Gå til innhold

sier du Jådd eller J for J?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

33

• morsan

23

• ShitDiddelyDo

18

• Dorthe

8

Gjest prust

Nei, vi lærte regla med je. Og mens vi er inne på det: Jeg klarer ikke å skrive "sjiraff"!

Nei, det er et rart ord. Jeg skrev faktisk ordet sjy i dag i en eller annen sammenheng - og det ser også veldig rart ut. Kraft altså, ikke sky på himmelen.

ShitDiddelyDo

Jodbensin, var det også rart nå? Det har jeg vel aldri tenkt på som rart.... :-(

Mamma sa det, og hun er fra Østlandet - så det så!

Selvsagt sier vi "mamma og di" - og det er jo ofte den som bor i samme hus som mamma - og det er ofte pappa.

Er det også rart? Nei, nå må jeg snart legge meg!

'' Selvsagt sier vi "mamma og di" - og det er jo ofte den som bor i samme hus som mamma - og det er ofte pappa.''

Men "di", som jeg vil tro betyr "de", er jo flertall, og så promiskuøse er dere vel ikke på Sørlandet at det er flere potensielle fedre som bor sammen med mor?

Så da blir vel "mamma og den" mer korrekt? Den er i hvert fall entall.

Annonse

Jodbensin, var det også rart nå? Det har jeg vel aldri tenkt på som rart.... :-(

Mamma sa det, og hun er fra Østlandet - så det så!

Selvsagt sier vi "mamma og di" - og det er jo ofte den som bor i samme hus som mamma - og det er ofte pappa.

Er det også rart? Nei, nå må jeg snart legge meg!

''Mamma sa det, og hun er fra Østlandet - så det så!''

Min far var fra Østlandet, men sa jod - ikke jodbensin, og moren min og også jeg er vokst opp utenfor Østlandet og vi sa også jod.

''Selvsagt sier vi "mamma og di" - og det er jo ofte den som bor i samme hus som mamma - og det er ofte pappa.''

Det er det som er det komiske, synes jeg, at man :

1. sier "mamma og di", men sjelden "pappa og di"

2. at "og di" ofte brukes om bare én person, og ikke bare om to eller flere

3. at denne "di'en er "like viktig" som førstnvente.

Derfor synes jeg det er pussig at pappa osv bare blir et aksessorium til mamma.

Jeg kan si noe som ligner litt, f eks "Lise og dem", men da menes det typisk "Lise og mann og barn" eller lignende, altså en forkortelse for noe som er mye lengre å si enn "Lise og Per".

Men de gangene jeg slumper til å si "Lise og dem" er det mer en 'slip of the tongue' - jeg ville heller sagt f eks "Lise med familie" .

http://prosjekt.ring.hibu.no/typografi/pages/nettsted/leksikon.aspx?aID=540&kID=59&eid=23

Fra typografleksikon (!):

''

j J

Den 10. bokstaven i alfabetet; fra den greske i.

(Utt. jådd eller je.) Den spesielle uttaleformen av bokstaven j har sin bakgrunn i at bokstaven er en avledning av den greske bokstaven i, som ble uttalt jåta.''

Og den skrives iota. ikke jåta ;o)

Gjest prust

"og di" er vel egentlig "og den/de andre som typisk regnes md i samme åndedrag som førstnevnte".

Derfor kan de si "pappa og di(de)" også, men jeg har inntrykk av at det bare brukes dersom mamma ikke lenger er sammen med pappa, slik at "pappa og di" kan være pappa og hans nye kjæreste/kone. Eller i det minste at mamma _i denne settingen_ ikke er med pappa, slik at "pappa og di" kan være pappa og noen kompiser f eks.

Men her føler jeg at noen sørlendinger må komme på banen i denne særs viktige avsporingen :-)

Er enig i det første, at "og di" innbefatter de som naturlig hører hjemme med den førstnevnte. Men det kan fint være de som bor sammen med den førstnevnte.

For eksempel kan jeg si: "Vi får besøk av mi søster og di" Det betyr da at min søster kommer. Sammen med henne kommer enten noen eller alle som hun bor sammen med (mann, barn, hund).

Eller: "Så koselig at det kommer noen på hytta! Snart kommer tante Ingvild og de utover!" Det betyr at noen i den familien kommer, sannsynsligvis er tante Ingvild med, men kanskje er det hennes mann eller hennes barn som kommer.

Gjest prust

Morsomste tråden jeg har lest på lenge. Selvfølgelig heter det Jådd. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som sier je.

A, Be, Ce....Hå, I, Je, Kå... det høres bare helt snålt ut

Så vittig- For meg er det ...HÅ, I, JE, KÅ... som høres helt vanlig ut. ...HÅ, I, JÅDD, KÅ - da blir jeg så opphengt i den ene lyden som ikke passer inn at jeg hadde blitt helt forvirret....

Annonse

Så vittig- For meg er det ...HÅ, I, JE, KÅ... som høres helt vanlig ut. ...HÅ, I, JÅDD, KÅ - da blir jeg så opphengt i den ene lyden som ikke passer inn at jeg hadde blitt helt forvirret....

Haha, jeg blir helt virra av Je inne i alfabetet ;o)

Gjest prust

'' Selvsagt sier vi "mamma og di" - og det er jo ofte den som bor i samme hus som mamma - og det er ofte pappa.''

Men "di", som jeg vil tro betyr "de", er jo flertall, og så promiskuøse er dere vel ikke på Sørlandet at det er flere potensielle fedre som bor sammen med mor?

Så da blir vel "mamma og den" mer korrekt? Den er i hvert fall entall.

Vi bruker det om både entall og flertall.

Men jeg ble faktisk litt usikker nå på om ungene mine sier dette. De er litt sære på sånne typiske kristiansandsuttrykk.

Jeg blir ertet når jeg sier "Ronnstykker" i stedet for rundstykker. Og jeg sier "onner" i stedet for under.

Men grøss og gru - de sier "bana" - det heter da vitterlig "banen"!!!!

Morsomste tråden jeg har lest på lenge. Selvfølgelig heter det Jådd. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som sier je.

A, Be, Ce....Hå, I, Je, Kå... det høres bare helt snålt ut

Men er du alltid konsekvent?

Jeg sier i grunnen begge deler, men det kommer an på sammenhengen.

I alfabetsangen ville jeg sagt je, når jeg skal stave noe for andre sier jeg jådd, i regla om i'en og y'en som det snakkes om under her sa jeg je uten å stusse det minste.

Men "je" har tydelig tapt terreng etter at jeg ble voksen, og det har ikke noe med at jeg nå bor på Østlandet, da jeg var vant til å høre voksne bruke jådd seg i mellom da jeg var barn.

Gjest prust

Men er du alltid konsekvent?

Jeg sier i grunnen begge deler, men det kommer an på sammenhengen.

I alfabetsangen ville jeg sagt je, når jeg skal stave noe for andre sier jeg jådd, i regla om i'en og y'en som det snakkes om under her sa jeg je uten å stusse det minste.

Men "je" har tydelig tapt terreng etter at jeg ble voksen, og det har ikke noe med at jeg nå bor på Østlandet, da jeg var vant til å høre voksne bruke jådd seg i mellom da jeg var barn.

Fra litt opphisset kampstemning til alvor:

Jeg var faktisk ikke klar over det som dere dkriver her, at det er vanlig å si jådd. Trodde helt seriøst at det var noen etterlevninger fra 60 tallet.

ShitDiddelyDo

Vi bruker det om både entall og flertall.

Men jeg ble faktisk litt usikker nå på om ungene mine sier dette. De er litt sære på sånne typiske kristiansandsuttrykk.

Jeg blir ertet når jeg sier "Ronnstykker" i stedet for rundstykker. Og jeg sier "onner" i stedet for under.

Men grøss og gru - de sier "bana" - det heter da vitterlig "banen"!!!!

I et innlegg over skriver du at barn må bli forvirra fordi vi kaller "j" for "jådd" i stedet for "je", og så skriver du dette:

'' Vi bruker det om både entall og flertall.

Men grøss og gru - de sier "bana" - det heter da vitterlig "banen"!!!!''

Jeg tror ikke den forvirrende jådd-en gjør noe til eller fra i dette vannviddet. :)

Nå vet jeg hva jeg assosierer med jådd:

Jod-bensin!

Husker du det? Det brukte vi til å rense rundt skrubbsår, svei noe vanvittig hvis det kom oppi såret. Luktet veldig spennende....

Har nå aldri brukt det på mine ungers knær. Sikkert fryktelig farlig stoff....

Apropos! Det sto i et journalnotat vedrørende en pasient at han var allergisk mot jobben sin. Det var vel jodbensin det var meningen å skrive kanskje ?;)

Gjest prust

I et innlegg over skriver du at barn må bli forvirra fordi vi kaller "j" for "jådd" i stedet for "je", og så skriver du dette:

'' Vi bruker det om både entall og flertall.

Men grøss og gru - de sier "bana" - det heter da vitterlig "banen"!!!!''

Jeg tror ikke den forvirrende jådd-en gjør noe til eller fra i dette vannviddet. :)

Nei, nå har æ sodde altfor lenge i sofaen - må gå å legge mæ. Min kjære har logge på sofaen ved siden av og snorka - nå vågna han, så nå leggår vi oss.

Tygg på den du :-)

God natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...