Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

I løpet av de siste månedene har jeg merket at mitt fysiske velvære har forandret seg litt. Jeg har følt meg slapp, trett og tappet for energi lenge (dvs 1-2 år), og det siste året har menstruasjonen uteblitt 4-6 ganger, pluss noen få ganger med blødninger før mestruasjonen. Dette er nå undersøkt hos gynekolog, som mente jeg hadde PCOS. Den siste måneden har jeg følt meg svimmel, kvalm og varm. Jeg har ikke hatt feber, men våknet svett om morgenene noen ganger. For 2 uker siden fikk jeg utslett under begge armene, og tenkte dette måtte være reaksjon av deodorant eller nytt klesvaskemiddel. Det dukket imidlertid opp en kul under den ene armen(etter ca. 2 dager), men den forsvant etter hvert. Nå er en ny kul dukket opp under den andre armen. Jeg merket også en rar "fiskeaktig" lukt fra underarmen. Jeg har ikke gått ned i vekt. De 4 siste årene har magen reagert på ulik type mat med smerter rett etter måltidet, romling, etterfulgt av diarè. Jeg har merket meg at det ofte er etter melkeprodukter at magen reagerer (ikke alle melkeprodukter, men mer ferdigprodukter som f.eks vaniljesaus). Etter jeg begynte på Grethe Roede-kurs for 2 uker siden, har imidlertid magen fungert bra (veier 87 kilo, er 1,68 høy, og har mål om å komme ned i trivselsvekt igjen på ca 62 kilo). Flere i nærmeste familie på mors side har hatt mageproblemer (magesyre), og har nå i det siste samme reaksjoner på melkeprodukter som jeg. Min farfar fikk tarmkreft(?) i en alder av 62 år, og døde av dette (1968).

Jeg har ikke blod i avføringen. Etter trening er jeg helt utslått. Likedan etter jobb. Jeg trives imidlertid svært godt på jobben, selv om den er arbeidskrevende og slitsom (sosiallærer). Jeg har så klart tenkt å gå til legen, men ønsker også et svar her på hva det kan være. - Det tar jo litt tid før man får time hos legen.

Er det normalt at man kan få kuler under armene av og til, uten at det er noen alvorlig grunn til dette? -Jeg har litt tung byste, tror jeg.

Jeg har aldri vært til legen med mine problemer, - med unntak av menstruasjonen, da jeg har regnet med det var andre grunner til de ulike "symptomene". Har fått stadfestet Gilberts syndrom for noen år tilbake, uten at jeg tror den har noe å si for dette med unntak av kvalmen.

Er litt bekymret, siden jeg stort sett har vært frisk og følt meg fin frem til nå. Hadde 2 jobber hele forrige år, og sluttet i den ene jobben nå i august, da det ble for mye. Kan det være reaksjoner etter å ha "strekt" kroppen for langt? -Noen av mine kollegaer mente jeg jobbet alt for mye forrige år. Var tillitsvalgt og teamleder på skolen jeg jobber, i tillegg til klassestyrer. Jobbet på klesbutikk nesten hver kveld + helgene. Men, jeg trivdes med jobbene.

Er redd for at legen skal si at symptomene er et resultat av "utbrenthet" og sykmelde meg, da jeg absolutt ikke føler meg utbrent av jobben.

-Jeg har ikke akkurat "tråkket ned dørene" på legekontoret, og er derfor usikker på hva en kan forvente.

Jobben gir meg i alle fall mye glede og livslyst! Er også redd for om det kan være kreft, da det er så mange i min bekjentskapskrets som har hatt det.

Vel, dette ble en lang beskrivelse, men prøver å gi et helhetlig inntrykk. Håper på svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36485-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hva som er årsaken til dine plager, synes jeg det er vanskelig å vurdere pr. brev.

Det er ikke uvanlig at man kan kjenne kuler under armene fra tid til annen. Som regel er kulene hevelser i svettekjertler eller en hoven lymfekjertel. Slike hevelser er normalt ufarlige.

Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg antar at du er relativt ung (f.eks. 35 eller yngre). Kreft i denne aldersgruppen er sjelden. Dessuten har plagene dine vart lenge, og har vel ikke vært ledsaget av ufrivillig vekttap (snarere tvert imot ettersom du går på Grete Roede kurs?). Begge deler taler for så vidt imot at kreft er forklaringen.

Kanskje er problemet - som du skriver - at du har en tendens til å påta deg litt for mye....

Det er fint at du kontakter legen din slik at du kan få en helhetlig vurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36485-kreft/#findComment-139800
Del på andre sider

Hva som er årsaken til dine plager, synes jeg det er vanskelig å vurdere pr. brev.

Det er ikke uvanlig at man kan kjenne kuler under armene fra tid til annen. Som regel er kulene hevelser i svettekjertler eller en hoven lymfekjertel. Slike hevelser er normalt ufarlige.

Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg antar at du er relativt ung (f.eks. 35 eller yngre). Kreft i denne aldersgruppen er sjelden. Dessuten har plagene dine vart lenge, og har vel ikke vært ledsaget av ufrivillig vekttap (snarere tvert imot ettersom du går på Grete Roede kurs?). Begge deler taler for så vidt imot at kreft er forklaringen.

Kanskje er problemet - som du skriver - at du har en tendens til å påta deg litt for mye....

Det er fint at du kontakter legen din slik at du kan få en helhetlig vurdering.

Hei.

Fikk faktisk time hos legen allerede dagen etter at jeg ringte legekontoret, og var hos legen i dag. Hevelsene under armen var nok en reaksjon av en deodorant el.l, og alt er bra. Hevelsen(e) var omtrent borte i dag.

Skal ellers prøve å unngå for mye melkesukker i maten mht magens reaksjoner. En lettelse å få dette overstått hos legen, særlig når alt var bra! Da er det bare å fortsette med sunt kosthold og trening, og energien kommer nok tilbake etter hvert. Trives jo mye bedre med seg selv når man er i fysisk god form!

Og, det stemmer at jeg er under 35 år, -jeg er 30.

Tusen takk for svar!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36485-kreft/#findComment-139896
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei.

Fikk faktisk time hos legen allerede dagen etter at jeg ringte legekontoret, og var hos legen i dag. Hevelsene under armen var nok en reaksjon av en deodorant el.l, og alt er bra. Hevelsen(e) var omtrent borte i dag.

Skal ellers prøve å unngå for mye melkesukker i maten mht magens reaksjoner. En lettelse å få dette overstått hos legen, særlig når alt var bra! Da er det bare å fortsette med sunt kosthold og trening, og energien kommer nok tilbake etter hvert. Trives jo mye bedre med seg selv når man er i fysisk god form!

Og, det stemmer at jeg er under 35 år, -jeg er 30.

Tusen takk for svar!

Med vennlig hilsen

Takk for hyggelig tilbakemelding :-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36485-kreft/#findComment-139915
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...