Gå til innhold

Katetisering etter ryggmargskade

Anbefalte innlegg

For 4 mnd siden ble jeg lammet fra brystet og ned pga blodpropp i blodåre til ryggmargen. Etterhvert har jeg trenet meg opp og nå går jeg uten krykker. Temperaturfølelsen i venstre side mangler ennå.

Det som plager meg mest nå er at jeg ikke kan tisse uten kateter. Er det noen mulighet for at denne funksjonen kan komme tilbake og hvordan kan dette trenes opp ? Til å begynne med merket jeg ikke om blæren var full. Nå kjennes det godt. Når jeg har avføring og presser på kommer det også urin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36466-katetisering-etter-ryggmargskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

Sjansen for at din blære vil fungere i fremtiden er stor. Du kan risikere at du plutselig får vannlatningstrang og at det blir vanskelig å nå frem til toilettet i tide. Det er viktig at du ikke har permanent kateter og det er gunstig å trene opp blæren til å fungere f.eks ved å trykke som du bekriver eller du kan lære deg til å banke over blæren for å få i gang en vannlatning. Dette bør du få hjelp til av helsepersonell med erfaring i å behandle pasienter med ryggmargsskader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...