Gå til innhold

For å få en "diagnose"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Må en gjennom en psykologisk test hos en psykolog for å få en såkalt "diagnose"...

Eller hva skal til for å få "stempelet påskrevet" med akkurat den diagnosen som passer meg?

Fortsetter under...

Gjest xbellax
Skrevet

Det som trengs er at du har symptomene den sykdommen/lidelsen/tilstanden har. Dette er det din lege/behandler som avgjør. Noen ganger er det så åpenbart at det tar noen minutter, andre ganger krever det grundig gjennomgang av sykehistorie, symptomer, tester, undersøkelser, osv osv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leger og psykologer kan sette diagnoser. Etter en systematisk utspørring (men ikke en psykologisk test), kan en finne ut om du fyller kriteriene for diagnosen eller ikke.

''Engstelig [unnvikende] personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved følelse av anspenthet, engstelse, usikkerhet og mindreverd. Pasienten har en kontinuerlig lengsel etter å bli likt og akseptert, er overfølsom for avvisning og kritikk og har reduserte personlige tilknytninger. Det er tendens til å unngå visse aktiviteter ved tilbøyelighet til å overdrive potensielle farer og risikomomenter i dagligdagse situasjoner.

Inkl: sensitiv personlighetsforstyrrelse

''

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja jeg fylte ut et skjema som het ASQ.

Men jeg følte at de nærmest hadde bestemt seg for diagnose før jeg fylte ut skjemaet?

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg leste et journal notat at der kom det frem at den første psykiateren mente det kunne være asperger syndrom, men datoen for dette journalnotat er før jeg fylte ut skjemaet?

Men jeg hadde sendt brev så det er mulig det der kom frem ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...