Gå til innhold

falske anklager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det har jeg, selvsagt. Ellers hadde jeg ikke skrevet det.

Så siden du ikke har det, regner jeg med at du har selvrespekt nok til å trekke påstanden tilbake, ut av respekt av de som har blitt voldtatt?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• cultura27

4

• Sør

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg er redd en slik anmeldelse kan gjøre ting mer kjent og at sannsynligheten for at det vil komme ut større. Vil du ikke tro hun da vil gå enda mer i forsvar og komme med enda sterkere anklager bare for å forsvare seg selv? Det var derfor jeg tenkte at det kanskje var bedre å være litt lur og kontakte henne og spøre om hun kunne tenke seg å heller trekke påstandene.

Forestill deg hvordan hun kan bruke det mot deg. Du kontakter henne for å få henne til å skifte mening, det svekker din seriøsitet og troverdighet. Dersom du ønsker en ryddig sak så bryter du all mulig kontakt og anmelder henne.

Skrevet

Jeg er redd en slik anmeldelse kan gjøre ting mer kjent og at sannsynligheten for at det vil komme ut større. Vil du ikke tro hun da vil gå enda mer i forsvar og komme med enda sterkere anklager bare for å forsvare seg selv? Det var derfor jeg tenkte at det kanskje var bedre å være litt lur og kontakte henne og spøre om hun kunne tenke seg å heller trekke påstandene.

Det finnes ikke lurt å kontakte henne privat. Hun kan vrenge dette til hva som helst. Du kan svekke egen troverdighet.

Hva du enn gjør. Hold deg langt unna henne. Anmeld henne heller for falsk anmeldelse.

mvh

Gjest trend faktisk...
Skrevet

Hvis det som står i artikkelen er korrekt, så er dette voldtekt eller voldtektsforsøk, siden kvinnen ikke frivillig var med på det. Dette var ikke et typisk tilfelle av den sorten jeg tenker på, siden det ikke var konsumert store mengder alkohol fra kvinnens side.

Jeg kan gi deg et eksempel på på en falsk anklage: En fest med mye alkohol. Kvinnen har drukket så mye at hun tar feil av kjæresten og en annen mann. Hun tror det er kjæresten sin hun har sex med. Når hun neste morgen oppdager hvem hun hadde sex med, så anmelder hun ham for voldtekt. Hvorfor hun gjør det? Antagelig fordi kjæresten ble sjalu og det er enklere å påberope seg å ha blitt voldtatt, enn å ha vært utro.

Ha ha ha - unnskyld meg men den der fikk jeg latterkrampe av :-)

Ja - det forekommer sikkert hyppig at man tar feil og har sex med en man TROR er typen

Gjest Hulderen
Skrevet

Ha ha ha - unnskyld meg men den der fikk jeg latterkrampe av :-)

Ja - det forekommer sikkert hyppig at man tar feil og har sex med en man TROR er typen

Den ble politianmeldt, og under avhøret kom det frem hva som hadde skjedd. God historie, men ikke så festlig for han som ble anmeldt.

Gjest trend faktisk...
Skrevet

Den ble politianmeldt, og under avhøret kom det frem hva som hadde skjedd. God historie, men ikke så festlig for han som ble anmeldt.

Du fremstilte det som noe som skjedde ofte...

Gjest togli
Skrevet

Huff, jeg føler med deg :(

Jeg ville så absolutt anmeldt henne for falsk anklage, for det bør ikke være slik at man slipper unna med å forsøke å ødelegge andres liv på denne måten :(

Skrevet

Hvis det som står i artikkelen er korrekt, så er dette voldtekt eller voldtektsforsøk, siden kvinnen ikke frivillig var med på det. Dette var ikke et typisk tilfelle av den sorten jeg tenker på, siden det ikke var konsumert store mengder alkohol fra kvinnens side.

Jeg kan gi deg et eksempel på på en falsk anklage: En fest med mye alkohol. Kvinnen har drukket så mye at hun tar feil av kjæresten og en annen mann. Hun tror det er kjæresten sin hun har sex med. Når hun neste morgen oppdager hvem hun hadde sex med, så anmelder hun ham for voldtekt. Hvorfor hun gjør det? Antagelig fordi kjæresten ble sjalu og det er enklere å påberope seg å ha blitt voldtatt, enn å ha vært utro.

Om en person er så beruset at h*n ikke vet forskjell på kjæresten og andre, vil man med rette kunne anklages for å utnytte en persons hjelpeløse tilstand.

mvh

Gjest xbellax
Skrevet

Det eksemplet du kommer med her er jo et klart eksempel på å bli utnyttet på det groveste.

Gjest xbellax
Skrevet

Kan det hjelpe deg å vite at du ikke er alene? Det er dessverre en trend nå, at det er mange falske voldtektsanklager. Og flertallet er akkurat slik du beskriver. Kvinner som er ute på fest, drikker for mye og ender opp med sex. Dagen etter angrer de, føler seg gjerne utnyttet og anmelder det som voldtekt, selv om det til og med kan være de som tok initiativet. De anmelder for å få det bedre selv, for å klare å legge det bak seg.

Du må prøve å si til deg selv at det er over, og komme deg videre. Jeg tror ikke det hjelper å kontakte henne, det gjør det bare verre. Selv om anmeldelsen var gal, så gjorde hun det fordi hun hadde en vond opplevelse. (Jeg sier ikke at det er din feil, men at hun gjorde noe som var galt for henne.) Kontakter du henne, så kan hun oppleve det som trakassering, og anmelde deg for det.

"Det er dessverre en trend nå, at det er mange falske voldtektsanklager". Helt riktig at det skjer mange falske anklagelser. Men vi må og ha i bakhodet at det er kun ca 10% av voldtektene som faktisk blir anmeldt.

Gjest Hulderen
Skrevet

Det eksemplet du kommer med her er jo et klart eksempel på å bli utnyttet på det groveste.

Ja, så sant han skjønte at hun trodde han var kjæresten. Men ikke hvis han trodde at hun ville ha sex med seg.

Gjest mons26
Skrevet

Huff, jeg føler med deg :(

Jeg ville så absolutt anmeldt henne for falsk anklage, for det bør ikke være slik at man slipper unna med å forsøke å ødelegge andres liv på denne måten :(

takk for all støtte folkens. Det hjelper litt på humøret.

Skrevet

Det finnes ikke lurt å kontakte henne privat. Hun kan vrenge dette til hva som helst. Du kan svekke egen troverdighet.

Hva du enn gjør. Hold deg langt unna henne. Anmeld henne heller for falsk anmeldelse.

mvh

men kan man ikke risikere å provosere henne enda mer ved å anmelde henne. Hun vil kanskje da lyve enda mer for å forsvare seg selv. Det må vel da være bedre å høre om hun angrer og ønsker å forandre forklaring for å bøte på egen antageligvis dårlige samvittighet.

Skrevet

men kan man ikke risikere å provosere henne enda mer ved å anmelde henne. Hun vil kanskje da lyve enda mer for å forsvare seg selv. Det må vel da være bedre å høre om hun angrer og ønsker å forandre forklaring for å bøte på egen antageligvis dårlige samvittighet.

''men kan man ikke risikere å provosere henne enda mer ved å anmelde henne. Hun vil kanskje da lyve enda mer for å forsvare seg selv.''

Voldtektsanmeldelsen er iht trådstarter henlagt som 'intet straffbart forhold'. Politiet har dermed gjort seg opp en mening om den saken. Skulle hun endre forklaring til det verre/lyve mer om hva som skjedde, skader hun sannsynligvis bare sin egen sak og troverdighet.

''Det må vel da være bedre å høre om hun angrer og ønsker å forandre forklaring for å bøte på egen antageligvis dårlige samvittighet.''

Hva er det å hente på dette? Hennes forklaring er allerede avsannet fordi den ikke stemmer overens med øvrige vitneforklaringer. Og hva er sannsynligheten for at hun bryter sammen i dyp anger om han oppsøker henne?

Denne kvinnen har vist seg uberegnelig tidligere. Om han oppsøker henne risikerer han å få en ny og verre anmeldelse mot seg. Han har _ingen_kontroll_ over hva hun finner på og hva som kan skje i en slik situasjon.

Og hva om han mister besinnelsen i et møte med henne?

Om trådstarter ikke klarer å legge dette fra seg uten et oppgjør, hvilket er fullt forståelig, bør han ta oppgjøret gjennom politi og rettsvesen.

Alt for risikabelt å tro at man i en slik situasjon skal kunne snakke sammen som voksne, avbalanserte mennesker.

Mvh

Skrevet

''men kan man ikke risikere å provosere henne enda mer ved å anmelde henne. Hun vil kanskje da lyve enda mer for å forsvare seg selv.''

Voldtektsanmeldelsen er iht trådstarter henlagt som 'intet straffbart forhold'. Politiet har dermed gjort seg opp en mening om den saken. Skulle hun endre forklaring til det verre/lyve mer om hva som skjedde, skader hun sannsynligvis bare sin egen sak og troverdighet.

''Det må vel da være bedre å høre om hun angrer og ønsker å forandre forklaring for å bøte på egen antageligvis dårlige samvittighet.''

Hva er det å hente på dette? Hennes forklaring er allerede avsannet fordi den ikke stemmer overens med øvrige vitneforklaringer. Og hva er sannsynligheten for at hun bryter sammen i dyp anger om han oppsøker henne?

Denne kvinnen har vist seg uberegnelig tidligere. Om han oppsøker henne risikerer han å få en ny og verre anmeldelse mot seg. Han har _ingen_kontroll_ over hva hun finner på og hva som kan skje i en slik situasjon.

Og hva om han mister besinnelsen i et møte med henne?

Om trådstarter ikke klarer å legge dette fra seg uten et oppgjør, hvilket er fullt forståelig, bør han ta oppgjøret gjennom politi og rettsvesen.

Alt for risikabelt å tro at man i en slik situasjon skal kunne snakke sammen som voksne, avbalanserte mennesker.

Mvh

Jeg mente ikke akkurat at han skulle oppsøke henne da. Tenkte mer på en telefon, sms eller epost jeg da.

Skrevet

Jeg mente ikke akkurat at han skulle oppsøke henne da. Tenkte mer på en telefon, sms eller epost jeg da.

Alt du nevner kan føre ut i en hengemyr som blir vanskelig å komme seg ut av.

Dessuten er det en elendig strategi å gjøre seg avhengig av den som har tråkket på deg for å gjenopprette selvfølelsen. Og en glimrende måte å få slengt døra enda hardere i trynet.

Mener han at hun bør stå til rette for sin falske anmeldelse, bør det tas via politi og rettsvesen. Og ingen andre steder.

mvh

Skrevet

Alt du nevner kan føre ut i en hengemyr som blir vanskelig å komme seg ut av.

Dessuten er det en elendig strategi å gjøre seg avhengig av den som har tråkket på deg for å gjenopprette selvfølelsen. Og en glimrende måte å få slengt døra enda hardere i trynet.

Mener han at hun bør stå til rette for sin falske anmeldelse, bør det tas via politi og rettsvesen. Og ingen andre steder.

mvh

Det jeg prøver å si er at da kan det ende opp i en rettsak og da kan ihvvertfall rykter basert på uvitenhet oppstå siden flere vil få kjenntskap til saken. Han skrev jo at han ønsket minst mulig oppmerksomhet og var redd for at falske rykter osv. Derfor mener jeg det du sier ikke bør være den beste løsningen. Hva hvis anmeldelsen mot henne blir henlagt da? Hvordan vil han da føle seg?

Skrevet

Det jeg prøver å si er at da kan det ende opp i en rettsak og da kan ihvvertfall rykter basert på uvitenhet oppstå siden flere vil få kjenntskap til saken. Han skrev jo at han ønsket minst mulig oppmerksomhet og var redd for at falske rykter osv. Derfor mener jeg det du sier ikke bør være den beste løsningen. Hva hvis anmeldelsen mot henne blir henlagt da? Hvordan vil han da føle seg?

Jeg sier ikke at han _skal_ anmelde.

Prinsippielt burda alle slike saker anmeldes, akkurat som alle voldtekter burde anmeldes. Men man skal ha stor respekt for den enkeltes kost-nyttevurdering og avgjørelse. Det er alltid en pris og betale, enten man gjør det ene eller det andre.

Det jeg sier er at hva han enn gjør ellers, må han ikke under noen omstendigheter kontakte denne kvinnen. Hun har allerede vist hva hun er i stand til å koke ihop. Alt sier og gjør kan, og vil sannsynligvis, bli brukt mot ham.

Enten får han anmelde. Eller så får han la saken ligge og komme seg vidre på annet vis.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...