Gå til innhold

har diagnose

Gjest kan noen være snill å svare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har barn/ungdomer eller kan svare på spørsmålet.

Jeg har noen spørsmål.

1. Er det riktig at aspergers diagnosen blir fjernet neste år?

2. Hvis det er riktig, hvilken diagnose får de som foreksempel i år har adhd i tilegg til asperger syndrom?

3. Skal diagnosen føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter fjernes også?

Håper på mange gode svar.

Fra N.H.D også.

Fortsetter under...

Gjest Hva er dette?!!!!
Skrevet

Blir asberger fjernet? Hva skal det hete istedenfor da?

Skrevet

Den skal ikke fjernes i den forstand at de med asperger blir uten diagnose. Etter hva jeg har forstått vil en isteden få diagnosen autisme med en angitt grad (kort fortalt).

Skrevet

Den skal ikke fjernes i den forstand at de med asperger blir uten diagnose. Etter hva jeg har forstått vil en isteden få diagnosen autisme med en angitt grad (kort fortalt).

Hei double.

De som har symptomer på aspergers, hvilken grad av autisme får de autisme diagnosen sin?

Får de foreksempel diagnosen autistiske trekk eller høytfungerende autisme?

Forskjellen på autisme og aspergers, det er jo at en med autisme har dårlig språk mens en med aspergers har ett godt språk.

Er adhd en slags mild autisme diagnose?

Hvilken diagnose system er føtalt alkohol syndrom og føtalt alkohol effekter i?

Er det i autisme systemet eller er det i adhd systemet?

Hadde det ikke vært bedre at i steden for at de tar bort aspergers diagnosen, at de forandrer aspergers, tourettes, adhd, add, fas og fae til autismespekter diagnoser og grupperer de ut i fra hvor mange autisme symptomer barnet, ungdomen eller den voksene har i tilegg til foreksempel adhd/add, fas/fae eller tourettes siden mange med de diagnosene kan ha autistiske trekk, autisme eller aspergers?

Forandrer de symptomene på aspergers når de forandrer den diagnosen eller er symptomene de samme?

Skrevet

Hei double.

De som har symptomer på aspergers, hvilken grad av autisme får de autisme diagnosen sin?

Får de foreksempel diagnosen autistiske trekk eller høytfungerende autisme?

Forskjellen på autisme og aspergers, det er jo at en med autisme har dårlig språk mens en med aspergers har ett godt språk.

Er adhd en slags mild autisme diagnose?

Hvilken diagnose system er føtalt alkohol syndrom og føtalt alkohol effekter i?

Er det i autisme systemet eller er det i adhd systemet?

Hadde det ikke vært bedre at i steden for at de tar bort aspergers diagnosen, at de forandrer aspergers, tourettes, adhd, add, fas og fae til autismespekter diagnoser og grupperer de ut i fra hvor mange autisme symptomer barnet, ungdomen eller den voksene har i tilegg til foreksempel adhd/add, fas/fae eller tourettes siden mange med de diagnosene kan ha autistiske trekk, autisme eller aspergers?

Forandrer de symptomene på aspergers når de forandrer den diagnosen eller er symptomene de samme?

ADHD og Asperger/autisme kan ikke slås sammen. ADHD har aldri vært noen autismespekterdiagnose.

Gjest drvalley
Skrevet

Det vil komme en revisjon av DSM i mai 2013. Denne vil inkludere asperger i "autisme spektrum lidelse". Vi bruker ikke DSM, men ICD 10. ICD-11 vil kanskje komme i 2015-2017. Deretter skal den oversettes til norsk fo rså å bli tatt i bruk. Sannsynligvis vil dette ikke skje før ca 2020. Om ICD vil endre dette slik som i DSM, er det foreløpig ingen som vet.

Annonse

Skrevet

Jeg syns å ha hørt at de skal skifte navn, ikke fjerne den. Så alt annet som blant annet ADHD blir kalt for tilleggsdiagnoser, skulle jeg tro. Den alkoholen må du forklare nærmere.

Skrevet

Blir asberger fjernet? Hva skal det hete istedenfor da?

Asperger er navnet til den tyske barnelegen Hans asperger, så de kunne finne på noe mer som sa litt om diagnosen.

Kanskje ingeniørsyndromet, eller professorsyndromet, hvem vet ?

Skrevet

Jeg syns å ha hørt at de skal skifte navn, ikke fjerne den. Så alt annet som blant annet ADHD blir kalt for tilleggsdiagnoser, skulle jeg tro. Den alkoholen må du forklare nærmere.

Hei FGT.

Jeg skrev ikke alkohol.

Det jeg lurte på var om diagnosen føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter også blir byttet diagnose siden adhd, autisme, autistiske trekk og aspergers kan følge med den diagnosen.

Føtalt alkohol syndrom er en diagnose som kommer fra mors alkohol bruk i svangerskapet.

Jeg er adoptert på grunn av at min biologiske mor drakk alkohol når jeg lå i maven, så jeg har føtalt alkohol syndrom.

Skrevet

Asperger er navnet til den tyske barnelegen Hans asperger, så de kunne finne på noe mer som sa litt om diagnosen.

Nå er ikke jeg doktor, men i steden for at de har mange diagnoser, så kunne de hatt en diagnose.

De kunne hatt autisme og så kunne adhd, add, føtalt alkohol syndrom, føtalt alkohol effekter og tourrettes vært tileggsdiagnoser til autisme.

Hos de som har alle diagnosene kunne de brukt i diagnosesystemet autisme/føtalt alkohol syndrom/tourettes med adhd.

For da har de en diagnose hos de som har alle de diagnosene i steden for at de får mange.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Aspergerbetegnelsen vil nok forsvinne. Det vil bli samlet i "autisme spektrum lidelser".

Allerede i dag ser nok de fleste på asperger som normalintelligente autister.

Skrevet

Hei FGT.

Jeg skrev ikke alkohol.

Det jeg lurte på var om diagnosen føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter også blir byttet diagnose siden adhd, autisme, autistiske trekk og aspergers kan følge med den diagnosen.

Føtalt alkohol syndrom er en diagnose som kommer fra mors alkohol bruk i svangerskapet.

Jeg er adoptert på grunn av at min biologiske mor drakk alkohol når jeg lå i maven, så jeg har føtalt alkohol syndrom.

Hei igjen. Ja vel, så det er slik det henger sammen. AS har en arvelig komponet som ligger nok lenger tilbake en at det kan ha noe med miljøpåvirkning i svangerskapet, men at det ligger i genene, hvis det var det du tenkte på ? En trenger ikke å være syk heller for å få en diagnose.

Skrevet

Aspergerbetegnelsen vil nok forsvinne. Det vil bli samlet i "autisme spektrum lidelser".

Allerede i dag ser nok de fleste på asperger som normalintelligente autister.

Hei N.H.D.

Ja jeg er enig med deg der, for slik jeg tenker om aspergers diagnosen, så tenker jeg nesten likt deg.

Jeg tenker at en med aspergers er en som er flink.

Altså ikke psykisk utviklingshemmet, og at en med aspergers har autistiske trekk/autisme og er flink til å snakke.

Slik jeg tenker at de kunne grupert diagnosene er at med de som er hardt rammet av autisme, der kunne de brukt sterk autisme, med de som ikke er hard rammet og ikke har i svak grad, der kunne de brukt mild autisme, med de som er svakt rammet kunne de brukt autisme og med de som nesten ikke er rammet som har symptomer på autisme kunne de brukt autistiske trekk.

Annonse

Gjest kan noen svare meg?
Skrevet

Hei igjen. Ja vel, så det er slik det henger sammen. AS har en arvelig komponet som ligger nok lenger tilbake en at det kan ha noe med miljøpåvirkning i svangerskapet, men at det ligger i genene, hvis det var det du tenkte på ? En trenger ikke å være syk heller for å få en diagnose.

Hei FGT. Hva er det du mener? Hvis det er de som blir utsatt for alkohol i svangerskapet du tror får aspergers, så er det litt feil. På grunn av at diagnosen de får er føtalt alkohol syndrom og noen får føtalt alkohol effekter og så er adhd/add, autisme, aspergers, autistiske trekk, tourettes, angst, bipolas osv diagnoser som følger med som noen får i tilegg og noen ikke får. Har du hørt om føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter? Hvis ikke du har, så kan du søke på internett. Jeg kan tenke meg at det er en skjelden diagnose her i norge siden det ikke står så mye om den på internett på norsk. Det jeg vil fram til er at jeg tror kansje at det er vel flere som har den diagnosen i utlandet. Jeg sier ikke helt sikkert i tilfelle at det er feil for det vet nok N.H.D. mer om enn det jeg vet siden han er psykiater. Jeg har ikke noe yrke på grunn av at jeg har føtalt alkohol syndrom og på grunn av at jeg ikke har fått karakterer. Jeg har gått på videregående og for ett år siden søkte vi om 4. Året og det fikk jeg avslag på hvor de begrunnet med sosiale problemer. Jeg gikk i klasse med redusert elevtall. Eller kvardagstrening het linjen. Alle som gikk i klassen hadde diagnose som downs, adhd, autisme, satt i rullestol osv. I slik klasse har elever rett på 4. Året og 5. Året. Men jeg er flink i fag. Pluss at med noen ting om kroppen kan jeg litt mer enn fetteren min som går på legestudiet og har gått der i 3 år for å bli lege. Pluss at når jeg forteller noe om kroppen til fastlegen min eller diabetes legen min, da er det noe av det jeg forteller som de ikke vet. Om det følger med føtalt alkohol syndrom eller ikke, det vet ikke jeg. Jeg har også litt adhd, diabetes og refluks. Eller om det er det fagfolk kaller autistiske trekk. Jeg har også noen ritualer. Ritualene mine er at jeg har en fast tur jeg pleier å gå, jeg kan ikke gå på tur når jeg har fri, hvis jeg får spørsmål, da takker jeg nei, jeg begynner med å spille keyboard, så strikker jeg, så farger jeg og så leker jeg med barbier, jeg kan ikke ta på meg klær som ikke kommer på dagen. Alltså, klærene mine er etter rekkefølge og jeg kan ikke gjøre ting som ikke er planlaggt for da blir jeg urolig og stresset. Jeg har andre ritualer også.

Skrevet

Hei FGT. Hva er det du mener? Hvis det er de som blir utsatt for alkohol i svangerskapet du tror får aspergers, så er det litt feil. På grunn av at diagnosen de får er føtalt alkohol syndrom og noen får føtalt alkohol effekter og så er adhd/add, autisme, aspergers, autistiske trekk, tourettes, angst, bipolas osv diagnoser som følger med som noen får i tilegg og noen ikke får. Har du hørt om føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter? Hvis ikke du har, så kan du søke på internett. Jeg kan tenke meg at det er en skjelden diagnose her i norge siden det ikke står så mye om den på internett på norsk. Det jeg vil fram til er at jeg tror kansje at det er vel flere som har den diagnosen i utlandet. Jeg sier ikke helt sikkert i tilfelle at det er feil for det vet nok N.H.D. mer om enn det jeg vet siden han er psykiater. Jeg har ikke noe yrke på grunn av at jeg har føtalt alkohol syndrom og på grunn av at jeg ikke har fått karakterer. Jeg har gått på videregående og for ett år siden søkte vi om 4. Året og det fikk jeg avslag på hvor de begrunnet med sosiale problemer. Jeg gikk i klasse med redusert elevtall. Eller kvardagstrening het linjen. Alle som gikk i klassen hadde diagnose som downs, adhd, autisme, satt i rullestol osv. I slik klasse har elever rett på 4. Året og 5. Året. Men jeg er flink i fag. Pluss at med noen ting om kroppen kan jeg litt mer enn fetteren min som går på legestudiet og har gått der i 3 år for å bli lege. Pluss at når jeg forteller noe om kroppen til fastlegen min eller diabetes legen min, da er det noe av det jeg forteller som de ikke vet. Om det følger med føtalt alkohol syndrom eller ikke, det vet ikke jeg. Jeg har også litt adhd, diabetes og refluks. Eller om det er det fagfolk kaller autistiske trekk. Jeg har også noen ritualer. Ritualene mine er at jeg har en fast tur jeg pleier å gå, jeg kan ikke gå på tur når jeg har fri, hvis jeg får spørsmål, da takker jeg nei, jeg begynner med å spille keyboard, så strikker jeg, så farger jeg og så leker jeg med barbier, jeg kan ikke ta på meg klær som ikke kommer på dagen. Alltså, klærene mine er etter rekkefølge og jeg kan ikke gjøre ting som ikke er planlaggt for da blir jeg urolig og stresset. Jeg har andre ritualer også.

Nei, jeg tror ikke at en kan få AS pga. alkohol i svangerskapet, men som jeg sa så forstår jeg det slik, at det er det en avelig komponet der, men det får utslag på forskjellige måter, mye ut fra tileggsvansker/ tilleggsdiagnoser, men ikke minst personligheten, den er jo veldig forskjellig til AS personer. Nei, jeg kjenner ikke til "føtalt alkohol syndrom"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...