Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Angst
Skrevet

Hei, jeg er ei kvinne på 36 år. Jeg har vært gjennom alvorlig kreftsykdom da jeg var 22 år - jeg ble frisk av kreften etter to år med intensiv behandling. Jeg sliter med en rekke senskader, bla kraftig redusert lungekapasitet. Etter min egen sykdom ble min mor rammet av kreft - hun døde 49 år gammel. Min far har også vært rammet av kreft i hjernen. De siste 10-12 årene har det dermed gått slag i slag med alvorlig sykdom og død i familien. Jeg har greid meg bra psykisk inntil nå - det siste året har jeg derimot hatt kraftig angst. I tillegg til angsten sliter jeg med muskelspenninger - særlig i hals og brystregionen. Jeg har også pådratt meg en stemmebåndsparese, som gjør at jeg har konstant hes og svak stemme. Jeg føler meg helt utslitt og har nå måttet sykmelde meg fra min 50 % stilling. Angsten er der så og si hele tiden - og handler om frykten for å bli syk igjen. Jeg har anfall med svimmelhet, hjertebank og tungpusthet. I den verste perioden fikk jeg 15 mg Sobril som jeg tok på kveld for å få sove. Jeg har også i en periode tatt Imovane.Jeg har akkurat startet hos psykolog og fysioterapaut. Etter ca 2 mnd på Sobril eller Imovane ønsker ikke fastlegen at jeg skal fortsette med dette. Jeg føler selv at jeg fortsatt trenger noe å sove på - og fastlegen skrev i går ut Remeron til meg - det skal trappes opp til jeg er oppe i en dose på 45mg. Jeg har lest om disse tablettene - og syntes at det høres voldsomt ut å begynne på de.. Jeg er veldig usikker på om dette er det rette!? Jeg forsto at dette er antidepr. - jeg føler meg ikke særlig deprimert - men har den siste tiden følt litt på lav selvfølelse da angsten sliter meg ut og gjør meg "udugelig". Jeg øsnker en annen leges mening om dette.. Er Remeron eller evnt et annet antidepr. et bedre og "ufarligere" medikament for meg enn Sobril eller Imovane? Min psykolog mener at Sobril er et bra alternativ - så jeg føler at jeg blir dratt litt i mellom psykolog og fastlege her! Og siden jeg sliter med en del andre helseplager ønsker jeg å forholde meg til min fastlege når det gjelder utskivelse av medikamenter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes Remeron er et meget godt alternativ når en må ta noe for søvnen over lengre tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...