Gå til innhold

Min søster


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

For dere som har gitt meg råd om meg og min søster - her er siste utvikling på historien "hvordan fordele hytta i sommer":

Som jeg fortalte sist, meldte vi hverandre i påsken angående dette. Det vil si det var jeg som foreslo at vi skulle dele på hytta i juli. Dette ville ikke hun. jeg svarte til slutt at vi blir sikkert enig :-)

Og så har ukene gått. Vi har meldt litt om andre ting, men ikke pratet sammen. I dag ringte jeg henne, pratet litt om løst og fast, og spurte om vi ikke snart kunne få tatt en prat om sommeren.

"Ja - men det er så hektisk - så jeg kan ikke denne helga, ikke til uka og ikke neste helg," svarte hun.

Etter neste helg er vi i juni...

Og langhelgene ifbm kristi himmelfart og pinse er jo delvis over...

Hun sa også at de hadde tenkt å dra ut der en helg snart. Vi var der for to uker siden, utrolig koselig, men skal jeg nå sitte og vente på at hun har hytta en gang før jeg foreslår at vi drar ut igjen? Kan jo risikere at det blir st. hans før hun vil prate - og dermed mister vi jo mange helger + at det er så usikkert med ferien.

Æsj! Hvordan skal jeg gå frem videre nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    5

  • laban

    4

  • Lillemus

    3

  • nitty-gritty

    2

Hei prust,

Ta initiativet og send henne en oversikt over når du ønsker hytten, og si at du antar denne planen står med mindre dere har blitt enige om noe annet innen dato X.

Forklar at dette er nødvendig fordi du må planlegge ferie, og andre ting nå. Vær høflig, men bestemt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet neimen ikke hvordan du burde gå frem.

Men i forhold til barn har jeg i hvertfall en viss suskess med p begrense valgmulighetene. En velkjent greie for de fleste er vel sp spørre: "Vil du ha leverpostei eller salami på brødskiva?" istedenfor å spørre "hva vil du ha på brødskiva?" og så vente i det vide og det brede på at barnet skal bestemme seg.

Det høres nesten ut som om samme taktikk kunne være nyttig her? Men da uten spørsmål, bare med konstatering.

Jeg har funnet ut det på jobben noen ganger at jeg sier til kunden at jeg kommer til å gjøre X med mindre de innen en bestemt dato har gitt kontrabeskjed, fremfor å vente på en tilbakemelding som aldri kommer.

Skriv til henne at du har bestemt at dere i år skal være på hytta da og da, men mindre hun protesterer innen en gitt dato OG forhandler fem en annen løsning innen en gitt dat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ned foten! Si klart fra at du ikke har tid til å vente lenger, dere må planlegge sommerferien nå for dere har andre planer i tillegg til hytta så dere må vite når dere skal ha den i sommer. Si at hun får snakke med mannen sin om det og så ringer du henne tilbake i morgen kveld. Har hun ikke bestemt seg (hun kommer aldri til å bestemme seg og det vet du!) så sier du bare at siden de ikke vet så tar dere hytta uke X og Y og Z og ferdig med det. Det er det eneste som funker med slike surrekopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever vel ikke timevis med forhandlinger slik at hun må ha en "blank" helg for å kunne være med på den samtalen? Det er en hytte, ikke Vestbredden eller noe sånt.

Dere burde satt en frist eller avtalt noe annet konkret da hun ikke godtok det forslaget du kom med for flere uker siden. Neste gang venter du ikke så lenge med å komme tilbake til saken. Hun er ikke sjefen din.

Gjør som de andre har foreslått - kom med et forslag og provoser fram en reaksjon. Lag gjerne to varianter, slik at hun ikke bare kan forkaste det og bli sur.

Du kan jo innlede med å gi beskjed om at den ene får Kr. Himmelfart og den andre får pinsen hvert år, så nå må dere finne ut hvilket år dette er (altså hvem som skal ha hva). Lag et liknende system på noen av ferieukene, altså f.eks. at den som får uke 28 & 29 ikke får 30 & 31 samme år.

Dere må legge bort alle følelser og bli voksne. Tenk på henne som en relativt fremmed som du tilfeldigvis skal dele en timeshare-bolig med. Da ville du sagt fra på en høflig måte hvis løsningen virket helt urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville skrevet en mail til henne med et forslag til fordeling av helgene og sommerferien. Be henne komme med tilbakemelding og evt. forslag til endringer så snart som mulig og innen (en kort frist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Min søster spurte meg faktisk på sms i kveld hvilke langhelger vi var interessert i nå før sommeren - og vi ble - unde rover alle under - enige om at vi får pinsehelga og hun får kristihimmelfartshelga!

Så ett skritt videre har vi kommet.

Ellers så sa hun at de ikke ville være i stand til å si noe om sommeren før 15. juni, for da ville de vite alt ift mine/dine barn, jobbeturnus for både voksne og ungdommer osv....

Det er lite trolig at jeg kommer til å treffe på henne de nærmeste ukene, så jeg veier nå for og i mot om jeg skal sende en mail der jeg presser henne til å gi et svar ift den uka.

Hvis hun sier nei til den uka jeg helst vil ha - må jeg bytte om på min jobb. Tilfeldigvis er det ikke så nøye om jeg jobber i uke 30 eller i 31 - men jeg synes det er leit å være så seint ute med å vite hvordan sommeren blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det de andre her sier: Lag et konkret forslag og si at slik blir det, om hun ikke legger frem et annet innen xx dato.

F.eks: "Hei kjære søster :-) Takk for sist, det var veldig hyggelig, bla bla bla. Vi trenger å planlegge ferien og jeg har forstått at du har mange jern i ilden for tiden. Derfor har jeg satt opp et forslag til fordeling av hytta, som ser slik ut:

Om dere vil foreslå en annen fordeling, vil jeg gjerne ha det innen xx. Hvis ikke forholder vi oss til dette forslaget. Klem fra Prust :-)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster spurte meg faktisk på sms i kveld hvilke langhelger vi var interessert i nå før sommeren - og vi ble - unde rover alle under - enige om at vi får pinsehelga og hun får kristihimmelfartshelga!

Så ett skritt videre har vi kommet.

Ellers så sa hun at de ikke ville være i stand til å si noe om sommeren før 15. juni, for da ville de vite alt ift mine/dine barn, jobbeturnus for både voksne og ungdommer osv....

Det er lite trolig at jeg kommer til å treffe på henne de nærmeste ukene, så jeg veier nå for og i mot om jeg skal sende en mail der jeg presser henne til å gi et svar ift den uka.

Hvis hun sier nei til den uka jeg helst vil ha - må jeg bytte om på min jobb. Tilfeldigvis er det ikke så nøye om jeg jobber i uke 30 eller i 31 - men jeg synes det er leit å være så seint ute med å vite hvordan sommeren blir.

Press fram en avgjørelse om den ene uka som er viktig for deg, og la resten vente til 15. juni DENNE sommeren.

Neste år tar du opp saken ved påsketider og gjør som mange her har foreslått - bytt Kr. Himmelfart og pinse i forhold til i år, og del de mest populære ferieukene i to deler, slik at ikke én av dere får alle.

De fleste arbeidsplasser begynner med ferielister ca. 1. mai. Hun kan ikke regne med å vente til alle sære deltidsforeldre og deltidsjobbende ungdommer har hele kabalen sin på plass, med å bestemme hovedtrekkene for ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt henne en liste over de datoene jeg ønsker å bruke hytta, og skrevet at hvis jeg ikke hører noe innen da og da regner jeg med at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Forslag til mail til søstra di:

" Til prust-søster,

Jeg har nå en rekke ganger forsøkt å komme til enighet ang. sommerferien i år og fordeling av ferieuker på hytta. Dette til ingen nytte. Til tross for at jeg finner din prokrastinering vedrørende dette imponerende, kan jeg ikke lenger vente på at du skal få nisseskjegget ut av ræva og bestemme deg. Det er direkte urimelig at jeg skal måtte vente til dine late ungdommer kan hoste opp en sommerjobb, eller til din manns sjarmerende eks finner det for godt å komme opp med når de bortskjemte snørrungene skal være hos dere.

Det mest rettferdige er at vi deler juli i to, og i mangel på bedre forslag fra din side, foreslår jeg at det blir slik i år også.

Hva gjelder videre år framover, foreslår jeg at vi tilbringer en dag i romjula med å diskutere oss fram til en minnelig løsning. Disse dagene skal vi uansett kose oss sammen, og det vil være en naturlig setting for en trivelig diskusjon. Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren.

Med de beste ønsker for en regnfull sørlandsferie,

Din elskelige søster prust."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Forslag til mail til søstra di:

" Til prust-søster,

Jeg har nå en rekke ganger forsøkt å komme til enighet ang. sommerferien i år og fordeling av ferieuker på hytta. Dette til ingen nytte. Til tross for at jeg finner din prokrastinering vedrørende dette imponerende, kan jeg ikke lenger vente på at du skal få nisseskjegget ut av ræva og bestemme deg. Det er direkte urimelig at jeg skal måtte vente til dine late ungdommer kan hoste opp en sommerjobb, eller til din manns sjarmerende eks finner det for godt å komme opp med når de bortskjemte snørrungene skal være hos dere.

Det mest rettferdige er at vi deler juli i to, og i mangel på bedre forslag fra din side, foreslår jeg at det blir slik i år også.

Hva gjelder videre år framover, foreslår jeg at vi tilbringer en dag i romjula med å diskutere oss fram til en minnelig løsning. Disse dagene skal vi uansett kose oss sammen, og det vil være en naturlig setting for en trivelig diskusjon. Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren.

Med de beste ønsker for en regnfull sørlandsferie,

Din elskelige søster prust."

LOL, som vanlig er du ikke konfliktsky!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

LOL, som vanlig er du ikke konfliktsky!

Moi? Jeg som er kjent som nabolagets svar på Kofi Annan når det kommer til konflikter? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Forslag til mail til søstra di:

" Til prust-søster,

Jeg har nå en rekke ganger forsøkt å komme til enighet ang. sommerferien i år og fordeling av ferieuker på hytta. Dette til ingen nytte. Til tross for at jeg finner din prokrastinering vedrørende dette imponerende, kan jeg ikke lenger vente på at du skal få nisseskjegget ut av ræva og bestemme deg. Det er direkte urimelig at jeg skal måtte vente til dine late ungdommer kan hoste opp en sommerjobb, eller til din manns sjarmerende eks finner det for godt å komme opp med når de bortskjemte snørrungene skal være hos dere.

Det mest rettferdige er at vi deler juli i to, og i mangel på bedre forslag fra din side, foreslår jeg at det blir slik i år også.

Hva gjelder videre år framover, foreslår jeg at vi tilbringer en dag i romjula med å diskutere oss fram til en minnelig løsning. Disse dagene skal vi uansett kose oss sammen, og det vil være en naturlig setting for en trivelig diskusjon. Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren.

Med de beste ønsker for en regnfull sørlandsferie,

Din elskelige søster prust."

Jeg vil gjerne ansette deg som min sekretær! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Forslag til mail til søstra di:

" Til prust-søster,

Jeg har nå en rekke ganger forsøkt å komme til enighet ang. sommerferien i år og fordeling av ferieuker på hytta. Dette til ingen nytte. Til tross for at jeg finner din prokrastinering vedrørende dette imponerende, kan jeg ikke lenger vente på at du skal få nisseskjegget ut av ræva og bestemme deg. Det er direkte urimelig at jeg skal måtte vente til dine late ungdommer kan hoste opp en sommerjobb, eller til din manns sjarmerende eks finner det for godt å komme opp med når de bortskjemte snørrungene skal være hos dere.

Det mest rettferdige er at vi deler juli i to, og i mangel på bedre forslag fra din side, foreslår jeg at det blir slik i år også.

Hva gjelder videre år framover, foreslår jeg at vi tilbringer en dag i romjula med å diskutere oss fram til en minnelig løsning. Disse dagene skal vi uansett kose oss sammen, og det vil være en naturlig setting for en trivelig diskusjon. Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren.

Med de beste ønsker for en regnfull sørlandsferie,

Din elskelige søster prust."

Kjære kjære flyfly!

Blir helt matt av dine sekretærevner :-DDD

Uten at jeg kan love at jeg bare tar copy + paste av det du har skrevet, kan jeg love deg at jeg skal bli inspirert i alle fall til å gjøre noe i forhold til dette.

Nå skal jeg ut dit i helga en tur - og treffer muligens på henne tilfeldig (aner ikke om de har tenkt seg ut dit - jeg skal bare til pappa) - så hvis denne helga også passerer uten noe videre fremdrift, får jeg sende henne en mail.

Hvis jeg skla være en smuuuule mer diplomatisk enn ditt forslag er, så kan jeg jo skrive noe sånt:

''Kjære Z

Jeg synes det er vanskelig å måtte vente til tidligst 15. juni med å vite når vi kan være på hytta i sommer. Både jeg og mannen min har satt opp ferie nå, og vi ønsker å ha hovedplanene klare for hver uke i juli.

Juli har 4 uker; 27, 28, 29 og 30.

Det jeg ønsker, er å ha hytta i uke 30. Det er eneste uke jeg og ungene har fri og vi samtidig er på Sørlandet. Alle andre detaljer kan vente til etter 15. juni.

Uke 28 er vi bortreist.

Jeg regner med at dere ikke har noe i mot at vi har hytta den uka. Dere kan jo selvsagt også være på stedet samtidig, men at vi har hytta.

Så bør vi ut på høsten sette oss ned og lage en plan for fordeling av hytta i forhold til sommerferier (da spesielt juli) og langhelger (høstferier, påske, pinse og kristi himmelfart).

Hva tenker du om dette?''

Hvis du tenker en middels fredelig løsning - kan dette brukes tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kjære flyfly!

Blir helt matt av dine sekretærevner :-DDD

Uten at jeg kan love at jeg bare tar copy + paste av det du har skrevet, kan jeg love deg at jeg skal bli inspirert i alle fall til å gjøre noe i forhold til dette.

Nå skal jeg ut dit i helga en tur - og treffer muligens på henne tilfeldig (aner ikke om de har tenkt seg ut dit - jeg skal bare til pappa) - så hvis denne helga også passerer uten noe videre fremdrift, får jeg sende henne en mail.

Hvis jeg skla være en smuuuule mer diplomatisk enn ditt forslag er, så kan jeg jo skrive noe sånt:

''Kjære Z

Jeg synes det er vanskelig å måtte vente til tidligst 15. juni med å vite når vi kan være på hytta i sommer. Både jeg og mannen min har satt opp ferie nå, og vi ønsker å ha hovedplanene klare for hver uke i juli.

Juli har 4 uker; 27, 28, 29 og 30.

Det jeg ønsker, er å ha hytta i uke 30. Det er eneste uke jeg og ungene har fri og vi samtidig er på Sørlandet. Alle andre detaljer kan vente til etter 15. juni.

Uke 28 er vi bortreist.

Jeg regner med at dere ikke har noe i mot at vi har hytta den uka. Dere kan jo selvsagt også være på stedet samtidig, men at vi har hytta.

Så bør vi ut på høsten sette oss ned og lage en plan for fordeling av hytta i forhold til sommerferier (da spesielt juli) og langhelger (høstferier, påske, pinse og kristi himmelfart).

Hva tenker du om dette?''

Hvis du tenker en middels fredelig løsning - kan dette brukes tro?

Det var veldig diplomatisk og fredelig skrevet, men jeg tror du bør si noe om at "hvis du ikke har et annet forslag på bordet innen xx dato anser jeg hytta for min i uke 30". Eller noe sånt. Altså, gi en frist for når det ikke lenger er et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Kjære kjære flyfly!

Blir helt matt av dine sekretærevner :-DDD

Uten at jeg kan love at jeg bare tar copy + paste av det du har skrevet, kan jeg love deg at jeg skal bli inspirert i alle fall til å gjøre noe i forhold til dette.

Nå skal jeg ut dit i helga en tur - og treffer muligens på henne tilfeldig (aner ikke om de har tenkt seg ut dit - jeg skal bare til pappa) - så hvis denne helga også passerer uten noe videre fremdrift, får jeg sende henne en mail.

Hvis jeg skla være en smuuuule mer diplomatisk enn ditt forslag er, så kan jeg jo skrive noe sånt:

''Kjære Z

Jeg synes det er vanskelig å måtte vente til tidligst 15. juni med å vite når vi kan være på hytta i sommer. Både jeg og mannen min har satt opp ferie nå, og vi ønsker å ha hovedplanene klare for hver uke i juli.

Juli har 4 uker; 27, 28, 29 og 30.

Det jeg ønsker, er å ha hytta i uke 30. Det er eneste uke jeg og ungene har fri og vi samtidig er på Sørlandet. Alle andre detaljer kan vente til etter 15. juni.

Uke 28 er vi bortreist.

Jeg regner med at dere ikke har noe i mot at vi har hytta den uka. Dere kan jo selvsagt også være på stedet samtidig, men at vi har hytta.

Så bør vi ut på høsten sette oss ned og lage en plan for fordeling av hytta i forhold til sommerferier (da spesielt juli) og langhelger (høstferier, påske, pinse og kristi himmelfart).

Hva tenker du om dette?''

Hvis du tenker en middels fredelig løsning - kan dette brukes tro?

Det er et diplomatisk utkast. Eneste innspillet mitt er at du dropper å spørre hva hun mener om saken til slutt. Det er ikke interessant å vite hva hun mener. Hun har utsatt ting i hele vinter og vår. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er et diplomatisk utkast. Eneste innspillet mitt er at du dropper å spørre hva hun mener om saken til slutt. Det er ikke interessant å vite hva hun mener. Hun har utsatt ting i hele vinter og vår. ;)

Vi hadde besøk i går kveld av noen venner som kjenner dette med min søster og jeg. De sa at det høres ut som om både min søster og delvis jeg har en oppfatning om at hytta er min søsters (det var jo mannen hennes og pappa som bygde den og min søster som innredet den - men pappa har betalt byggekostnadene, og vi har spleiset på inventaret, og pappa mente at vi skulle ha den sammen) - og at vi ikke har noe likeverdig forhold til denne hytta. Det medfører at det høres ut som om jeg ber om å få LÅNE hytta til min søster - i stedet for at vi skal bli enige om en ordning å dele den på.

De foreslo en veldig enkel ordning for kommende år: Rett og slett at jeg har allae partallsuker, og hun oddetalleuker - eller omvendt. Da vil vi ha tilgang like mye - fordele juli og fordele kristi himmelfart og pinse (siden disse alltid kommer påfølgende helger). Synes det var genialt.

Har på følelsen av at det blir en konfrontasjon, enten face to face - eller pr mail denne helga :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...