Gå til innhold

sier du Jådd eller J for J?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

33

• morsan

23

• ShitDiddelyDo

18

• Dorthe

8

ShitDiddelyDo

Går du over fortau eller fotgjengeroverganger? ;-)

Men uansett: Det hadde blitt rart med "She loves you, jådd jådd jådd", ikke sant? ;-)

Ja, men du kan jo ikke begynne å blande den norske uttalen av enkeltbokstaven "j" inn i det engelske ordet "yeah". :)

Fortau!

Gjest prust

Hehe. Så ille er det da ikke. :)

Men helt alvorlig - du kan da ikke si til en 6 åring som skal lære å lese - at bokstaven J heter JÅDD????

Joda - jeg vet at 6-åringene lærer LYDENE og ikke navnet på bokstavene, men ganske kjapt finner de ut at bokstavene har navn også, at de heter BE og KÅ og ÆL...

Men stakkars 6 åringene i Oslo som får vite at den stakkars J'en heter Jådd :-((((

Annonse

ShitDiddelyDo

Men helt alvorlig - du kan da ikke si til en 6 åring som skal lære å lese - at bokstaven J heter JÅDD????

Joda - jeg vet at 6-åringene lærer LYDENE og ikke navnet på bokstavene, men ganske kjapt finner de ut at bokstavene har navn også, at de heter BE og KÅ og ÆL...

Men stakkars 6 åringene i Oslo som får vite at den stakkars J'en heter Jådd :-((((

Jeg husker ikke hvordan vi lærte det på skolen, men de aller fleste sier i hvert fall "jådd".

Kanskje barna lærer det som en "stille jådd" som uttales "j". Litt som en stille "h"?

Jeg er ingen pedagog, nei. :)

ShitDiddelyDo

Klart jeg kan! :-) Jeg har jo akkurat gjort det! ;-)

Men det er ikke sikkert det hadde blitt så mye dummere. She loves you jådd, jådd, jådd. Tja. Den hadde nok blitt en slager den også. Vi snakker sekstiåra her. De fleste var jo høye på et eller annet. :)

Gjest prust

Jeg husker ikke hvordan vi lærte det på skolen, men de aller fleste sier i hvert fall "jådd".

Kanskje barna lærer det som en "stille jådd" som uttales "j". Litt som en stille "h"?

Jeg er ingen pedagog, nei. :)

Nå vet jeg hva jeg assosierer med jådd:

Jod-bensin!

Husker du det? Det brukte vi til å rense rundt skrubbsår, svei noe vanvittig hvis det kom oppi såret. Luktet veldig spennende....

Har nå aldri brukt det på mine ungers knær. Sikkert fryktelig farlig stoff....

''Joda - jeg vet at 6-åringene lærer LYDENE og ikke navnet på bokstavene, men ganske kjapt finner de ut at bokstavene har navn også, at de heter BE og KÅ og ÆL... ''

Nei, det er naturlig å lære smånbarna "je" til å begynne med, men strengt tatt burde man bare lært de lyden "j" uten e'en slengt på, akkurat som det ville vært lettere å lære seg staving dersom bokstavene heter b, k, og l, og ikke be, kå og æll.

Men manutvikler jo språket med alder og modenhet, da...;-) Jeg sa vel neppe jådd som liten. Jeg forbinder det med litt mer voksne enn dem som ennå ikke har nådd konfirmasjonsalder.

candyqueen_83

''at de heter BE og KÅ og ÆL... ''

ÆL? Det er det hvertfall ingen bokstav som heter ;O)

Men det er ikke sikkert det hadde blitt så mye dummere. She loves you jådd, jådd, jådd. Tja. Den hadde nok blitt en slager den også. Vi snakker sekstiåra her. De fleste var jo høye på et eller annet. :)

En av de rareste Beatles-setningene må vel være "life goes on bra", men der er det jo ikke en enste je eller jådd å se. :-)

Annonse

Gjest prust

''Joda - jeg vet at 6-åringene lærer LYDENE og ikke navnet på bokstavene, men ganske kjapt finner de ut at bokstavene har navn også, at de heter BE og KÅ og ÆL... ''

Nei, det er naturlig å lære smånbarna "je" til å begynne med, men strengt tatt burde man bare lært de lyden "j" uten e'en slengt på, akkurat som det ville vært lettere å lære seg staving dersom bokstavene heter b, k, og l, og ikke be, kå og æll.

Men manutvikler jo språket med alder og modenhet, da...;-) Jeg sa vel neppe jådd som liten. Jeg forbinder det med litt mer voksne enn dem som ennå ikke har nådd konfirmasjonsalder.

Ja, og jeg forbinder det med en mann med hatt fra 60-70 tallet ;-)

Når jeg gikk på barneskolen så var det en opphopning av like navn. Så vi hadde Stian F, Stian G, og Stian Jådd. Men læreren som var rogalending sa Stian Je. Det hørtes veldig rart ut i mine øyne;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...