Gå til innhold

Klage på lege (r)?

Anbefalte innlegg

Gjest begynner å bli sint
Skrevet

Hvordan klager man på behandling som en person har fått i helsevesenet?

Min datter har vært syk og mistet skolegang i et år. Hver gang hun kom til lege ble det sagt at det høyst sannsynlig var ME, selv om hun hadde masse andre rare symptomer.

Nå viser det seg at hun har to andre sykdommer som ingen har "giddet" å undersøke til tross for alle symptomer på dette. Nå får hun plutselig, etter et år, riktige medisiner.

Vi er litt oppgitte spesielt over den ene legen som bare har puttet henne inn i ME-diagnosen, samme hvilke symptomer hun har hatt. Hvordan klager man best mulig?

Fortsetter under...

Gjest Smil og ver glad
Skrevet

Har det noe for seg? Klage på helsevesenet?

Det er et stort "vesen". Heller være glad for at jenta di har rett diagnose, og rett hjelp :)

Kan gå mange år før rett diagnose, et år?

Skrevet

Det er et stort "vesen". Heller være glad for at jenta di har rett diagnose, og rett hjelp :)

Det som irriterer meg er at hun ikke har blitt tatt på alvor. Hun har hatt store pusteproblemer bla. og ikke blitt tatt på alvor.

Går verden videre om man ikke sier ifra?

Skrevet

Dette kommer jo an på hvor vanlig den andre sykdommen er, og en hel rekke andre symptomer.

Rett klageinstans er vel Fylkeslegen, hos Fylkesmannen, men jeg vil tro du i praksis vil komme like langt med et brev direkte til legen.

Med vennlig hilsen

Gjest Smil og ver glad
Skrevet

Det som irriterer meg er at hun ikke har blitt tatt på alvor. Hun har hatt store pusteproblemer bla. og ikke blitt tatt på alvor.

''Går verden videre om man ikke sier ifra?''

Verden går videre....uten forbedring! Det har du rett i, er viktig å si ifra. Bare tenker på deg, bruke krefter og energi på det. Go for it, lykke til!

Gjest mener jeg
Skrevet

ME skal være en eksklusjonsdiagnose. En skal ta alle vanlige prøver og utelukke at en finner noe der først, så jeg synes du skal klage på dette, så sant det ikke er en meget spesiell sykdom din datter har.

Annonse

Skrevet

Det er det jeg synes er skummelt med både ME og fibrodiagnosen. Det er flott å få puttet pasientene inn i de diagnosegruppene for det finnes ingen behandling og så kan legene toe sine hender og skylde alt på diagnosen og hele helsevesenet er fritatt for å gjøre noe.

Gjest mor til ME-pasient
Skrevet

...og vi har vært borti akkurat det motsatte - en lege som mente at ME ikke fantes, og at ungdommen vår var deprimert. Selv om vi som jo kjente h*n best visste at det ikke var sant. Ville ikke henvise oss til noe annet enn psykiatri og skrev ut antidepressiva. (som vi ikke brukte).

Først da vi etter en stund skiftet lege og fikk de henvisningene vi trengte, fikk vi orden på ting. Selv psykologen (som vi ifølge det formelle løpet måtte til) konkluderte at det ikke hadde noen hensikt, det var ikke psykisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En klager til Helsetilsynet v/Fylkeslegen i hjemfylket. Det er en fordel at klagen er satt opp punktvis/systematisk, og at den er saklig.

Skrevet

Skaff all dokumentasjon du kan oppdrive.

Fulle journalutskrifter. Brev dere har sendt til legen etc.

Dessverre er det slik at legens journal i stor grad oppfattes som en objektiv sannhet. Derfor må man ofte finlese for å finne selvmotsigelser eller påvise feil.

Kontakt gjerne Norsk Pasientforeningen og Pasientombudet.

mvh

Skrevet

Min datter har i løpet av to år fått veldig mange diagnoser som har vist seg og ikke være sanne. Deriblant kreft, depresjon, tarmbetennelse, betennelse i hjertet og flekk på levra.

Nå koker det hele ned til noen diagnoser som er meget enkle å behandle om man hadde tatt en test av lungene når hun hadde problemer der. Istedet ble magen og hodet undersøkt. Trodde ikke at pusteproblemer kom pga depresjon og noe galt i hodet? Fikk høre at det var bare å se framover og se positivt på livet. Det er jo enkelt når man nesten ikke kan røre på seg før det piper i lungene.

Det verste er jo at i det siste månedene har alt blitt puttet inn i en mulig ME-diagnose. Heldigvis fikk vi til slutt en lege som tenker litt bredere og som fant ut saker og ting.

Skrevet

En klager til Helsetilsynet v/Fylkeslegen i hjemfylket. Det er en fordel at klagen er satt opp punktvis/systematisk, og at den er saklig.

Tusen takk for svar. Jeg er faktisk kjent for å være meget saklig når jeg blir sint. Da snakker jeg klart og tydelig og med trebokstaver. Uten at jeg hever stemmen så mye blir jeg som regel tatt på alvor når jeg en sjelden gang blir sint :-)

Annonse

Skrevet

...og vi har vært borti akkurat det motsatte - en lege som mente at ME ikke fantes, og at ungdommen vår var deprimert. Selv om vi som jo kjente h*n best visste at det ikke var sant. Ville ikke henvise oss til noe annet enn psykiatri og skrev ut antidepressiva. (som vi ikke brukte).

Først da vi etter en stund skiftet lege og fikk de henvisningene vi trengte, fikk vi orden på ting. Selv psykologen (som vi ifølge det formelle løpet måtte til) konkluderte at det ikke hadde noen hensikt, det var ikke psykisk.

Det er tydelig at det finnes like mange typer leger som det finnes andre mennesker." Mange rare dyr i arken". :-)

Skrevet

Det er det jeg synes er skummelt med både ME og fibrodiagnosen. Det er flott å få puttet pasientene inn i de diagnosegruppene for det finnes ingen behandling og så kan legene toe sine hender og skylde alt på diagnosen og hele helsevesenet er fritatt for å gjøre noe.

Ja, og er du så uheldig å få en annen behandlingstrengende sykdom i tillegg til ME og fibromyalgi så blir du ikke tatt på alvor. Frustrerende. Er det rart at jeg begynner å bli sint?

Skrevet

Skaff all dokumentasjon du kan oppdrive.

Fulle journalutskrifter. Brev dere har sendt til legen etc.

Dessverre er det slik at legens journal i stor grad oppfattes som en objektiv sannhet. Derfor må man ofte finlese for å finne selvmotsigelser eller påvise feil.

Kontakt gjerne Norsk Pasientforeningen og Pasientombudet.

mvh

Jeg vet at det har blitt gjort flere feil i dette tilfellet. Skal be om kopi fra journalen.

Skrevet

Dette kommer jo an på hvor vanlig den andre sykdommen er, og en hel rekke andre symptomer.

Rett klageinstans er vel Fylkeslegen, hos Fylkesmannen, men jeg vil tro du i praksis vil komme like langt med et brev direkte til legen.

Med vennlig hilsen

Takk for svar :). Den diagnosen er meget vanlig.

Skrevet

Ja, og er du så uheldig å få en annen behandlingstrengende sykdom i tillegg til ME og fibromyalgi så blir du ikke tatt på alvor. Frustrerende. Er det rart at jeg begynner å bli sint?

Nei, det er ikke rart. Du har full forståelse.

Jeg tilhører den absolutt dyreste pasientgruppen i landet, jeg kan virkelig ikke skjønne det så jeg lurer på hva dere andre får. Jeg hørte et fordrag her om dagen og det jeg har hylt mest på de siste årene påstår de at alle får og at alt annet er gammeldags.

Hele helsevesenet er bare skryt og løgner.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Dette med å klage på leger har jeg også tenkt mye på siste året. Det er mye som ikke er bra. Leger får stort sett ikke "straff" nesten uansett hva de gjør. Det leser man i sakene som kommer frem i media med grov feilbehandling som gir mennesker livsvarige plager.

Og hva da med alt det andre? Leger som ikke følger opp det de ikke kan noe om med en gang slik at pasienten må komme igjen og igjen før hun får hjelp.

Jeg har en dyktig fastlege og gikk til henne pga smerter i et ben. Benet ble undersøkt og jeg fikk henvisning til ortoped med kort ventetid. Problemet ble løst og jeg kunne fungere bra igjen.

Nå har jeg med omfattende plager i ett år grunnet en dårlig fastlege som gjør ingenting og bagatelliserer problemer. Jeg valgte til slutt å gå privat og nå er jeg henvist til to typer spesialister.

Sånne slipper unna alt. De har jo ikke gjort noe "galt". Ingen gidder å klage. Folk bare bytter lege. De som har råd har helseforsikring eller går privat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...