Gå til innhold

Madelenemie


Gjest lurer på en ting ang asperger...

Anbefalte innlegg

''Jenta di har jo et mindre søsken har hun ikke? Mulig det kan være en forklaring?''

Jo, hun er veldig sjalu på lillesøster. Lillesøster har dessverre begynt å ta etter mye av hvordan storesøster svarer oss, så de siste ukene har vi også hatt en del frustrasjon ift hun minste. Men vi merker at det er mer herming, ikke så "iboende" som hos hun største...

''Jenta vår liker forresten veldig dårlig å lære nye ting. Det ble mye kjefting på oss voksne når hun skulle lære å sykle, ski, svømme osv. ''

Jenta mi liker nok å lære nye ting, men hun liker ikke korrigering og hjelp for å bli bedre. For eksempel med instrumentet hun spiller. Hvis jeg prøver å gi henne råd når hun spiller, eller sier i fra dersom hun spiller feil (jeg passer på å rose mye også) - blir hun sint. Også svømmingen har vært vanskelig for henne å lære, og hun vil ikke ta i mot råd fra meg. Skigåing og slalåm er hun flink til og har raskt funnet ut hvordan hun gjør det temmelig bra og effektivt. Kanksje det har med at det er pappaen som korrigere mest her...?

''Hun takler også dårlig endringer i planer. Noen som plutselig inviterer oss på tur og hun kan få et gråteanfall for hun vil ikke på tur. Men det går som regel over når vi har kommet oss ut. (Hvis vi orker da...)''

Samme her. Hun liker absolutt ikke endringer. Og hun kan hylskrike hvis hun ikke får det slik hun har mest lyst til (f.eks. i går hadde hun lyst til å leke med ei nabojente, men vi skulle på tur. Men når hun først ble med, var det greit.)

Bilkjøring er ikek noe greit, fordi hun ikke takler å ha noen tett inntil seg. ofte blir det til at hun sitter foran, men det blir litt feil det også, fordi de to andre har også lyst til å sitte foran.

''Hvis jeg prøver å gi henne råd når hun spiller, eller sier i fra dersom hun spiller feil (jeg passer på å rose mye også) - blir hun sint.''

-sånn er det hjemme hos oss også, hvis jeg prøver å gi råd eller rette på dattra mi blir hun sint på meg - og jeg er kulturskolelærer med masse egne elever, dirigenten hennes og har 4 års høyere musikkutdanning. - hjelper ingenting! Prøver jeg å hjelpe mitt eget barn er jeg bare teite-mamma!

-men jeg får lov til å høre på når hun øver da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

''Hvis jeg prøver å gi henne råd når hun spiller, eller sier i fra dersom hun spiller feil (jeg passer på å rose mye også) - blir hun sint.''

-sånn er det hjemme hos oss også, hvis jeg prøver å gi råd eller rette på dattra mi blir hun sint på meg - og jeg er kulturskolelærer med masse egne elever, dirigenten hennes og har 4 års høyere musikkutdanning. - hjelper ingenting! Prøver jeg å hjelpe mitt eget barn er jeg bare teite-mamma!

-men jeg får lov til å høre på når hun øver da :-)

OK - veldig greit at du skriver det - så da er det nok mest teite-mamma-effekten som slår inn.

Eldstemann, som spiller piano, er mer lydhør for råd fra meg, og det er jo gøy å se at han spiller bedre når jeg gir råd om fingersetting, staccato-øvelser innimellom osv - han opplever også at gamle mor har litt å fare med når det gjelder musikkpedagogikk :-)

Han øver som en helt på et stykke nå, som han skal spille på en konsert i Domkirka om ikke lenge til! Blir moro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer på en ting ang asperger...

Hei!

Det er rart å lese det du skriver, det er som mine barn egentlig.

Håper virkelig du ber om ny utredning, jeg skal sende deg noen flere linker.

I dag må jeg gjøre 2 ting:

lese litt.

Forberede bursdag

Samt alt annet i en familie, så jeg håper du er litt tolmodig.

Den ene adressen har en asperger venn som er i London nå, derfor tar den adressen litt tid å få. Det er til et meget bra sted å få utredet barn, en person har jobbet spesielt med de barna som sliter med å få diagnosen, men som har den.

Hei - ja jeg er tolmodig - ta det når du har tid. Kjempeglad for at du vil hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...