Gå til innhold

Kan virkelig to små piller virke så godt?

Anbefalte innlegg

Gjest dovendyret har våknet
Skrevet

Fikk to bittesmå piller til med levaxin i uka og dermed er jeg myyyyye mere våken. Jeg er ikke "hjernedød" lengre, og jeg har fått tilbake litt av "motoren".

Kan virkelig to så små piller utgjøre så mye?

Hvor høyt kan man ligge i blodspeil på levaxin? Det bør vel ha litt å si om pasientene føler seg bedre? Vil gjerne ha en sånn pille til i uka jeg. Da blir jeg kanskje i bra fysisk form igjen. Har vært "død" i flere år...

Fortsetter under...

Gjest bølger
Skrevet

Virker det mot tretthet så er det noe for meg også. Sliter med unormal tretthet og prøver å lete etter noe som kan hjelpe.

Hvorfor bruker du det? Er det noe du får på resept?

Skrevet

Hei.

Er det legen du har fått levaxin av? Levaxin brukes mot hypotyreose, lavt stoffskifte. Er du sjekket for dette?

Mulig det brukes ved andre tilstander også, men meg bekjent brukes det bare når stoffskiftet er for lavt, enten pga operasjon i skjoldbruskkjertelen eller ved hypotyreose.

Er lenge siden jeg begynte på levaxin, men kan ikke huske at jeg ble så fryktelig våken etter to tabletter. For meg tok det vel egentlig mange måneder før jeg følte meg "normal" igjen. Og enda kjenner jeg på kroppen når det er tid før doseøkning.

Mvh

Skrevet

Virker det mot tretthet så er det noe for meg også. Sliter med unormal tretthet og prøver å lete etter noe som kan hjelpe.

Hei. Ble nok litt misvisende dette. Jeg HAR altså lavt stoffskifte ifra før og har brukt en viss dose levaxin i mange år. Nå har det blitt øket på med to små piller i uka og jeg er et nytt menneske :-).

Tror nok kanskje ikke at den virker imot tretthet ellers. Dette kan jo sikkert NHD svare på :-). Kanskje ligger du litt lavt i blodprøvesvarene slik at du får symptomer fra lavt stoffskifte? Har lest om at dette er mulig.

Skrevet

Hei.

Er det legen du har fått levaxin av? Levaxin brukes mot hypotyreose, lavt stoffskifte. Er du sjekket for dette?

Mulig det brukes ved andre tilstander også, men meg bekjent brukes det bare når stoffskiftet er for lavt, enten pga operasjon i skjoldbruskkjertelen eller ved hypotyreose.

Er lenge siden jeg begynte på levaxin, men kan ikke huske at jeg ble så fryktelig våken etter to tabletter. For meg tok det vel egentlig mange måneder før jeg følte meg "normal" igjen. Og enda kjenner jeg på kroppen når det er tid før doseøkning.

Mvh

Les svaret til "bølger" :-)

Skrevet

Dette er for folk med hypotyreose, som mangler/har for lite tyroksin. Det må ikke brukes av andre (alvorlige bivirkninger).

Med vennlig hilsen

Annonse

Skrevet

Hei. Ble nok litt misvisende dette. Jeg HAR altså lavt stoffskifte ifra før og har brukt en viss dose levaxin i mange år. Nå har det blitt øket på med to små piller i uka og jeg er et nytt menneske :-).

Tror nok kanskje ikke at den virker imot tretthet ellers. Dette kan jo sikkert NHD svare på :-). Kanskje ligger du litt lavt i blodprøvesvarene slik at du får symptomer fra lavt stoffskifte? Har lest om at dette er mulig.

Hei,

Du bør få målt TSH regelmessig, og den bør vel ligge mellom 0,5 og 1,5 (tatt fra hukommelsen). Lavere verdi av TSH betyr at du må ta MINDRE tyroksin. (Altså, hvis TSH er under 0,5 må du ta færre tabletter.)

Med vennlig hilsen

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har ikke lavt stoffskifte, så da var det håpet ute.

Du er heldig som får hjelp av medisiner. Skulle ønske det var noe slikt som gjorde meg også trett slik at medisiner kunne hjelpe. Nå må jeg bare slite meg igjennom dagene.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hei,

Du bør få målt TSH regelmessig, og den bør vel ligge mellom 0,5 og 1,5 (tatt fra hukommelsen). Lavere verdi av TSH betyr at du må ta MINDRE tyroksin. (Altså, hvis TSH er under 0,5 må du ta færre tabletter.)

Med vennlig hilsen

Referanseverdien på Ft4 er 19, TSH skal være under 0,5.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Nå som du ikke føler deg "død" lenger (og godt er det!) kan du bli i bedre form av å trene. Beste energimedisinen som finnes :)

Lykke til!

Skrevet

Referanseverdien på Ft4 er 19, TSH skal være under 0,5.

De har nylig endret nivåene for TSH nedover. Før var det 1,5 og 1,0, tror jeg.

Jeg vil mene at hvis man kommer under 0,5 i TSH så er man i fare for å bli hypertyroidisk.

Med vennlig hilsen

Gjest Svarttrost
Skrevet

De har nylig endret nivåene for TSH nedover. Før var det 1,5 og 1,0, tror jeg.

Jeg vil mene at hvis man kommer under 0,5 i TSH så er man i fare for å bli hypertyroidisk.

Med vennlig hilsen

Hypertyroidisk, hva er det? Selv har jeg TSH på 0,1.

Skrevet

Nå som du ikke føler deg "død" lenger (og godt er det!) kan du bli i bedre form av å trene. Beste energimedisinen som finnes :)

Lykke til!

Takk, jeg har faktisk begynt :-). Når energien kommer tilbake blir det jo gøy å trene. Det har vært et slit bare å komme seg opp om morgenen i hele vinter. Denne vinteren har vært lang og hard ;(. Nå kjennes det ut som jeg begynner å bli meg selv igjen ;).

Annonse

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg har vært innenfor referanseverdiene hele tiden både på TSH og T4. Bare det at symptomene ikke bedret seg før jeg økte litt på medisinen. Derfor utrolig hva to små hvite piller kan gjøre med kroppen :-).

Skrevet

Hypertyroidisk, hva er det? Selv har jeg TSH på 0,1.

At du har så mye tyroksin i kroppen, at hjernen din nesten har sluttet å produsere TSH (som forteller kroppen din at du skal produsere TSH).

For mye tyroksin (altså, for raskt stoffskifte) har mange bivirkninger.

Få en lege til å sjekke om 0,1 er for lavt. Jeg tror det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har ikke lavt stoffskifte, så da var det håpet ute.

Du er heldig som får hjelp av medisiner. Skulle ønske det var noe slikt som gjorde meg også trett slik at medisiner kunne hjelpe. Nå må jeg bare slite meg igjennom dagene.

Jeg har lest at symptomene på lavt stoffskifte kan være der lenge før det synes på noen blodprøver. Skal ikke diagnostisere deg da, men dette går faktisk an.

Gjest Svarttrost
Skrevet

At du har så mye tyroksin i kroppen, at hjernen din nesten har sluttet å produsere TSH (som forteller kroppen din at du skal produsere TSH).

For mye tyroksin (altså, for raskt stoffskifte) har mange bivirkninger.

Få en lege til å sjekke om 0,1 er for lavt. Jeg tror det.

Med vennlig hilsen

Mine verdier skal være helt i ytterpunktene, og hele tre leger har godkjent det. Bruker medisinen for å stabilisere en kronglete bp, sammen med litium (som alene ikke er nok).

Hva skjer om produksjonen av TSH stopper opp?

Har noen bivirkninger på høyt stoffskifte, men alle er til å leve med. I motsetning til ekstreme svingninger i stemningsleiet, som er verre.

Skrevet

Mine verdier skal være helt i ytterpunktene, og hele tre leger har godkjent det. Bruker medisinen for å stabilisere en kronglete bp, sammen med litium (som alene ikke er nok).

Hva skjer om produksjonen av TSH stopper opp?

Har noen bivirkninger på høyt stoffskifte, men alle er til å leve med. I motsetning til ekstreme svingninger i stemningsleiet, som er verre.

Jeg tror ikke TSH stopper opp permanent (hvis du ikke har TSH så produserer ikke kroppen din tyroksin, men du tar jo tabletter uansett).

Jeg er ikke lege, og det er klart at når du har andre ting, så skal man selvsagt lytte til legene som har helhetsbildet.

Med vennlig hilsen

Gjest forsøket verdt
Skrevet

Kostholdsomlegging kan hjelpe for _noen_ som sliter med mye trøtthet. Hvis du ikke har forsøkt f.eks. et moderat lavkarbokosthold, kan dette være en ide.

Gjest bølger
Skrevet

Kostholdsomlegging kan hjelpe for _noen_ som sliter med mye trøtthet. Hvis du ikke har forsøkt f.eks. et moderat lavkarbokosthold, kan dette være en ide.

Hvilke mat må du holde deg borte fra da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...