Gå til innhold

NHD: Psykologens plan

Anbefalte innlegg

marlenexxx27
Skrevet

På et tidligere innlegg skriver du at psykologen skal ha en "plan for hele timen". Dette er ikke et ukontroversielt syn, som vi kan se her:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=73234&a=2&sok=1

Jeg synes det er uproffesjonelt av deg å gi inntrykk av at ditt syn på ditt og datt er noe det er allmenn enighet om, når det ikke er det. Du gjør det stadig vekk.

marlenexxx27
Skrevet

For de som ikke gidder lese hele, er det sentrale punktet her:

"Det vi kjenner igjen fra egen praksis, er vel snarere at terapi er et område for improvisasjon, overraskelser, planer som må endres og forutsetninger som likevel ikke gjelder. Metoder og forståelse blir til underveis eller må tillempes det individuelle tilfellet. Bestillingen gjelder nesten aldri, og den standardiserte kartleggingen gir kanskje ikke de nødvendige implikasjonene for behandlingen videre. Det synes rimelig å hevde at det er nettopp dette som kjennetegner en profesjonell utøvelse. Materialet er komplekst, uforutsigbart, og store deler av arbeidet må foregå i en form for uvisshet (Eraut, 2006). En anerkjennelse av en slik kompleksitet vil i seg selv slå bena under neste utbredte påstand om at: 3. Kartlegging av diagnose og lidelse er en forutsetning for å kunne anvende rett behandling"

Utgitt av tidsskriftet til psykologforeningen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''På et tidligere innlegg skriver du at psykologen skal ha en "plan for hele timen".''

Hvor skriver jeg det? Jeg skriver at mange av våre psykologer har det.

marlenexxx27
Skrevet

''På et tidligere innlegg skriver du at psykologen skal ha en "plan for hele timen".''

Hvor skriver jeg det? Jeg skriver at mange av våre psykologer har det.

"De har lest journalen og har en detaljert plan for hele timen"

- skriver du 16. mai, og refererer da til hvordan det er når man er så heldig å komme til en "dyktig psykolog".

Men kanskje det var en "dyktig kirurg" du hadde i tankene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"De har lest journalen og har en detaljert plan for hele timen"

- skriver du 16. mai, og refererer da til hvordan det er når man er så heldig å komme til en "dyktig psykolog".

Men kanskje det var en "dyktig kirurg" du hadde i tankene?

Nei, jeg refererte til dyktige psykologer. Det er korrekt. Jeg sier dog ikke at det _skal_ gjøres slik og at dette er eneste farbare vei.

På den annen side blir jeg fristet til å tenke på "rasjonalisering" når jeg hører enkelte argumentere for en planfri løsning med kun improvisasjoner.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg oppdaget også at min psykiater ikke hadde en plan, jeg spurte flere ganger, "har du ingen plan?" og min psykiater svarte, "Timene bruker du slik du ønsker det, jeg har ingen plan".

Dette skremte meg, men jeg sa ikke at det skremte meg, men jeg trodde jo min psykiater hadde en plan. Hvordan skal jeg ellers få oversikt over alle gjennomganger samt oversikt og kjenne meg trygg?

Jeg har til og med noen temaer jeg kan bringe vel ofte opp og jeg trenger da at noen minner meg om at dette er vi ferdig med.

Jeg ble da glad for at jeg skriver samtalelister, lister der jeg punkt for punkt får svar, og stadig krysser av for oppklarte saker.

Jeg liker planer, det skaper orden og struktur, hadde jeg vært psykiater hadde jeg en av de første gangene etter at man får en oppfattelse av hva som er problemet satt opp en samtaleplan samt ca ant. ganger man trenger å ta opp et spørsmål, besvare det, samt finne hensiktsmessige løsninger.

Man kan komme tilbake til en sak, men man bør gå systematisk til verks slik at man ser nytten av timene og hjelpen og sorteringen av tanker. Ellers er det fare for at man kan gå i ring og komme inn i et spor som er lite konstruktivt vil jeg si.

Gjest mistet fullstendig troa på dem
Skrevet

De burde ha en plan men de fleste har ikke det, ikke kan de hjelpe heller. Er ferdig med psykiatri jeg nå, basta bom!

Skrevet

Nei, jeg refererte til dyktige psykologer. Det er korrekt. Jeg sier dog ikke at det _skal_ gjøres slik og at dette er eneste farbare vei.

På den annen side blir jeg fristet til å tenke på "rasjonalisering" når jeg hører enkelte argumentere for en planfri løsning med kun improvisasjoner.

Jeg kan skjønne at det er vanskelig å ha fastlagte planer for mange timer/en hel behandling, men synes man bør kunne kreve at en psykolog i alle fall har en liten plan for den neste timen hun/han skal ha med en klient.

Jeg er egentlig lei av å alltid bare få dette spørsmålet i ulike varianter: "Hva vil du snakke om i dag/hva har du på hjertet i dag/hva har skjedd siden sist...". Ikke EN eneste gang har de psykologene jeg har gått til selv foreslått hva vi bør snakke om, gå videre med, ha fokus på etc. Det blir mer til at jeg gjetter meg litt fram fordi de ofte "kicker in" på sine (ser det ut som for meg) foretrukne emner. Det er derfor jeg for litt siden stilte spørsmålet her: Forbereder psykologer seg til timene de har? Jeg kan leve med å ikke få noen plan(er) presentert, men at det ALDRI ser ut til at de har tenkt på hva jeg har sagt i forrige time, begynner jeg å bli lei av. Har snakket med svært mange andre som tenker det samme.

Madelenemie
Skrevet

Jeg kan skjønne at det er vanskelig å ha fastlagte planer for mange timer/en hel behandling, men synes man bør kunne kreve at en psykolog i alle fall har en liten plan for den neste timen hun/han skal ha med en klient.

Jeg er egentlig lei av å alltid bare få dette spørsmålet i ulike varianter: "Hva vil du snakke om i dag/hva har du på hjertet i dag/hva har skjedd siden sist...". Ikke EN eneste gang har de psykologene jeg har gått til selv foreslått hva vi bør snakke om, gå videre med, ha fokus på etc. Det blir mer til at jeg gjetter meg litt fram fordi de ofte "kicker in" på sine (ser det ut som for meg) foretrukne emner. Det er derfor jeg for litt siden stilte spørsmålet her: Forbereder psykologer seg til timene de har? Jeg kan leve med å ikke få noen plan(er) presentert, men at det ALDRI ser ut til at de har tenkt på hva jeg har sagt i forrige time, begynner jeg å bli lei av. Har snakket med svært mange andre som tenker det samme.

Hei!

Min psykiater tenker vist mye på ting og tar opp igjen temaer etter som jeg kommer inn på dem, men hun pleier la meg bestemme hva vi skal snakke om, hvilket punkt på listen.

Men hun er godt forberedt for hun leser min mail før jeg kommer.

Skrevet

Kan det være at litt av planen er å lære pasienten å finne sin egen vei? Selv om det skulle innebære at pasienten spør sin behandler: "Hva tror du vil være mest hensiktsmessig at vi fokuserer på nå?" heller enn å få alt fastsatt for seg - selv om behandleren kanskje i stor grad har bra peiling på hva som er problemet?

Skrevet

Kan det være at litt av planen er å lære pasienten å finne sin egen vei? Selv om det skulle innebære at pasienten spør sin behandler: "Hva tror du vil være mest hensiktsmessig at vi fokuserer på nå?" heller enn å få alt fastsatt for seg - selv om behandleren kanskje i stor grad har bra peiling på hva som er problemet?

Ja, det tror jeg du nok har rett i, og det er sikkert vel og bra. Men hvor lenge skal man som klient "gjette" på hva man skal fokusere på? 1 år? 2 år? 6 år? 20?

Skrevet

Ja, det tror jeg du nok har rett i, og det er sikkert vel og bra. Men hvor lenge skal man som klient "gjette" på hva man skal fokusere på? 1 år? 2 år? 6 år? 20?

Sikkert et godt spørsmål å stille psykologen som aldri gir svar :D

Skrevet

Sikkert et godt spørsmål å stille psykologen som aldri gir svar :D

:D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...