Gå til innhold

Diabetes

Gjest heijeghetermilla

Anbefalte innlegg

Gjest heijeghetermilla
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 17 år. Jeg lurer på om jeg kanskje har fått diabetes? Jeg har lest om alle symptomene og jeg har alle. Har plutselig gått ned nesten 10 kilo i vekt, liten matlyst, må på do hele tiden, drikker plutselig masse vann nå, kløe osv... Jeg har kjøpt meg et blodsukkerapparat, så lurte på hva målene skal være, slik at jeg kan sjekke om det er høyt eller lavt, eller om det faktisk er helt normalt? Håper på fort tilbakesvar. Mvh Milla.

serenity777
Skrevet

Hva er normalt blodsukker?

I 1998 satte WHO nye verdier for hva som regnes som sukkersyke.

Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende - en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes.

Mary Poppins
Skrevet

Hei

Varselslampene bør blinke når man går ned så mye i vekt uten grunn. Det trenger selvfølgelig ikke være noe farlig eller alvorlig, men jeg synes du skal komme deg til legen relativt raskt og forklare symptomeme dine, i tillegg til å få tatt prøver osv.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hei!

Dette er feil fremgangsmåte. Hvis du har grunn til å mistenke diabetes, skal du IKKE starte utredningen på egenhånd, slik du har gjort, ved å kjøpe deg eget blodsukkerapparat. Du skal oppsøke lege, som skal komme frem til om du har diabetes eller ikke.

Med de symptomene du har, er du - inntil det motsatte er bevist - syk, og diabetes kan langt fra utelukkes. Derfor skal du dra til legevakta allerede i kveld for å bli undersøkt. Nyoppstått diabetes hos ungdom er en akuttsituasjon som fører til sykehusinnleggelse. Du skal derfor ikke avvente dette, men oppsøke lege så snart som mulig.

Lykke til!

PS: Psykiatriens rolle i diagnostisering av diabetes er vel ikke veldig fremtredende...

Skrevet

Hei,

Du bør ringe fastlegen din i morgen tidlig for en akuttime. Med mindre du er meget overvektig, kan det være snakk om Diabetes type 1, og da kan du gå i koma og dø hvis du ikke får insulin.

Hvis pusten din lukter aceton (neglelakkfjerner) så bør du faktisk ringe legevakten allerede i kveld. Da er det akutt fare.

Med vennlig hilsen

Gjest Nerda
Skrevet

Hva er normalt blodsukker?

I 1998 satte WHO nye verdier for hva som regnes som sukkersyke.

Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende - en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes.

Fastende måling >7 mmol/l = diabetes

To tilfeldige målinger på >11 = diabetes.

Dvs diagnostiske målinger. Men det er ikke uvanlig at man mistenker noe om det fastende blodsukkeret ligger på 6. Da vil en del leger utrede nermere.

Trådstarter: Har du tatt blodsukkeret ditt? Uansett, de symptomene er klassiske for diabetes. Vanligvis type 1, da de gjerne er mer snikende for type 2. Gjør som sør sier, kontakt fastlegekontoret ditt så snart det åpner imorgen. Om du har anledning, fiks en fastende urinprøve. Si du har det, og at du ønsker at de skal måle fastende blodsukker hos deg og hvilke symptomer du har (du skal ikke ha spist på tolv timer. LITT vann er ok, man skal ikke røyke). Legesentrene har gjerne måleutstyr som er mer nøyaktig enn de blodsukkerapparatene du før på apoteket. De er gode, men ikke hundre prosent nøyaktige. Uansett om du nå måler et blodsukker på 8 da... Det er ikke så lett å ta konklusjoner av det om det er ikkefastende. Dessuten må til spesialbehandling og utredning dersom det virkelig er diabetes.

Symptomene dine er i alle fall grunn til bekymring i en sånn grad at du ikke skal nøle en dag med å kontakte lege. Om ikke legesenteret hører på deg i morgen tidlig, ringer du legevakta. Ubehandlet diabetes kan gjøre deg svært syk, og det vil man unngå. (Jeg har selv opplevd det, og det kunne vært unngått). Mine symptomer lignet dine. Gikk ned i vekt, hanglet, så syk ut, tørstet, måtte ofte på do, etter hvert kjente jeg acetonaktig smak i munnen og var knusktørr) Jeg endte på sykehus med svært alvorlig uttørking og skakk-kjørte blodverdier som følge av den udiagnostiserte diabetesen.

Så: Kontakt først fastlegen som jeg foreslår. Blir du ikke hørt, eller bedt om å vente - så ringer du legevakta. Du er IKKE hypokonder med de symptomene. Diabetes vil alltid kreve en sykehusinnleggelse for bl.a. opplæring i bruk av insulin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...