Gå til innhold

NHD: Brukerrepresentant i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest Brukerrepresentant i sikte
Skrevet

Hei,

Hvordan går jeg frem for å bli brukerrepresentant i psykiatrien? Jeg ønsker å bruke min erfaring som pasient og min interesse for psykiatri i en kontruktiv sammenheng.

Melder man sin interesse noe sted?

Jeg tenker her på å være brukerrepresentant i kontrollkommisjoner og lignende.

Jeg håper du kan opplyse meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Brukerrepresentanter kommer oftest fra seriøse organisasjoner som Mental Helse og LPP (Landsforeningen for pårørende i psykiatrien). Ved å arbeide aktivt, vise deg frem på en positiv måte og gå gradene i disse organisasjonene, kan du bli en aktuell kandidat for slike verv.

Lykke til :-)

Skrevet

Brukerrepresentanter kommer oftest fra seriøse organisasjoner som Mental Helse og LPP (Landsforeningen for pårørende i psykiatrien). Ved å arbeide aktivt, vise deg frem på en positiv måte og gå gradene i disse organisasjonene, kan du bli en aktuell kandidat for slike verv.

Lykke til :-)

Tusen takk for raskt svar. Det var min behandler som i dag tente idéen i meg. Han mente det kanskje kunne være noe for meg.

Jeg kan således forstå at det er et langt lærret å bleke hvis en skal bygge opp en troverdighet og tillit i f.eks. Mental Helse først.

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i organisasjonsarbeid, og tenker at det derfor ikke er min greie å være superaktiv i Mental Helse for å nå et mål som for så vidt ikke har noe med organisasjonsarbeid å gjøre.

Jeg skulle ønske det var andre rekruteringsmuligheter som f.eks. å melde sin interesse på en DPS? Er det en mulighet tro?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for raskt svar. Det var min behandler som i dag tente idéen i meg. Han mente det kanskje kunne være noe for meg.

Jeg kan således forstå at det er et langt lærret å bleke hvis en skal bygge opp en troverdighet og tillit i f.eks. Mental Helse først.

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i organisasjonsarbeid, og tenker at det derfor ikke er min greie å være superaktiv i Mental Helse for å nå et mål som for så vidt ikke har noe med organisasjonsarbeid å gjøre.

Jeg skulle ønske det var andre rekruteringsmuligheter som f.eks. å melde sin interesse på en DPS? Er det en mulighet tro?

For KKom er ikke det en mulighet.

Muligens er det en mulighet på et lokalt DPS som har et brukerutvalg. Dog er dte slik at en gjerne vil ha brukerrepresentanter som en vet representerer flere enn seg selv. Det får en når de opptrer på vegne av en seriøs organisasjon.

Skrevet

Jeg kjenner en som har en depressiv psykose bak seg som først begynte i 50% stilling på dps og deretter 100 %. Vet ikke hvordan hun gikk frem for å få den stillingen. Var på kurs hos henne der hun var en av lederene.

Skrevet

Jeg kjenner en som har en depressiv psykose bak seg som først begynte i 50% stilling på dps og deretter 100 %. Vet ikke hvordan hun gikk frem for å få den stillingen. Var på kurs hos henne der hun var en av lederene.

Tusen takk for svar! Det gjorde meg glad å lese at det er slike mulgheter.

Skrevet

For KKom er ikke det en mulighet.

Muligens er det en mulighet på et lokalt DPS som har et brukerutvalg. Dog er dte slik at en gjerne vil ha brukerrepresentanter som en vet representerer flere enn seg selv. Det får en når de opptrer på vegne av en seriøs organisasjon.

Takk for svar fra deg!

Dette du skriver om med å representere flere er selvsagt et viktig poeng. Kanskje har jeg for lite kontakt med den "tyngre" delen av psykiatrien til at jeg er en god representant. Jeg har f.eks aldri blitt lagt inn på tvang. Jeg har heller ikke måttet kjempe med nebb og klør i forhold til systemet. Jeg vil allikevel undersøke litt mer omrking dette. Kanskje kunne jeg gjort en god jobb allikevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...