Gå til innhold

Psykisk helse: Tvangsvasking/tvangshandlinger

Anbefalte innlegg

Gjest okiiki
Skrevet

Jente, 16 (snart) år. Jeg vil selv si at jeg lider av tvangstanker. Vasking av ting, vaskinga v ting etter at jeg selv har tatt på det fordi jeg trodde jeg var skitten. Tvangsvasking av meg selv, nå i det siste, i øynene. Ja, i øynene, ned i øynene altså . Dette er hvis jeg tror noe kommer inni dem, f.eks håret mitt. Hvis jeg har vært på do og kanskje tatt i håret mitt (på hodet) føler jeg at jeg må vaske håret, men også inni øynene. Da tar jeg vann på fingrene (men MÅ vaske dem først, ofte mange ganger, fordi jeg tror de ikke blir rene.) Deretter tar jeg fingeren først ned osv.i det ene øyet, så det andre. Jeg gjør det eks antall ganger, og hvis jeg hører noen andre komme, og jeg må skyndte meg, tror jeg jeg ikke gjør det ordentlig og sitter etterpå med skyldfølelsen av at det ikke er bra nok, og føler jeg må vaske dem igjen, noe jeg ikke klarer å motså. De siste gangene nå har det gjort vondt når jeg vasker meg i øynene. Tvang med trening har jeg også (jeg føler jeg må gjøre øvelser om og om igjen. Dette tar tid og ødelegger humøret. Tvangstanker har jeg også, men nå er det mest tvangsvaskingen som tar overhånd (disse tvangstankene er kanskje like sterke nå som før, men tvangsvaskingen har bare blitt enda sterkere, slik at den tar overhånd. Disse tvangstankene har kommet og gått gjennom hele livet, men dette er den verste perioden. Du tenker kanskje at det bare er normalt med slike små perioder i livet med tvangstanker/tvangsvasking, men tro meg, de er ikke små, og denne gangen virker det som om de er her for å bli. Dette er den verste perioden med tvangvasking/tvangstanker jeg har hatt i livet, og det tar virkelig knekken på det sosiale, glade livet som jeg ellers har. Tvangestankene og tvangsvaskingen (spesielt) tar tid i hverdagen, og kommer i veien for andre ting. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette skal en ikke ta lett på. Dette er en skikkelig tvangslidelse - ocd.

Jeg anbefaler: Gå til fastlegen så snart som mulig. Få en henvisning til (helst) en psykiater i voksenpsykiatrien. Voksen fordi dette er noe du vil trenge kontakt om lenge etter at den første behandlingen har gitt effekt. Psykiater fordi du høyst sannsynlig vil trenge medisiner i tillegg til psykoterapi.

Sørg for at du kommer til en superspesialist som behersker kognitiv terapi med responsprevensjon eller metakognitiv terapi. All annen terapi er uvirksom for ocd.

Om det er lang ventetid, bør fastlegen vurdere å gi deg medisiner av typen SSRI for å komme raskere i gang med behandlingen.

Trenger du mer informajson, må du gjerne skrive inn her igjen.

http://www.ananke.no/

Skrevet

Dette skal en ikke ta lett på. Dette er en skikkelig tvangslidelse - ocd.

Jeg anbefaler: Gå til fastlegen så snart som mulig. Få en henvisning til (helst) en psykiater i voksenpsykiatrien. Voksen fordi dette er noe du vil trenge kontakt om lenge etter at den første behandlingen har gitt effekt. Psykiater fordi du høyst sannsynlig vil trenge medisiner i tillegg til psykoterapi.

Sørg for at du kommer til en superspesialist som behersker kognitiv terapi med responsprevensjon eller metakognitiv terapi. All annen terapi er uvirksom for ocd.

Om det er lang ventetid, bør fastlegen vurdere å gi deg medisiner av typen SSRI for å komme raskere i gang med behandlingen.

Trenger du mer informajson, må du gjerne skrive inn her igjen.

http://www.ananke.no/

Bra svar nhd - jeg skriver under her.

Dette er klar ocd. Få hjelp - det finnes hjelp. Tror det er linker til behandlere på ananke siden.

Tenker på deg, lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...