Gå til innhold

Hvilke pf? Flere?

Anbefalte innlegg

Gjest Merlen
Skrevet

Etter at det har blitt skrevet litt om unnvikende pf her har jeg lest en del, og blitt litt - skremt? Jeg kjenner meg igjen i alt. Fra før er jeg diagnostisert med eupf og bp ina, kan det være feil eller er jeg bare helt skrudd i topplokket og har alle disse? Hjelp, hva tror du?

Føler meg håpløs!

Kjenner meg igjen i alt dette:

Unnvikende personlighetsforstyrrelse

Pasienten er nærtakende, redd for kritikk og avvisning, men lengter etter kontakt med andre. For å unngå avvisning holder man seg unna situasjoner der man tror avvisning kan komme. Personen overdriver farene og ubehaget ved dagligdagse situasjoner, og har innskrenket sosialt liv. Personer med unnvikende personlighetsforstyrrelser får hyppige depresjoner, og man har funnet at denne type personlighetsforstyrrelser disponerer for depressive reaksjonsmønstre.

Og det som ikke er i parentes her:

Ustabil personlighetsforstyrrelse

* Hektiske bestrebelser med sikte på å unngå å bli forlatt .

* (Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er karakterisert av en pendling mellom ytterlighetene idealisering og devaluering.)

* Identitetsforstyrrelse: Markert og gjennomgående ustabilt selvbilde eller selvfølelse.

* Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggendefor meg, uvøren bilkjøring, spiseorgier.

* Gjentatte selvmordsforsøk eller selvmordstrusler eller selvbeskadigende adferd.

* Følelsesmessig ustabilitet som skyldes følelsesmessig overreaksjon ( eks. intense episoder med nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer et par timer og sjelden mer enn noen få dager).

* Kronisk følelse av tomhet.

* Intense sinnesreaksjoner eller vanskeligheter med å kontrollere sinnet ( eks. hyppige raseriutbrudd, konstant sinne, stadige slosskamper).JEG VENDER ALT SINNE INNOVER

* Tendens til paranoid tenkning eller alvorlige dissosiative symptomer ved alvorlig stress.

Fortsetter under...

Skrevet

.

Jeg har kjent meg igjen i flere av de forskjellige diagnoser...men allikevel funnet ting som ikke stemte med meg...derfor har jeg forkastet disse...

"Engstelig personlighetsforstyrrelse"...er noe som stemmer med meg...uten ting som trengs å forkastes...

Det var litt godt å endelig å finne de brikkene som manglet...syns jeg...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil meget bestemt advare mot selvdiagnostisering av pf. Om en har problemer med å takle livet, kan slike selvdiagnostiseringer sette en på sporet av noe, men den endelige diagnosen skal settes av en lege eller psykolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...