Gå til innhold

amming og sovemed

Anbefalte innlegg

Gjest overengstelig?
Skrevet

Hei!

Jeg delammer et barn på nå 2 og en halv uke. Hun får vel ca halvt om halvt morsmelk og erstatning. Er det ok i forhold til amming om jeg en gang i blant tar en halv 7,5 mg. Zopiclon og bare gir henne flaske på natten? Hvor lenge må jeg evt vente med å amme henne etter inntak av med.? Barnet er rolig og sover godt, men jeg må liksom passe på "HELE" tiden at hun puster, så jeg sover lite.

Fortsetter under...

Gjest Pien
Skrevet

Det høres ikke forsvarlig ut.

Du vil være "dopet" når du våkner midt i søvnen for å mate barnet ditt.

Gjest snakk med legen din
Skrevet

Jeg synes ikke du skal medisinere deg selv med medisner du har fått da du var i en annen situasjon (= ikke hadde et barn du ammet).

Snakk med legen din, gjerne ta med deg mannen din (hvis du bor sammen med barnefaren), og finn ut hvordan dere skal angripe utfprdringene rundt amming, søvnmangel, engstelse for at barnet skal slutte å puste, og muligheter for å ta medisiner samtidig med at du ammer.

Utover den problemstillingen du selv nevner (hvor lenge medisinene går over i melken), er det andre ting som er like viktig, nemlig at du ønsker å ta medsiner som gjør at du sover tungt, og om dette er forenelig med å ha ansvaret for et spedbarn om natten / morgenen etter.

Det er en veldig vanlig problemstilling, at man på toppen av søvnmangel på grunn av amming, ligger våken for å sjekke at barnet puster de perioden barnet sover (og mor også kunne ha sovet..). I tillegg har du kanskje, siden du allerede har respet på disse medisinene, en sykehistorie som kommer på toppen av dette.

Det finnes monitorer som gir beskjed ved endring av barnets pust, det går an å gi deg en sykemelding og la far overta permisjonen slik at dere kan dele døgnet mellom dere hvis du er skikkelig dårlig, og andre løsninger som mange andre i samme situasjon har fått hjelp av.

Men ikke ta medisiner mens du ammer, som kan skade barnet ditt gjennom melken, eller gjør deg sløv og for lite oppmerksom i omsorgsrollen om natten.

Bestill en time hos legen.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sovemedisin for å få sove med en nyfødt baby. Du skriver at du sover dårlig pga at du er redd for at den lille ikke skal puste og må sjekke stadig vekk. Det er helt naturlig og et instinkt vi har for å kunne ta godt vare på barna våre. Etterhvert som du blir tryggere i morsrollen slapper du bedre av og får bedre søvn. De færreste med nyfødt baby sover godt og jevnt hele natten igjennom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...