Gå til innhold

Betaling for telefonsamtaler hos psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykiateren min sier han belaster meg på 307 kr når han ringer meg opp uten at det er nødvendig for meg. Jeg hadde på forhånd skrevet noen sms og bedt han om å sende en resept på faks til apoteket og spurt om hvor lenge jeg måtte gå på medisinen for å sjekke virkningen. Et spørsmål som kunne besvares på sms. Er dette vanlig? Skjønner at han vil ha betalt for en tjeneste, men synes det var mye. Jeg snakket bare med han noen minutter. Kan jeg bruke fastlegen til å skrive ut resepter i fremtiden?

Fortsetter under...

Skrevet

I og med at det ikke var nødvedig for deg, høres det merkelig ut. Psykiateren min har i hvert fall ikke krevd meg for en øre når han har ringt meg. Men det er kanskje forskjellig praksis rundt omkring? Vet ikke om fastlegen din kan skrive ut medisinene dine. Det kommer vel an på hvor tett oppfølging og fagkunnskap du trenger.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Når du stiller et spørsmål tenker jeg på et vis at samtalen var nødvedig for deg. Spør du om noe så forventer du jo å få et svar, og jeg tror ikke du kan forvente at psykiatere svarer med sms (med forbehold om at det selvfølgelig sikkert er forskjell på psykiatere også)

Prisen forøvrig skal jeg ikke uttale meg om.

Gjest jadda, lenge leve overtroen på seg selv
Skrevet

Erre mulig? Fastlegen min har ringt flere ganger til meg uten at han har tatt betalt for det.

Men klart, denne du nevner er jo en som anser seg littegrann høyere opp på rangstigen enn en fastlege så da synes han vel at han er for "høy" til å kunne yte pasienter slike service gratis.

Gammel kall, kanskje? Eller en arrogant type.

Han burde kanskje fått medisiner selv? Noe antipsykotisk mot for høye tanker om seg selv, kanskje? Hehe

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart han tar betalt, alle "skal bare"-meldinger vil jeg tro tar rimelig mye tid, men jeg er enig med deg i at prisen var noe stiv. Hva betaler du per time hos ham?

serenity777
Skrevet

Han har sikkert lov til å gjøre det. Leger og psykiatere er like forskjellige som folk flest. Fastlegen min har ikke engang tatt betalt 2 ganger når jeg har glemt time...

Annonse

Gjest sprø verden de friske lager
Skrevet

Og har er 100 % frisk?

De skal vel ha betalt for å smile og, så viktige er de! Forstår det ikke jeg, forstår ikke psykiatrien. De forstår heller ikke, men later sikkert som om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Telefonkonsultasjon koster i det offentlige 45 kroner. Jeg synes 307 kroner var mye, men jeg kjenner ikke til hvor mange SMS og hvor mange og detaljerte spørsmål du stilte. Har du noen formening om hvor lang tid legen og hjelpepersonell til sammen brukte på dine henvendelser?

Ja, fastlegen kan skrive ut resepter til deg.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det var merkelig.

Min psykiater tar ingen ting for samtaler med min mann og hun skrive flere mail nesten pr uke til meg og har sagt at dette er helt o orden. Hun bruker mye tid på meg, og jeg pleier å skrive at visse spørsmål kan vente til timen da jeg kan bli bekymret for at jeg misbruker hennes snillhet og hjelpsomhet.

Det var jammen stor forskjell. Pluss at hun og min mann også sendte sms på nyttårsaften. Da fikk jeg en hilsen og det var den beste jeg kunne fått, kanskje hun viste det, jeg vet ikke.

Syns det høres mye ut, glad jeg ikke går til en slik psykiater.

Skrevet

Når du sender en SMS til legen/psykiateren må h*n først bruke litt tid på å lese meldingen. Deretter må h*n åpne og lese i journalen din.

Kanskje svarte du ikke telefonen første gang h*n ringte. H*n må dermed legge fra seg papirene dine, begynne på noe annet, for så å komme tilbake til deg. Etter telefonsamtalen skal det skrives ut resept og denne skal kanskje sendes i posten. Eventuell faktura koster en hel del mer enn tiden og papiret.

Til slutt må det hele journalføres. _All_ pasientkontakt _skal_ journalføres. Alle disse tingene tar tid. Jeg tipper at det totale tidsbruket ved en skal-bare-samtale er fire til ti ganger mer enn tiden selve telefonsamtale tok.

Det må være helt greit at leger tar seg betalt for arbeidet de gjør. Frisører gjør ikke en rask stuss av panneluggen gratis heller. Hva koster 10 minutter hos en frisør?

Om det er riktig pris i akkurat dette tilfellet har jeg ikke grunnlag for å mene noe om. Men det er prinsippielt ikke urimelig å ta betalt.

Får en lege å få veldig mange mer eller mindre velbegrunnede skal-bare-henvendelser, kan betaling også bidra til at pasientene begrenser seg til det mest nødvendige. (Dette skriver jeg generelt. Jeg har ikke noe grunnlag for å mene at du kontakter legen unødig.)

mvh

Skrevet

Ja det synes jeg var mye. Hvor mye betaler du for timen utenom dette.

Det kan godt være en god logikk i at du skal betale det, men det synes jeg han kan forklare for deg først, eller etter at du sendte den første meldingen. Hvis du fremdeles må gjøre det på den måten så må du nok regne med å betale.

eller hva om det er noe annet du lurer på i forhold til medisinene? Skal han ta betalt da også?

Skrevet

Ja det synes jeg var mye. Hvor mye betaler du for timen utenom dette.

Det kan godt være en god logikk i at du skal betale det, men det synes jeg han kan forklare for deg først, eller etter at du sendte den første meldingen. Hvis du fremdeles må gjøre det på den måten så må du nok regne med å betale.

eller hva om det er noe annet du lurer på i forhold til medisinene? Skal han ta betalt da også?

Han sa det var samme takst på telefonsamtale ved hver påbegynte halvtime som det var ved samtaleterapi. Jeg betaler det samme hvis jeg hadde stilt opp til timen.

Skrevet

Telefonkonsultasjon koster i det offentlige 45 kroner. Jeg synes 307 kroner var mye, men jeg kjenner ikke til hvor mange SMS og hvor mange og detaljerte spørsmål du stilte. Har du noen formening om hvor lang tid legen og hjelpepersonell til sammen brukte på dine henvendelser?

Ja, fastlegen kan skrive ut resepter til deg.

Jeg skrev tre sms. En om hvor jeg spurte om time. En hvor jeg spurte om han kunne sende en resept på faks til apoteket og en hvor lenge jeg måtte gå på medisinen for å sjekke virkningen. Jeg er skeptisk til han, derfor vurderer jeg å bytte til en annen. Synes ikke han virker interessert og engasjert. Han virker trøtt av jobben sin. Dupper av i timen. Alt dette stresser meg.

Annonse

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart han tar betalt, alle "skal bare"-meldinger vil jeg tro tar rimelig mye tid, men jeg er enig med deg i at prisen var noe stiv. Hva betaler du per time hos ham?

Det samme jeg betaler når jeg er hos han.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skrev tre sms. En om hvor jeg spurte om time. En hvor jeg spurte om han kunne sende en resept på faks til apoteket og en hvor lenge jeg måtte gå på medisinen for å sjekke virkningen. Jeg er skeptisk til han, derfor vurderer jeg å bytte til en annen. Synes ikke han virker interessert og engasjert. Han virker trøtt av jobben sin. Dupper av i timen. Alt dette stresser meg.

Med de nye opplysningene synes jeg ikke 307 kroner var noen upris. 614 kr/time er helt ok for en selvstandig næringsdrivende.

'' Synes ikke han virker interessert og engasjert. Han virker trøtt av jobben sin. Dupper av i timen.''

Dette er langt mer alvorlig.

Gjest jadda, lenge leve overtroen på seg selv
Skrevet

''Han virker trøtt av jobben sin. Dupper av i timen. Alt dette stresser meg.''

Jaha, ser man det. Jeg hadde pokker meg sagt det til ham, at du observerer ham slik og derfor skal slutte. Si at du trenger en som er interessert og våken i timene. Det trenger han jammen å høre, for sånn oppførsel går ikke an!

Skrevet

Med de nye opplysningene synes jeg ikke 307 kroner var noen upris. 614 kr/time er helt ok for en selvstandig næringsdrivende.

'' Synes ikke han virker interessert og engasjert. Han virker trøtt av jobben sin. Dupper av i timen.''

Dette er langt mer alvorlig.

Han har avtale. Mulig jeg bytter han ut med en annen psykiater på samme sted. Jeg trenger vel ikke ha dårlig samvittighet for det? Det kan jo hende jeg møter han i korridoren eller på venteværelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...