Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir BP overdiagnostisert? Er det en motediagnose?

Fortsetter under...

Skrevet

BP2 er det.

Hvorfor er det det? Er selv diagnostisert som BP 2 og syntes det var en lettelse å få diagnosen. Er det fordi legemiddelindustrien profitterer på det at du sier det?

Skrevet

Hvorfor er det det? Er selv diagnostisert som BP 2 og syntes det var en lettelse å få diagnosen. Er det fordi legemiddelindustrien profitterer på det at du sier det?

Det er sikkert en lettelse å få en diagnose der man selv ikke har noen "skyld" eller hva man skal kalle det.

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt en motediagnose.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Personer som har vært plaget i årevis uten bedring, får korrekt diagnose, korrekt behandling og blir langt bedre/evt friske.

Gjest Andre veien
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Personer som har vært plaget i årevis uten bedring, får korrekt diagnose, korrekt behandling og blir langt bedre/evt friske.

Friske? Du motsier deg selv.

Skrevet

Det er sikkert en lettelse å få en diagnose der man selv ikke har noen "skyld" eller hva man skal kalle det.

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt en motediagnose.

Nei, det er det store spørsmålet. "En pille mot alt som er ille"? Men jeg må innrømme at etter å ha slitt i tredve år var det godt at noen satt ord på det. Kanskje det har blitt en for lav terskel til å kalle alt en psykisk lidelse? Hva med angst? Hva med alle personlighetsforstyrrelsene? Hva med depresjon? Det jeg vet er at man til alle tider har gjort sitt ytterste for å lindre menneskers fysiske og psykiske lidelse.

Skrevet

Nei, det er det store spørsmålet. "En pille mot alt som er ille"? Men jeg må innrømme at etter å ha slitt i tredve år var det godt at noen satt ord på det. Kanskje det har blitt en for lav terskel til å kalle alt en psykisk lidelse? Hva med angst? Hva med alle personlighetsforstyrrelsene? Hva med depresjon? Det jeg vet er at man til alle tider har gjort sitt ytterste for å lindre menneskers fysiske og psykiske lidelse.

Ja, jeg syns det har blitt lavterskel for å kalle ting psykisk lidelse. Men medisiner er jo en fin ting:-)

Skrevet

Takk. Det svaret beskriver det jeg føler.

Skrevet

BP2 er det.

har du en troverdig kilde på denne påstanden?

nitty-gritty
Skrevet

BP2 er det.

Jeg synes ikke man skal komme med slike uttalelser uten å begrunne/oppgi kilde. Vill synsing som dette kan skape usikkerhet og bekymring hos de som har diagnosen.

Annonse

Gjest sivera
Skrevet

BP2 er det.

Tullprat. Den er vel heller underdiagnostisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...