laban Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Vi hadde besøk i går kveld av noen venner som kjenner dette med min søster og jeg. De sa at det høres ut som om både min søster og delvis jeg har en oppfatning om at hytta er min søsters (det var jo mannen hennes og pappa som bygde den og min søster som innredet den - men pappa har betalt byggekostnadene, og vi har spleiset på inventaret, og pappa mente at vi skulle ha den sammen) - og at vi ikke har noe likeverdig forhold til denne hytta. Det medfører at det høres ut som om jeg ber om å få LÅNE hytta til min søster - i stedet for at vi skal bli enige om en ordning å dele den på. De foreslo en veldig enkel ordning for kommende år: Rett og slett at jeg har allae partallsuker, og hun oddetalleuker - eller omvendt. Da vil vi ha tilgang like mye - fordele juli og fordele kristi himmelfart og pinse (siden disse alltid kommer påfølgende helger). Synes det var genialt. Har på følelsen av at det blir en konfrontasjon, enten face to face - eller pr mail denne helga :-( Det inntrykket gir du delvis her også, men jeg visste ikke bakgrunnen. Det er jo vesentlig om søsteren din mener dere virkelig har den sammen eller hun og familien har utvidede rettigheter pga. historikken. Ukenumre benyttes flittig ved 50% deling av barn, så det går jo fint an, i hvert fall som et utgangspunkt. Eneste potensielle problem er påsken, som kan finne på å havne seg i par- eller oddetallsuke i mange år på rad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Det inntrykket gir du delvis her også, men jeg visste ikke bakgrunnen. Det er jo vesentlig om søsteren din mener dere virkelig har den sammen eller hun og familien har utvidede rettigheter pga. historikken. Ukenumre benyttes flittig ved 50% deling av barn, så det går jo fint an, i hvert fall som et utgangspunkt. Eneste potensielle problem er påsken, som kan finne på å havne seg i par- eller oddetallsuke i mange år på rad. Vi reiser alltid bort i påsken, så det er ikke noe problem egentlig. Ja - jeg må nok ha en ordenlig prat med henne - men jeg tror at det nlir mest rett om pappa også er med på samtalen. Problemet er jo at hun aldri har tid til det. Eller ikke vil - hva vet nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Forslag til mail til søstra di: " Til prust-søster, Jeg har nå en rekke ganger forsøkt å komme til enighet ang. sommerferien i år og fordeling av ferieuker på hytta. Dette til ingen nytte. Til tross for at jeg finner din prokrastinering vedrørende dette imponerende, kan jeg ikke lenger vente på at du skal få nisseskjegget ut av ræva og bestemme deg. Det er direkte urimelig at jeg skal måtte vente til dine late ungdommer kan hoste opp en sommerjobb, eller til din manns sjarmerende eks finner det for godt å komme opp med når de bortskjemte snørrungene skal være hos dere. Det mest rettferdige er at vi deler juli i to, og i mangel på bedre forslag fra din side, foreslår jeg at det blir slik i år også. Hva gjelder videre år framover, foreslår jeg at vi tilbringer en dag i romjula med å diskutere oss fram til en minnelig løsning. Disse dagene skal vi uansett kose oss sammen, og det vil være en naturlig setting for en trivelig diskusjon. Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren. Med de beste ønsker for en regnfull sørlandsferie, Din elskelige søster prust." Haha!!! Den var genial!! Tror nesten det hadde vært smart å sende denne til søstra ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Kjære kjære flyfly! Blir helt matt av dine sekretærevner :-DDD Uten at jeg kan love at jeg bare tar copy + paste av det du har skrevet, kan jeg love deg at jeg skal bli inspirert i alle fall til å gjøre noe i forhold til dette. Nå skal jeg ut dit i helga en tur - og treffer muligens på henne tilfeldig (aner ikke om de har tenkt seg ut dit - jeg skal bare til pappa) - så hvis denne helga også passerer uten noe videre fremdrift, får jeg sende henne en mail. Hvis jeg skla være en smuuuule mer diplomatisk enn ditt forslag er, så kan jeg jo skrive noe sånt: ''Kjære Z Jeg synes det er vanskelig å måtte vente til tidligst 15. juni med å vite når vi kan være på hytta i sommer. Både jeg og mannen min har satt opp ferie nå, og vi ønsker å ha hovedplanene klare for hver uke i juli. Juli har 4 uker; 27, 28, 29 og 30. Det jeg ønsker, er å ha hytta i uke 30. Det er eneste uke jeg og ungene har fri og vi samtidig er på Sørlandet. Alle andre detaljer kan vente til etter 15. juni. Uke 28 er vi bortreist. Jeg regner med at dere ikke har noe i mot at vi har hytta den uka. Dere kan jo selvsagt også være på stedet samtidig, men at vi har hytta. Så bør vi ut på høsten sette oss ned og lage en plan for fordeling av hytta i forhold til sommerferier (da spesielt juli) og langhelger (høstferier, påske, pinse og kristi himmelfart). Hva tenker du om dette?'' Hvis du tenker en middels fredelig løsning - kan dette brukes tro? Ikke skriv "Hva tenker du om dette?", men "Da regner jeg med at dette er avklart! Ha en fin dag :)" e.l.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Vi hadde besøk i går kveld av noen venner som kjenner dette med min søster og jeg. De sa at det høres ut som om både min søster og delvis jeg har en oppfatning om at hytta er min søsters (det var jo mannen hennes og pappa som bygde den og min søster som innredet den - men pappa har betalt byggekostnadene, og vi har spleiset på inventaret, og pappa mente at vi skulle ha den sammen) - og at vi ikke har noe likeverdig forhold til denne hytta. Det medfører at det høres ut som om jeg ber om å få LÅNE hytta til min søster - i stedet for at vi skal bli enige om en ordning å dele den på. De foreslo en veldig enkel ordning for kommende år: Rett og slett at jeg har allae partallsuker, og hun oddetalleuker - eller omvendt. Da vil vi ha tilgang like mye - fordele juli og fordele kristi himmelfart og pinse (siden disse alltid kommer påfølgende helger). Synes det var genialt. Har på følelsen av at det blir en konfrontasjon, enten face to face - eller pr mail denne helga :-( Eneste innvending jeg har mot en 50/50 løsning på denne måten, er at skolens vinter- og høstferie alltid er i samme uker. Her i Oslo er det uke 8 og 40. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Haha!!! Den var genial!! Tror nesten det hadde vært smart å sende denne til søstra ) Uff - da hadde det aldri blitt liksom-fred igjen en gang... Men hun skriver da vanvittig godt - likte særlig denne delen: ''Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren. '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ikke skriv "Hva tenker du om dette?", men "Da regner jeg med at dette er avklart! Ha en fin dag :)" e.l.... Ja - det er sikkert lurt. Synes bare det er å vanskleig å være så kategoridk eller streng - fordi da får jeg bare høre at jeg krever og forventer og bestemmer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Eneste innvending jeg har mot en 50/50 løsning på denne måten, er at skolens vinter- og høstferie alltid er i samme uker. Her i Oslo er det uke 8 og 40. Hos oss varierer vinterferien noe - i år var den i uke 9 her. Høstferien er alltid i uke 40. Så jeg tror ikke det skulle være så stort problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Vi reiser alltid bort i påsken, så det er ikke noe problem egentlig. Ja - jeg må nok ha en ordenlig prat med henne - men jeg tror at det nlir mest rett om pappa også er med på samtalen. Problemet er jo at hun aldri har tid til det. Eller ikke vil - hva vet nå jeg. Det går an å f.eks. avtale at man har høstferie/påskeferie annethvert år. Vi har to hytter som vi deler med andre. Den ene deler vi med mine foreldre og min søster, der snakker vi sammen og blir enige underveis bortsett fra at vi har en avtale med min søster om at vi deler juli i to og har første og siste del annethvert år. Den andre deler vi med mange, men vi er to familiegrener og disse to grenene er enige om at vi deler jaktuke og påske (som er de viktigste sesongene for denne hytta) slik at vi har førsteretten annethvert år. Hvis ikke man benytter førsteretten, er det fritt frem for de andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Det går an å f.eks. avtale at man har høstferie/påskeferie annethvert år. Vi har to hytter som vi deler med andre. Den ene deler vi med mine foreldre og min søster, der snakker vi sammen og blir enige underveis bortsett fra at vi har en avtale med min søster om at vi deler juli i to og har første og siste del annethvert år. Den andre deler vi med mange, men vi er to familiegrener og disse to grenene er enige om at vi deler jaktuke og påske (som er de viktigste sesongene for denne hytta) slik at vi har førsteretten annethvert år. Hvis ikke man benytter førsteretten, er det fritt frem for de andre. Høres ut som greie måter å dele på. Problemet hos oss er jo todelt: 1 - å finne måter å dele på som begge synes er ok 2 - å snakke sammen om pkt 1. Min søster har aldri tid/vil ikke - og jeg vil tro at vi begge aner at det kommer til å bli en ubehagelig samtale med mange såre vonde ting når vi en dag setter oss ned og snakker - slik det ble i fjor vinter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Det inntrykket gir du delvis her også, men jeg visste ikke bakgrunnen. Det er jo vesentlig om søsteren din mener dere virkelig har den sammen eller hun og familien har utvidede rettigheter pga. historikken. Ukenumre benyttes flittig ved 50% deling av barn, så det går jo fint an, i hvert fall som et utgangspunkt. Eneste potensielle problem er påsken, som kan finne på å havne seg i par- eller oddetallsuke i mange år på rad. ''Eneste potensielle problem er påsken, som kan finne på å havne seg i par- eller oddetallsuke i mange år på rad.'' Da deler man det slik at X har palmehelga det ene året og Y påskehelga og omvendt neste år. ) Problemet løst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Eneste innvending jeg har mot en 50/50 løsning på denne måten, er at skolens vinter- og høstferie alltid er i samme uker. Her i Oslo er det uke 8 og 40. ''er at skolens vinter- og høstferie alltid er i samme uker. Her i Oslo er det uke 8 og 40.'' Dersom dette er tilfellet løser man dette med en annethvertår-løsning. X har høstferien i skoleåret 2011/2012 og Y har vinterferien. Problemet løst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Uff - da hadde det aldri blitt liksom-fred igjen en gang... Men hun skriver da vanvittig godt - likte særlig denne delen: ''Resultatet av disse forhandlingene undertegnes av begge parter, forsegles med familiens våpenskjold og spikres opp på innsida av døra på hyttas utedo. Der kan du sitte og nyte synes av din velorganiserte ferieplanlegging for flere år framover gjennom hele sommeren. '' I tilegg kan du ta med "sitte og prompe og....." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Ja - det er sikkert lurt. Synes bare det er å vanskleig å være så kategoridk eller streng - fordi da får jeg bare høre at jeg krever og forventer og bestemmer... Da svarer du: "Ja, jeg er en handlingens kvinne!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 ''Eneste potensielle problem er påsken, som kan finne på å havne seg i par- eller oddetallsuke i mange år på rad.'' Da deler man det slik at X har palmehelga det ene året og Y påskehelga og omvendt neste år. ) Problemet løst. Joda, men hvis det i utgangspunktet hadde vært stemning for en løsningsorientert, fleksibel tilnærming her, hadde de jo ikke trengt noen streng partall- og oddetallsalgoritme i det hele tatt. JEG skjønner at man kan dele skoleferier og påske uten altfor store problemer, men det er ikke deg eller meg prust skal dele med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Det inntrykket gir du delvis her også, men jeg visste ikke bakgrunnen. Det er jo vesentlig om søsteren din mener dere virkelig har den sammen eller hun og familien har utvidede rettigheter pga. historikken. Ukenumre benyttes flittig ved 50% deling av barn, så det går jo fint an, i hvert fall som et utgangspunkt. Eneste potensielle problem er påsken, som kan finne på å havne seg i par- eller oddetallsuke i mange år på rad. Må bare legge til noe angående bakgrunnen for hytta. Dette er ei pittelita hytte/anneks - tror den er 4 x 7 meter, med hems - altså ikke noen stor hytte. Det var meningen begge familiene skulle bygge den sammen, men det året den måtte bygges (for at ikke byggetillatelsen skulle bli trukket tilbake) var mannen min syk - og hadde ingen mulighet for å være med. Dermed ble det til at min svoger brukte veldig mye tid på den sammen med pappa. Og jeg syntes det var rett og rimelig at min søster hadde første retten på den og brukte desidert mest tid på den de to første somrene. Men nå mener jeg at de har brukt opp den førsteretten og tatt igjen for den tida de brukte på bygging i 2008. Mulig hun mener at de fremdeles har noe førsterett tilgode... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Vi hadde besøk i går kveld av noen venner som kjenner dette med min søster og jeg. De sa at det høres ut som om både min søster og delvis jeg har en oppfatning om at hytta er min søsters (det var jo mannen hennes og pappa som bygde den og min søster som innredet den - men pappa har betalt byggekostnadene, og vi har spleiset på inventaret, og pappa mente at vi skulle ha den sammen) - og at vi ikke har noe likeverdig forhold til denne hytta. Det medfører at det høres ut som om jeg ber om å få LÅNE hytta til min søster - i stedet for at vi skal bli enige om en ordning å dele den på. De foreslo en veldig enkel ordning for kommende år: Rett og slett at jeg har allae partallsuker, og hun oddetalleuker - eller omvendt. Da vil vi ha tilgang like mye - fordele juli og fordele kristi himmelfart og pinse (siden disse alltid kommer påfølgende helger). Synes det var genialt. Har på følelsen av at det blir en konfrontasjon, enten face to face - eller pr mail denne helga :-( ''Rett og slett at jeg har allae partallsuker, og hun oddetalleuker - eller omvendt. '' Hva om en har lyst på to ukers sommerferie i strekk samme sted? Det kan jo være deilig... Hva med å ha hytta to uker av gangen (ene part har uke 1 og 2, andre uke 3 og 4... og fortsetter slik året gjennom)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Må bare legge til noe angående bakgrunnen for hytta. Dette er ei pittelita hytte/anneks - tror den er 4 x 7 meter, med hems - altså ikke noen stor hytte. Det var meningen begge familiene skulle bygge den sammen, men det året den måtte bygges (for at ikke byggetillatelsen skulle bli trukket tilbake) var mannen min syk - og hadde ingen mulighet for å være med. Dermed ble det til at min svoger brukte veldig mye tid på den sammen med pappa. Og jeg syntes det var rett og rimelig at min søster hadde første retten på den og brukte desidert mest tid på den de to første somrene. Men nå mener jeg at de har brukt opp den førsteretten og tatt igjen for den tida de brukte på bygging i 2008. Mulig hun mener at de fremdeles har noe førsterett tilgode... ''Og jeg syntes det var rett og rimelig at min søster hadde første retten på den og brukte desidert mest tid på den de to første somrene. Men nå mener jeg at de har brukt opp den førsteretten og tatt igjen for den tida de brukte på bygging i 2008. Mulig hun mener at de fremdeles har noe førsterett tilgode... '' Tydelig på sin plass at dere tar en ordentlig prat om forutsetningene her. Dere får neppe noen løsning på fordelingen fremover (både vedr. bruk og ansvar for vedlikehold etc.) før dere får fastslått om dere eier hytta akkurat like mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Vi reiser alltid bort i påsken, så det er ikke noe problem egentlig. Ja - jeg må nok ha en ordenlig prat med henne - men jeg tror at det nlir mest rett om pappa også er med på samtalen. Problemet er jo at hun aldri har tid til det. Eller ikke vil - hva vet nå jeg. Hvis hun ennå ikke har tatt seg tid til å snakke om dette, så må dere gjøre det pr mail - nå. Det høres ut for meg som om du har fått flere gode forslag til måten å dele på. Feks oddetall/partallsuker var lurt, eller to uker i slengen. Det spørs om det ikke ville være lurt at du skrev en setning eller to om selve grunnlaget for konflikten også, for hvis man ikke "lufter elefanten" så blir den bare liggende der og ulme. Feks gjenfortell kort, slik du gjør over her, hva som gjorde at din mann ikke kunne være med på byggingene, og at du mener dette nå er kompensert for ved de første to somrene, men at dette nå må være tilbakelagt, og at begge søstrene har like mye rett. Det er viktig som du sier at faren din er med her, kanskje du bør ta en prat med ham først, og i alle fall må du sende ham kopi av mailen. Du er nødt til å sette foten ned og være tydelig, uansett hvor ubehagelig det er, du får heller tåle hennes reaksjoner, ellers blir saken bare vanskelig i årevis framover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Det er et diplomatisk utkast. Eneste innspillet mitt er at du dropper å spørre hva hun mener om saken til slutt. Det er ikke interessant å vite hva hun mener. Hun har utsatt ting i hele vinter og vår. Hadde en lang prat med pappa i dag. Han synes det er leit at vi ikke blir enige. Han fortalte at min søster og mannen er veldig frustrerte over at de ikke får vite fra hans ex når de skal ha ungene hans i sommer, og dermed vet de ikke hvordan de ulike ukene blir. Det var mer det enn jobbevaktene til hun eldste. Pappa ønsker at hytta skal brukes så mye som mulig, og han var helt klar på at hytta var til oss begge to. Men han innrømte at han syntes det var rart at ikke mannen min hadde vært med på byggingen. Han hadde ikke forstått at mannen min hadde vært så syk akkurat det samme året som byggingen varte. Han trodde vel at min søster mente at hun fremdeles hadde fortrinnsrett på den og skulle ha den mer enn meg, fordi de hadde bygd den. Og var usikker på om han kunne si noe i forhold til dette. Men han sa at han hadde jobbet mye også, og delvis tatt min del av byggingen.... Det var godt å prate med ham om dette. Og han kunne gjerne være med og prate med oss to søstrene. Jeg er litt utladet. Og gjør ingenting akkurat nå ift hytta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.