Gå til innhold

Ber om ny utredning

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har det bra for tiden.

Men jeg har bestemt meg får å spørre om jeg kan ta en ny utredning, jeg tror jeg har høytfungerende autisme og ikke asperger syndrom. Grunnen til det er mange og lang, men en av dem er FGT.

Ja at han spurte om hva mine tilleggsdiagnoser var, jeg har ingen tilleggsdiagnoser. (men han syns nok det virker sånn og jeg er ikke uenig)

Det er lettere for meg å akseptere min situasjon hvis jeg tenker høyt-fungerende autisme, da slipper jeg å føle at jeg må prestere så høyt. Dessuten har jeg mange tilleggsting som ikke andre med asperger har inkludert min sønn.

Vi har samme IQ, men der tar det slutt, han har ikke sanseforstyrrelser og fjernhet , slik at jeg strever mye mer.

:)

Jeg er ikke lei meg av den grunn, det går bra, men jeg må bare være i en diagnosegruppe jeg hører hjemme og ikke blant godt-fungerende aspergere. Jeg har aldri klart å være på et utested og vil ikke klare det heller pga av ørene mine, dette er ganske autistisk ikke aspergerisk.

:) ellers takk til dere alle for hyggelige korrespondanse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Pavens skjegg?

Madelenemie
Skrevet

Pavens skjegg?

Hei!

Det er ikke morsomt at du skriver ting som gjør meg forvirret nå, jeg tror du vet at jeg har ingen muligheter til å skjønne hva du mener?

Sånt gjør meg forvirret, etter det, sliten også trist, mer skal ikke til.

Skrevet

Fint at du har det bra:-)

Hør med psykiateren din, du, angående ny utredning.

Skrevet

Om doktoren har et navn på sykdommen din betyr ikke det at han vet hva som feiler deg.

:-)

Diagnoser er ikke stort annet enn arbeidsnavn eller arbeidsredskap for å gjøre kommuniksjon og dokumentasjon enklere. En ukomplisert fraktur er enkel å beskrive ganske presist med få ord - om man kan språket.

Et syndrom er en annen historie. Det er et sekkebegrep for en samling symptomer. Iblant er man ikke en gang sikker på årsakene. Man finner store individuelle variasjoner blant dem som kan diagnostiseres inn under samme syndrom. Og diagnesen er sjeldent 100% treffsikker mhp hvilke utslag man finner hos den enkelte.

Syndromdiagnser blir aldri mer enn en mer eller mindre grov avrunding.

Men dette vet du vel allerede.

Poenget er at langt viktigere enn diagnosemerkelappen er din nyanserte forståelse av hvem du er, hvordan du fungerer og ikke. Det er selvsagt også viktig at din behandler har en god forståelse for dette. Bedre med litt upresist navn, men god innsikt enn riktig navn og elendig innsikt.

Jeg kan ikke helt se den praktiske betydningen av en justert diagnose. Vil det forandre på dine muligheter hos NAV? I så fall har du et poeng. NAVs veier er uransakelige og tidvis ganske ulogiske.

Er dette derimot noe som kun har emosjonell betydning for deg, er det kanskje en enklere å heller justere på din egen oppfatning av saken.

mvh

Madelenemie
Skrevet

Om doktoren har et navn på sykdommen din betyr ikke det at han vet hva som feiler deg.

:-)

Diagnoser er ikke stort annet enn arbeidsnavn eller arbeidsredskap for å gjøre kommuniksjon og dokumentasjon enklere. En ukomplisert fraktur er enkel å beskrive ganske presist med få ord - om man kan språket.

Et syndrom er en annen historie. Det er et sekkebegrep for en samling symptomer. Iblant er man ikke en gang sikker på årsakene. Man finner store individuelle variasjoner blant dem som kan diagnostiseres inn under samme syndrom. Og diagnesen er sjeldent 100% treffsikker mhp hvilke utslag man finner hos den enkelte.

Syndromdiagnser blir aldri mer enn en mer eller mindre grov avrunding.

Men dette vet du vel allerede.

Poenget er at langt viktigere enn diagnosemerkelappen er din nyanserte forståelse av hvem du er, hvordan du fungerer og ikke. Det er selvsagt også viktig at din behandler har en god forståelse for dette. Bedre med litt upresist navn, men god innsikt enn riktig navn og elendig innsikt.

Jeg kan ikke helt se den praktiske betydningen av en justert diagnose. Vil det forandre på dine muligheter hos NAV? I så fall har du et poeng. NAVs veier er uransakelige og tidvis ganske ulogiske.

Er dette derimot noe som kun har emosjonell betydning for deg, er det kanskje en enklere å heller justere på din egen oppfatning av saken.

mvh

Hei!

Jeg glemmer ting fordi jeg tenker ofte snevert og isolert.

Da trenger jeg som oftest bare å bli minnet om saken, så kommer jeg selv på at den som minnet meg jo hadde rett.

Det har ingen betydning for NAV, men er en emosjonell sak, men nå ser jeg det etter å ha fått det opplyst av en venn med asperger at det er intet ved meg som tyder på noe annet enn asperger.

Jeg føler meg til tider bare ikke flink nok, og jeg leser av og til om alle kjendisene som har syndromet ex Bill Gates osv... også føler jeg at jeg blir jo aldri så flink.

Mange har så store forventninger og min mann syns det er bortkastet med så gode karakterer også ikke bruke evnene mine, men saken er at jeg blir sliten bare å å våkne en helt enkel vanlig morgen og kjenne lukten av temperatur og følelsen det gir i kroppen, jeg liker ikke forandring og bare veret forandres så må jeg berolige meg selv og si, "Dette går bra", men nå tror jeg at jeg skal gjøre det på en annen måte.

:)

Madelenemie
Skrevet

Fint at du har det bra:-)

Hør med psykiateren din, du, angående ny utredning.

Hei!

Ja hun sa en gang omtrent det samme som nhd, men hun sa det med tydelige ord ikke med pavens skjegg!

At det var uklare skiller. Men for min del er det også slik at mens mange med asperger får diagnosen som voksen, så var jeg tidlig inne til vurdering av min dårlige kontaktevne, men pga av at jeg var flink på skolen ble de usikre. Jeg mener bare at jeg hadde en sterkere form for autisme da jeg ble født enn mine barn.

Mine barn har man alltid bortsett fra en fått god kontakt med, det er en vesensforskjell på dem og meg.

Derfor lurer jeg på hva som er forskjellen. Det er som om de har asperger med gode språkferdigheter, bedre også muntlig enn meg, mens jeg har høyt-fungerende autisme med normale evner og ikke normale muntlige språkferdigheter. Kommer et spørsmål uforberedt på har jeg vansker med å svare. Det kjennes forferdelig for selv om jeg kan svaret får jeg det ikke ut, men jeg kan skrive svaret, det kan jeg.

Skrevet

Hei!

Ja hun sa en gang omtrent det samme som nhd, men hun sa det med tydelige ord ikke med pavens skjegg!

At det var uklare skiller. Men for min del er det også slik at mens mange med asperger får diagnosen som voksen, så var jeg tidlig inne til vurdering av min dårlige kontaktevne, men pga av at jeg var flink på skolen ble de usikre. Jeg mener bare at jeg hadde en sterkere form for autisme da jeg ble født enn mine barn.

Mine barn har man alltid bortsett fra en fått god kontakt med, det er en vesensforskjell på dem og meg.

Derfor lurer jeg på hva som er forskjellen. Det er som om de har asperger med gode språkferdigheter, bedre også muntlig enn meg, mens jeg har høyt-fungerende autisme med normale evner og ikke normale muntlige språkferdigheter. Kommer et spørsmål uforberedt på har jeg vansker med å svare. Det kjennes forferdelig for selv om jeg kan svaret får jeg det ikke ut, men jeg kan skrive svaret, det kan jeg.

Du er sterk skriftlig.

Jeg vet ikke svaret på det du spør om. Har heller ikke hørt uttrykket pavens skjegg før, så jeg vet heller ikke hva nhd mente. Tenker at det er psykiateren din som kjenner deg best.

Madelenemie
Skrevet

Du er sterk skriftlig.

Jeg vet ikke svaret på det du spør om. Har heller ikke hørt uttrykket pavens skjegg før, så jeg vet heller ikke hva nhd mente. Tenker at det er psykiateren din som kjenner deg best.

Hei!

Takk.

Ja siden jeg er katolikk trodde jeg kanskje han ville erte meg med det, men nå skjønner jeg betydningen, se megler smekk:)

Jeg har ikke blitt ertet så mye, bare litt, ikke gøy å erte noen som ikke skjønner at de blir ertet eller som er for mye i sin verden til å være motagelig for mobbing, jeg registrerte heller ikke alt rundt meg.

:) Du er hyggelig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...