Gå til innhold

Merkelig/mystisk

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Da Psykiater Svenny Kopp sa til meg på et seminar, følgende at " Hvis din datter ligner deg er det lett å diagnostisere henne". Jeg ble helt overrasker over hennes utsagn. Ja jeg syns dette er bare så rart, ja for det er ingenting ytre sett som får noen til å tenke asperger syndrom ved meg.

Min datter er lik meg og ikke, heldigvis, hun ligner utseendemessig, men ellers har vi forskjellige interesser til en viss grad, hun er mindre opptatt av verdensrommet mer opptatt av dyr, selv om jeg minner henne.

Men altså, er det ikke rart at en psykiater sier sånt, man kan jo ikke se slikt på utsiden? Mystisk er det!

Gjest slabbedask
Skrevet

Hun tenker nok på væremåte, ikke utseende. Ikke noe mystisk med det;)

Skrevet

Hei Madeleiemie,

Med "ligner" behøver hun ikke bare mene "ser lik ut som", men "oppfører seg lignende", "har lignende væremåte", og så videre.

Det hun sier er at det er åpenbart at du har AS, og derfor at hvis din datter ligner på deg (i hennes væremåte) så har hun også (med stor sannsynlighet) AS. (Og hvis hun ikke ligner så mye, så er det redusert sjanse for at hun har AS.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det at man ligner på noen, betyr ikke bare utseendemessig... Å ligne på sin mor, kan også bety at man har samme væremåte, fakter, ansiktsuttrykk osv.

Gjest aspergermamma
Skrevet

Det at man ligner på noen, betyr ikke bare utseendemessig... Å ligne på sin mor, kan også bety at man har samme væremåte, fakter, ansiktsuttrykk osv.

Hvis du snakket en stund med henne, så oppfatter en fagperson fort slike ting som at en misforstår og legger andre meniner i orda enn det som 'normale' gjør. Noe du kanskje gjorde med 'å ligne på'. Du tenkte bare utseende messig, mens normalt tenker folk både utseendemessig og oppførsel og evner mm. Jeg misforstår også hva folk mener noen ganger, har jeg skjønt i senere tid. Jeg har et barn med asperger, og kanskje har jeg det selv også.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

ja jeg vet det.

Men da er det jo mer merkelig at hun mener det er lett å diagnostisere min datter hvis hun ligner på meg?

Ja for jeg ser ytre sett helt normal ut, jeg har ikke noe hår som står rett ut slik enkelte som ikke steller seg har.

Jeg er uvanlig stilig sa min psykiater til meg, slik at man ser ikke noe påfallende ytre sett forstår du. Men mulig det var noe jeg sa eller måten jeg fremla min problemstilling for henne på?

Det kan være noe der?

Madelenemie
Skrevet

Hvis du snakket en stund med henne, så oppfatter en fagperson fort slike ting som at en misforstår og legger andre meniner i orda enn det som 'normale' gjør. Noe du kanskje gjorde med 'å ligne på'. Du tenkte bare utseende messig, mens normalt tenker folk både utseendemessig og oppførsel og evner mm. Jeg misforstår også hva folk mener noen ganger, har jeg skjønt i senere tid. Jeg har et barn med asperger, og kanskje har jeg det selv også.

Hei!

:) ja da er det stor sannsynlighet for at du har asperger syndrom selv.

På seminar i Stockholm med Tony Ayywood sa han plutselig til forsamlingen, "Rekk opp hånden dere som har barn med asperger"

Når de hadde rukket opp hånden så sa han "Og halvparten av dere som rakk opp hånden har selv asperger syndrom".

ja det syns jeg var morsomt :)

(jeg oversetter det han sa)

Ja jeg vekslet ikke mange ord, for jeg så det var lang kø bak meg og jeg ville at andre også skulle få stilt spørsmål, samt at jeg tenkte hun trenger selv en pause.

Men det er mulig siden hun har doktorgraden på asperger og jenter at hun oppdaget det ved noe som du skriver.

Takk :)

Madelenemie
Skrevet

Hei Madeleiemie,

Med "ligner" behøver hun ikke bare mene "ser lik ut som", men "oppfører seg lignende", "har lignende væremåte", og så videre.

Det hun sier er at det er åpenbart at du har AS, og derfor at hvis din datter ligner på deg (i hennes væremåte) så har hun også (med stor sannsynlighet) AS. (Og hvis hun ikke ligner så mye, så er det redusert sjanse for at hun har AS.)

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja sånn tenkte jeg det selv, takk for presiseringen.

:)

Skrevet

Hei!

ja jeg vet det.

Men da er det jo mer merkelig at hun mener det er lett å diagnostisere min datter hvis hun ligner på meg?

Ja for jeg ser ytre sett helt normal ut, jeg har ikke noe hår som står rett ut slik enkelte som ikke steller seg har.

Jeg er uvanlig stilig sa min psykiater til meg, slik at man ser ikke noe påfallende ytre sett forstår du. Men mulig det var noe jeg sa eller måten jeg fremla min problemstilling for henne på?

Det kan være noe der?

Det har med hvordan man snakker (du snakker igjen om håret, altså ytre ting...) - du mener vel ikke at det er normalt for syke mennesker å ha håret i alle retninger??) Hvis du snakker like omstendelig som du ordlegger deg når du skriver, og hvis din datter også gjør det, tror jeg nesten at jeg hadde klart å sammenligne diagnose også, gitt;-)

Madelenemie
Skrevet

Det har med hvordan man snakker (du snakker igjen om håret, altså ytre ting...) - du mener vel ikke at det er normalt for syke mennesker å ha håret i alle retninger??) Hvis du snakker like omstendelig som du ordlegger deg når du skriver, og hvis din datter også gjør det, tror jeg nesten at jeg hadde klart å sammenligne diagnose også, gitt;-)

Hei!

Jo jeg mener at det er et tegn på sykdom, kan være.

Eller at man ikke bryr seg, men igjen, kan vel dette være som følge av sykdom.

Jeg er detaljert i mine utlegninger om ting og forhold, slik at det er mulig det er derfor at jeg sjokkert har opplevd at mennesker har gått mens jeg fortsatt står og prater. De kanskje roper, "Prates da" og jeg står igjen som et ? (hvis du skjønner hva jeg mener)

Hva mener du om at du ville klart å sammenligne diagnoser?

Jeg pleier i motsetning til andre med asperger syndrom og av ot til ta en pause for å se etter om vedkommende mennesker foran en fortsatt er interessert. Jeg vet ikke hvordan man ser dette, men man kan jo feks tenke at er personen stille så er dette er tegn om interesse.

Men jeg snakker ikke så mye, men snakker jeg, da snakker jeg og da må jeg tenke "Ikke snakke for mye, tenk på tiden til den andre" osv osv... Jeg tror jeg er mer omstendig fordi jeg har asperger syndrom og tar med detaljer få andre tenker på.

Men så opplever jeg da også mye mer som er morsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...