Gå til innhold

Kjæresten min holdt på å bli overgrepet av en lege!? trenger veilednin


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

vel, det er ikke bevist at mankan få celleforandringer ved p-pillebruk, men derimot ved samleie med forskjellige partnere, uten beskyttelse, pga HPV virus. Og uregelmessige blødninger er ikke farlig.. Og man må ta blodprøve og måle blodtrykk for å finne ut noe om risikoen for blodpropp, ikke gu..

Og du kan ikke si noe om hysteri, du var ikke der når det skjedde, du kan ikke sette deg inn i hva jeg opplevde, og det har ingenting med den virkelige verden å gjøre. Kan hende jeg ikke hadde vært livredd i dag, hvis legen hadde brukt en annen fremgangsmåte.og husk at det er stor forskjell på å "grue" seg, og det å faktisk få panikk, det å ha fått en fobi, fordi noen pressa deg til noe du ikke ville. Den situasjonen forstår du åpenbart ikke, så slutt å kritisere de som er mer sårbar enn deg selv ,alle reagerer forskjellig, og det må også du kunne respektere.

Nå uttaler du deg i hvertfall om ting du ikke har en anelse om. Hvordan _jeg_ reagerer, og hvilke erfaringer _jeg_ har med meg har du nemlig ikke den fjerneste anelse om.

Det er helt greit å være sårbar, mange er det, ikke alle holder til inne på overgrep, skjønner du. Mange ønsker ikke det. Det utelukker ikke dermed at man kan ha opplevd ganske jævlige ting.

Poenget er, uansett; at du opplever å ta en gu som overgrep, gjør IKKE legen til en overgriper, så fremt et overgrep faktisk ikke har funnet sted. Så vidt jeg forstår er det ikke snakk om at legen har dopa deg, kledd av deg, og gjort ting med deg som er kriminelt.

Jeg er selv blant dem om har fått tilbud om narkose under gu, så du må så gjerne sulle deg inn i din egen lille verden og tro at du er den eneste som vet noe som helst. Greit nok, men jeg vet faktisk også godt hva det er snakk om.

Jeg har også hatt celleforandring, og p-piller eller ikke, man kan ikke finne slike forandringer uten å ta en celleprøve under en gu.

Så hadde jeg vært deg nå, hadde jeg faktisk rulla inn, for nå er du faktisk hysterisk samma hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke dere skal bli sint på legen som gjør det for å utelukke sykdom. Selv synes jeg ikke det er nødvendig med gynekologisk undersøkelse for å få p-pille, men det er lang tradisjon for det. Regelmessig chlamydia undersøkelse er en trygghet. Jeg synes ikke legen har handlet grovt, men det lyder ikke som det er noe spesielt godt tillitsforhold, og da er kanskje best å få byttet fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det er vanlig med samtale og legeundersøkelse før en får resept på p-piller. Legen gjennomgår ulike risikofaktorer for p-pillebruk. I tillegg foretas det visse undersøkelser, som blodtrykksmåling, brystundersøkelse og gynekologisk undersøkelse. Ved underlivsundersøkelse tas celleprøve fra livmortappen."

Derfor tas det gynekologisk undersøkelse. Og for å forsikre seg om at jenten ikke har noen kjønnsykdommer ( det kan man ha selv om man ikke har noen symptomer, du vet det ikke sant? )

Det er helt vanlig prosedyre og ta den undersøkelsen i dag

og har ikke legen noen dokumentasjon på at hun har tatt en undersøkelse, så sjekker jo legen for sikkerhetsskyld.

Jeg selv synes det er positivt med den unersøkelsen for da kan ting oppdages i tide hvis det skulle skje noe.

De er kanskje ikke pålagt det, men den følger

( desverre ) med, så sånn er det.

Og til sist men ikke minst:

" P-piller kan fåes på resept etter en gynekologisk undersøkelse foretatt av en lege. "

Pluss at hun kan jo ta med seg en som kan være der med hun når legen tar undersøkelsen.

Som f eks kjæresten sin.

Overgrep er det vel ikke snakk om i dette tilfellet.Tror du legen gjør GU for å tilfredstille seg selv eller???

Legen gjør GU på kvinner som er seksuellt aktive for å utelukke kjønnsykdommer.De er jo som kjent smittsomme!! Det er til kvinnens og hennes partner/partneres eget beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...