Gå til innhold

Hva feiler det meg?

Gjest Ustabil psykisk helse igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Ustabil psykisk helse igjen
Skrevet

Jeg skrev et innlegg om "ustabil psykisk helse og forhold".

Nedturene kommer ofte og brått.De varer veldig lenge og er veldig belastende for meg selv. partner og omgivelser.

Jeg har ikke maniske oppturer, så jeg tror ikke jeg har noe bipolar lidelse.

Hvilke medikamenter kan passe for meg?

Vanlige påkjenningene er normalt ikke noen belastning for friske og normale sinn.

Hvilke diagnose kan jeg ha når jeg tåler veldig lite av mentale påkjenninger?

Skrevet

Kanskje du har en eller annen personlighetsforstyrrelse? Men dette kan vel bare NHD svare på.

Skrevet

Psykisk helse er ofte veldig arvelig. Vet du om andre i familien din/slekta di som sliter psykisk? Mye sannsynlig du kan hente noe der i fra. Ellers tar det ofte lang tid å få stilt en diagnose hos psykolog/psykiater, så det er lite sannsynlig at du vil få noe svar her a folk som ikke kjenner deg og med så manglende opplysninger. Det er ihvertfall sikkert at du har en eller annen form for kronisk/tilbakevennende depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En trenger noe mer informasjon for å kunne si noe om dette.

Svinger det som en berg- og dalbane flere ganger om dagen? Eller er du "nede" i uker og måneder når du først er nede?

Er det noe mønster i hva som utløser det, eller svinger det helt uavhengig av livshendelser og mens?

Blir du lett sint, selv av småting, og har du vanskelig for å kontrollere sinne og irritasjon?

Driver du med selvskading? Har du selvmordstanker og snakker du til andre om dem?

Gjest Ustabil helse igjen
Skrevet

En trenger noe mer informasjon for å kunne si noe om dette.

Svinger det som en berg- og dalbane flere ganger om dagen? Eller er du "nede" i uker og måneder når du først er nede?

Er det noe mønster i hva som utløser det, eller svinger det helt uavhengig av livshendelser og mens?

Blir du lett sint, selv av småting, og har du vanskelig for å kontrollere sinne og irritasjon?

Driver du med selvskading? Har du selvmordstanker og snakker du til andre om dem?

''Svinger det som en berg- og dalbane flere ganger om dagen? Eller er du "nede" i uker og måneder når du først er nede?''

Svingningene er flere ganger om dagen. I de fleste tilfeller er svingningen slitsom...men jeg klarer å hente meg inn igjen. Enkelte ganger er svingningen så harde at det tar to-tre dager før jeg har kommet meg utav dem. Når jeg har slike harde nedturer ønsker jeg å flykte fra alt.

''Er det noe mønster i hva som utløser det, eller svinger det helt uavhengig av livshendelser og mens?''

Nedturene kan komme når som helst...men de er farget av livshendelser.

''Blir du lett sint, selv av småting, og har du vanskelig for å kontrollere sinne og irritasjon?''

Jeg blir veldig lett sint og irritert over småting, men stort sett går dette bare utover meg selv siden jeg klarer å holde følelsene inni meg.

''Driver du med selvskading?''

Jeg kliper og klemmer meg så det gjør vondt, men uten at det blir synlige sår.

''Har du selvmordstanker ''

Jeg har ikke selvmordstanker akkurat nå. Jeg har hatt det ofte før. Jeg ble også sendt inn på sykehuset for en tid tilbake for overdose av medikamenter.

''snakker du til andre om dem?''

Jeg forteller andre om at jeg ønsket livet av meg selv en tid tilbake.

Skrevet

''Svinger det som en berg- og dalbane flere ganger om dagen? Eller er du "nede" i uker og måneder når du først er nede?''

Svingningene er flere ganger om dagen. I de fleste tilfeller er svingningen slitsom...men jeg klarer å hente meg inn igjen. Enkelte ganger er svingningen så harde at det tar to-tre dager før jeg har kommet meg utav dem. Når jeg har slike harde nedturer ønsker jeg å flykte fra alt.

''Er det noe mønster i hva som utløser det, eller svinger det helt uavhengig av livshendelser og mens?''

Nedturene kan komme når som helst...men de er farget av livshendelser.

''Blir du lett sint, selv av småting, og har du vanskelig for å kontrollere sinne og irritasjon?''

Jeg blir veldig lett sint og irritert over småting, men stort sett går dette bare utover meg selv siden jeg klarer å holde følelsene inni meg.

''Driver du med selvskading?''

Jeg kliper og klemmer meg så det gjør vondt, men uten at det blir synlige sår.

''Har du selvmordstanker ''

Jeg har ikke selvmordstanker akkurat nå. Jeg har hatt det ofte før. Jeg ble også sendt inn på sykehuset for en tid tilbake for overdose av medikamenter.

''snakker du til andre om dem?''

Jeg forteller andre om at jeg ønsket livet av meg selv en tid tilbake.

Jeg tror det er klart mest sannsynlig at du har det som heter emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse- eupf. Det er også kjent som borderline.

Skrevet

Jeg tror det er klart mest sannsynlig at du har det som heter emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse- eupf. Det er også kjent som borderline.

''Jeg tror det er klart mest sannsynlig at du har det som heter emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse- eupf. Det er også kjent som borderline.''

Hvordan kan jeg få svigningene til å minske eller forsvinne?

Medikamenter? Terapi?

Skrevet

''Jeg tror det er klart mest sannsynlig at du har det som heter emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse- eupf. Det er også kjent som borderline.''

Hvordan kan jeg få svigningene til å minske eller forsvinne?

Medikamenter? Terapi?

Hovedbehandlingen er psykoterapi. Du bør få en god utredning/diagnostikk. Muligens kan også medisiner være til hjelp.

Skrevet

Hovedbehandlingen er psykoterapi. Du bør få en god utredning/diagnostikk. Muligens kan også medisiner være til hjelp.

Takk for hjelpen, nhd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...