Gå til innhold

Ritalin, concerta og vektproblemer.

Anbefalte innlegg

Gjest ei som trenger sårt hjelp
Skrevet

Hei, jeg er ei jente 20 årene. Jeg har (endelig) fått diagnosen ADHD, etter mange år med mye frustrasjon og vansker med å få hjelp hjemmefra. Og jeg har begynt på ritalin, 10 mg. Startet med 2 tabletter daglig, men gikk over til 3, da jeg var plaget av "daler" i løpet av dagen. Enda merker jeg at jeg gjerne kunne trengt mer, spesielt da de kveldene jeg skal være litt lenger våken og dra til venner osv. Men problemet, er det at jeg er undervektig. Og det har jeg alltid vært. Jeg har blitt utredet for det og, ettersom min nye fastlege trodde jeg hadde spiseforstyrrelser. (Noe jeg ikke har). Det er ikke medisinsk grunn eller noe til at jeg er undervektig, det er rett og slett forbrenningen min som er alt for høy. Og sånn er nesten hele slekten min og. Men jeg spiser og alt som normalt. Og har som alle andre, dager med mindre matlyst, og dager med ekstrem matlyst. Men så er det jo det, at ritalin ofte får deg til å få mindre matlyst, noe jeg har begynt å merke litt nå den siste tiden. Ikke hver dag, men i perioder. (Jeg har gått på ritalin i et halvt år ca). Men da, pga det kan jeg/burde jeg jo heller ikke trappe opp dosen, noe som er frustrerende fordi jeg kunne trengt det, men jeg er redd for å miste matlysten enda mer. Jeg er livredd for å gå mer ned i vekt. Men så lurer jeg da på. Concerta f.eks. har de samme bivirkninger med matlyst? Er det noe jeg kan gjøre, som gjør at jeg kan få hjelpen jeg trenger mot min ADHD, men hvor jeg fremdeles beholder matlysten min? Jeg har det så vanskelig nå. For jeg er livredd for å miste denne medisinen, som jeg faktisk kan si har gitt meg et helt nytt liv. Og jeg er minst like redd for vekten min. - Nå føler jeg alt dreier seg om mat. Om ikke for meg, så for dem rundt meg. Det er alltid snakk på hva og når jeg spiser osv, og det får meg til å tenke for mye på mat. Jeg liker ikke det. Jeg liker å bare spise. Og det er lettere for meg å spise normalt når folk ikke maser om det. Men nå trenger jeg virkelig hjelp. Hva burde jeg gjøre?

Gjest loløløl
Skrevet

Trene styrketrening og drikke proteiner.

Skrevet

Det slår meg gang på gang at folk har en tendens til å mene at de kan si hva de vil til såkalt undervektige. Til overvektige er man mer forsiktig, men er man for tynn har visst alle og enhver lov til å si det som faller en inn.

Blir litt oppgitt.

Gjest Hulderen
Skrevet

Vekttap er en mulig bivirkning hos Concerta også. Men snakk med legen din, kanskje vil det likevel hjelpe deg å bytte. Spesielt siden Concerta er en depottablett, som frigir medisinen hele dagen. Det kan hjelpe mot de dalene du opplever.

Når det gjelder matlysten din, så må du forklare de rundt deg at de må slutte å kommentere hva du spiser. Fortell dem at det ødelegger for deg. Til mer de maser, til mer vil du fokusere på mat, og til mindre matlyst får du.

Ikke slutt med medisin. Men gi deg selv en pause fra fokuset på mat. Ikke vei deg igjen før om 3 måneder, og prøv å ikke tenke på mat du heller.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...