bli. Vi ble kjærster og siden jeg ofret en del, trodde jeg han ville gi forholdet mye tid, dvs han lovte meg mye, at vi skulle gjøre så mye hyggelig da jeg kom. Han virket utrolig sympatisk med gode verdier. Han var sterkt imot utroskap og løgn. I løpet av første uken jeg bodde i hjembyen låste han meg ute i hagen sin da vi kom hjem fra en fest. Dette glemte han dagen etterpå, og sa knapt unnskyld. Vi hadde ikke en gang kranglet. Han sa dagen derpå at det var fordi han elsket meg så høyt, og at han hadde fått litt hetta. Han har en gang dyttet meg og kaldt meg feit, for så å spise opp maten min. Han kjører ekstremt fort og er glad i å drikke mye. Han drikker sammen med venner. Da jeg var syk en gang, hadde nyrbekkenbetennlse og hadde ekstreme smerter spurte han om det var greit om han stakk ut en liten tur siden han ikke fikk gjort noe fra eller til! Jeg var der for å tilbringe kvelden med han før denne smerten kom og trenge virkelig selskap og hjelp. Han skylder firmaet 100 000 kr. Han har startet et nytt firma med en kompis, det er kompisen som hadde kapitalen, mens min eks kom med ideen. Firmaet gir min eks en real lønn som er avtalt, men ikke en krone til kompisen. Det er kun nok avkasting til å dekke utgifter og nedbetale noe renter. Kompisen er lei dette og vil selge, mens min eks vil invistere mer. Han har ikke fullført høyere utdanning, sluttet etter 3 år på jus pga. av at en tidligere eks mistet barnet da hun var gravid. Han flyktet fra hele problemet fordi familien hennes hadde skyldt på han for denne spontanaborten, Som barn opplevde han en skillsmisse. Han måtte flytte ut fra farens hus med moren til et veldig enkelt sted, og var " den fattigste i klassa" Han har hatt mange kjærester, og jeg har fra moren til barnet hørt at han har vært utro mot henne mange ganger. Hun har inntil nylig ikke visst mye om meg! Eksen har holdt meg hemmelig for henne, selv om hun har hatt mistanket og prøvd å kontakte meg. Eksen min har sagt dette var for å unngår at hun skulle ta sønnen ifra han siden hun er veldig sjalu og "syk i hodet". Han snakket mye stygt om henne til meg. Hun hadde blant annet anmeldt han for ikke å betalte barnebidrag, noe han ikke fikk til uten jobb. Han sa hun var slem som sparket han da han lå nede. Jeg har nå funnet ut at de har hatt en forhold bak min rygg. Jeg kontaktet henne etter å ha sett bilder fra steder de har vært. Hun sier de har vært sammen hele tiden, men kun noen få pauser. Hun sier selv at hun ikke orker mye mer av han. Jeg skjønner jo i dag hvorfor han ikke kunne overnatte mye hos meg! Jeg skjønner svært lite, men er fortsatt glad eksen og han trygler meg om at vi skal bli sammen igjen. Eksen sa hun også hadde gjort det slutt, og at han hadde tryglet henne også. Det er mye som kan sies av små rare ting. Moren til barnet sa han en gang hadde slått henne, da pakket hun tingene sine og dro sin vei 4 måneder gravid. Han overbeviste henne om å komme hjem med mange løfter. Han holdt ingen av løftene, et halvt år etter at sønnen var født møtte han meg. Min eks sier at moren til barnet vil gjøre alt for at han og jeg ikke skal være sammen og at alt hun sier er løgn. Jeg tror mer på det hun sier. Han har drevet splitt og hersk. Brukt sønnen for å spille på samvittigheten min, sagt moren til barnet vil ta sønnen ifra han hvis jeg tar kontakt med henne. Det er mye syke historier. Faren til min eks tok han med seg for å ha sex med en prostituert da han var 13 år eller noe sånt. Han har opplevd mye bråk og fyll hjemme. Faren og moren ble skilt pga utroskap. Faren hadde en datter ingen skulle vite om, da moren fikk vite dette flyttet hun ut. Faren skiller seg nå på nytt. Min eks holdt meg for narr i nesten 2 år, drev et dobbeltliv med to kvinner som ikke skulle snakke sammen. Han har vært utrolig utspekulert. Han lyver om nesten alt mulig. Hans ord er de som har gjort at jeg har holdt ut, men det er tomme ord. Han gråt da jeg gjorde det slutt, og har angret bittert på alt han har gjort. Jeg klarer bare ikke å tro på det! Han har blitt konfrontert mange ganger, og løyet meg midt i ansiktet. Han nekter ennå, selv om nesten alle bevisene er til stede. Hvis han er normal...da hadde han vel aldri gjort dette i utgangspunktet? Han visste hvor mye jeg gråt. Han kom ikke til avtalte tider og steder og gav meg ikke beskjed. Bare forsvant og skrudde av telefonen flere dager. Jeg har aldri grått så mye, men han har alltid kommer med en logisk forklaring etterpå og unnskyldt seg. Han ringte med eksen i bakgrunnen et par ganger for å fortelle meg at han ikke elsket meg, men henne. Dagen etterpå unnskyldte han seg igjen, brukte sønnen som unnskyldning og sa han elsket meg men at eksen hans gjorde livet håpløst for han. Et evig mareritt. Fikk flere sånne type mail også. Man terroriserer vel ikke den nye dama man vil gifte seg med? Det er det han sa han ville. Han ville at jeg skulle vise tålmodighet slik at vi til slutt kunne gifte oss å få barn. Burde jeg holde meg unna får alltid? Hvorfor tar eksen han tilbake gang etter gang hvis alt hun sier er sant?

Skrevet

Eksen tar ham tilbake gang på gang fordi hun er fanget i armene på en psykopat.

Du ligger ann til å bli den neste.

Gjest Hulderen
Skrevet

Han er far til barnet hennes, og har antagelig manipulert henne kraftig. Vær glad du ikke er i hennes situasjon, og kom deg unna.

sant å si
Skrevet

Syns det var slitsomt å lese en så lang tekst uten avsnitt. Leste ca. halvparten og baserer svaret mitt på det.

Varsellampene bør lyse

- når han behandler deg dårlig (stenger deg ute, kaller deg stygge ting etc.)

- lyver for deg

- er utro

- snakker stygt om eksene sine

- har storhetstanker om seg selv

- kjører på med stadig nye prosjekter som strander etter tur

- framstiller seg selv som et offer, som alltid behandles urettferdig uten å ha skyld (eller klarer å se sin egen rolle) i det som går galt

- risikoadferd som f.eks. uvettig kjøring/høyt alkoholforbruk.

Det har nærmest gått inflasjon i psykopat-begrepet, og jeg har ikke kompetanse til å stille noen diagnose. Alminnelig sunt bondevett ser ut til å holde i massevis her: Lista over bør være mer enn god nok grunn til å bryte all kontakt.

Skrevet

Vær glad han er en eks du. Og la ham for all del fortsette å være en eks!

Les innlegget ditt selv og lat som det er en annen som har skrevet det, hva ville du svart vedkommende? Du fremstiller ham ikke akkurat i et godt lys for å si det mildt. Pris deg lykkelig over at du har kommet deg unna før det gikk for galt!

Kolesjanka
Skrevet

Jeg vet ikke om han er psykopat, men tenker at om du ønsker deg et godt liv skal du holde deg langt unna denne mannen.

Gjest Ja det tror jeg
Skrevet

Jeg vet alt om det å være fanget i nettet til en psykopat, og det du må gjøre er å tvinge deg selv til ikke å ha kontakt med mennesket.

Vil du ha ett godt liv, styr unna. Her gjelder fornuft, følelsene vil ebbe ut etterhvert....

Skrevet

Vet du - hva er poenget med om han er psykopat eller sosiopat eller en drittsekk, eller eller eller?

Hvis han oppfører seg slik at du engang spør deg selv spørsmålet om han er psykopat, så burde det vel være åpenbart at du bør komme deg så langt vekk som mulig. Svaret er jo åpenbart at han ikke er noen du ønsker i livet ditt hvis du vil ha et godt liv.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det tror jeg han er.

Skrevet

''Burde jeg holde meg unna for alltid?''

Ja, absolutt. Det spiller ingen rolle hvilket navn forstyrrelsene hans har, men ikke rot deg mer inn i den suppa der.

Skrevet

Om du fortsetter sammen med en slik mann vil du oppleve stadig mer av det destruktive, mens det positive som du en gang forelsket deg i dør ut. Jeg tørr påstå at du i lengden vil bli snytt for alt som en gang fikk deg til å satse på denne relasjonen.

Tapet er ikke å komme seg langt vekk fra ham, men den tiden du har brukt på ham.

mvh

Gjest mil.siv
Skrevet

Takk for alle kommentarer og råd. Skriver fordi jeg lurer på om det kanskje var en veldig dårlig ide å henvende seg til eksen hans om alt som hadde foregått...

Fikk en mail i dag av eksen min hvor han sier at han nå ikke har sett sønnen på 3 uker. Min eks spiser ikke og sover ikke og er redd hun vil kjøre han helt i grøfta. Moren til barnet tar hevn pga. av alt jeg sa til henne. Han strøk på eksamen i dag, klarte ikke noen av spørsmålene. Han har fått brev fra advokaten hennes om at hun igjen har meldt han og at kredittkortene hans er fryst mens rettssaken pågår. Jeg frydet meg litt, men tenker også at dersom jeg har ødelagt et far-sønn forhold så var det ikke verdt det. Det var mitt eget sinne over all urett han hart gjort mot meg som fikk meg til å skrive, og jeg skrev tom. at han kaldte meg kjæreste foran sønnen og at han spanderte turer på meg osv..

Jaja, er vel for ferskt til at jeg ser hva jeg har gjort, og hva som burde vært gjort. Skjønner ihvertfall at jeg aldri skal rote meg bort i en som har barn igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...