Gå til innhold

Til legene - elektrolyttforstyrrelser


Gjest Madde

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt bulimi i 8 år (med en lengre pause innimellom), og går nå til behandling for å bli frisk. Jeg kaster ikke opp lenger, og har heller ikke gjort det siden Mai (stolt av meg selv!). Det var egentlig ikke så vanskelig å slutte og kaste opp, men det var verre å takle de følelsene jeg har forsøkt å dempe med maten - og som nå plutselig må håndteres.

Vil bare si til alle på forumet at det går an! Ja, det er kjempetøft, men det er verdt det! Jeg tror riktignok det er viktig at man virkelig er motivert for å slutte, hvis ikke er det nok mye vanskeligere. Jeg syntes selv det var kjempeskummelt å be om hjelp, for da måtte jeg for det første innrømme at jeg hadde et problem jeg ikke kunne håndtere selv. For det andre måtte jeg virkelig si fra meg muligheten til å bruke maten som trøst. Maten har jo tross alt vært min venn/fiende i mange år, så det er ikke så lett å bryte mønsteret.

Uansett - jeg ser at det er mulig, og har det mye bedre med meg selv nå (selv om det er noen dager som er mer slitsomme enn andre).

Nå var det ikke egentlig det jeg skulle skrive om, men jeg har i den senere tid lest litt i boken "sterk/svak" av Finn Skårderud, og ble overrasket (les sjokkert) over hvilke skadevirkninger bulimi har! Jeg er litt engstelig siden jeg har holdt på så lenge, og lurer egentlig på om dette med elektrolyttforstyrrelser retter seg selv når man gjenoppretter et sunt kosthold?

Jeg kjente igjen mye av det som sto der, men har ikke merket noe særlig til det den siste tiden (stikninger i venstre arm, rytmeforstyrrelser i hjertet). Jeg har vært hos lege og fortalt at jeg hadde bulimi, og hun tok 4-5 blodprøver. De skulle kontakte meg hvis det var noe unormalt, men jeg har ikke hørt noe. Betyr det at kroppen min er restituert?

Dette ble lengre enn jeg hadde planlagt, men det hadde vært kjempefint om noen kunne svare meg. Jeg er nemlig ganske bekymret for hva jeg kan ha utsatt kroppen for...

Vel, aldri mer!!! Det er ikke verdt det!

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jorunn Sundgot-Borgen

Kjære Madde

Flott, vi trenger at dere deler slike positive opplevelser med yhverandre. Du spør konkret om vi tror at du har "sluppet" fra spiseforstyrrelsen din uten fysiske/medisinske komplikasjoner. Du kan være så heldig at du har klart det. Dersom du selv nå ikke registrerer noen vonter eller plager, at fordøyelsen er rimelig regelmessig, menstruasjonene er regelmessig og du opplever å kunne være fysisk aktiv uten besvær utover det vanlige har du nok vært heldig. Elektrolytter normaliseres vanliogvis ved normalisert spisemønster, inntak og tilstrekkelig væsketilførsel.Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen, Forsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...