Gå til innhold

Økt trygghet/medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å føle meg veldig utrygg på andre. Dvs det går greit i profesjonell sammenheng og andre forhold hvor jeg er den som må være den voksne trygge, men ikke i likeverdige forhold. Dette gjør at jeg ikke greier være meg selv eller connecte med andre, med mindre jeg har drukket litt eller er inne i en god flyt. Jeg prøver meg frem med alt fra pusteteknikker til visualisering, til ingen nytte. Finner bare ikke tilbake til "meg selv" igjen slik jeg var før alt helvetet inntraff. Går til en psykolog. Hva er sjansen for at bare samtalene med han skal gjøre meg så trygg at det vedvarer også når jeg ikke ser han mer? Kan medisiner gjøre det lettere, i såfall hvilke?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykoterapi kombinert med utprøving i RL er nok den beste intervensjonen.

Medisiner kan ha effekt. Små doser antipsykotika: Mindre skeptisk til andre. SSRI: Tykkere hud i sosiale sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...