Gå til innhold

Usympatisk i sammenheng med antidep.?

Anbefalte innlegg

Gjest Jenta9
Skrevet

Hei, Jeg er en 21 år gammel jente som er diagnosert med agorafobi. Jeg har gått på antidepressiva (cipralex, 20mg) i ca ett år nå. Panikkanfallene er så og si borte, og angsten er ikke så alt for fremtredende lengre. Jeg avsluttet behandlingen hos psykolog i vinter, hvor jeg også gikk ca. ett år. Jeg går fortsatt på antidepressiva, men føler meg ikke klar til å slutte på det enda, selv om jeg ikke har lyst til å gå på det resten av livet. Fremgangen min i forhold til angsten det siste året har med andre ord vært ganske så bra. Men i tillegg til dette, så lurer jeg på om det kanskje har oppstått en slags bivirkning. Jeg har nemlig veldig vanskelig for å ta hensyn til andre, eller bry meg om ting generellt. Jeg har hatt mange tilfeller der jeg har såret andre menneskers følelser eller oppført meg upassende. Ofte kommer jeg med forferdelig dårlig gjennomtenkte kommentarer, spesielt når jeg har fått litt for mye å drikke. Jeg legger sjeldent merke til det selv, men får ofte høre det fra andre i ettertid. Dette skjedde så og si ALDRI før, da jeg har alltid vært en sjenert og litt tilbakeholdt person. Den siste måneden har dette skapt store problemer for meg også. Jeg har bl.a mistet venner fordi jeg har oppført meg respektløst mot dem og vært heller usympatisk. Er dette et kjent fenomen for folk som går på antidepressiva? Kan jeg jobbe med det, eller er det noe jeg bare må finne meg i, i forhold til hva jeg har som alternativ (panikkangst/depresjon)? Jeg har også lavt stoffskifte og tar 50 mikrogram levaxin om dagen. Kan kombinasjonen medisiner ha noe å si på psyken? Eller kan det rett og slett være at jeg er paranoid? Håper på svar raskt.

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje et sted å begynne er og droppe alkohol for en stund?

Det øvrige har jeg ingen solide svar på.

mvh

Skrevet

Jeg har vært borti noen tilfelle når folk har begynt hos psykolog at de har blitt usympatiske og lite empatiske. Jeg synes at noen psykologer lærer bort noen merkelige ting som at man kun skal ta hensyn til seg sjøl og ikke bry seg om hva andre føler og mener og det slår noen ganger feil ut.

Vi lever i et samfunn av enkelt individer og hvordan vil det bli dersom alle bare skulle bry seg om seg og sine og ikke ta hensyn til andre. Selvfølgelig mener jeg ikke at man skal være underdanig, men noen blir ganske brautende og bryr seg lite om hva andre tenker og føler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...