Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Å ha en bokstavelig forståelse.

Ja det er så dumt når jeg er så sen i oppfattelsen i kommunikasjon med andre mennesker.

Da en mor i dag forklarte for meg at de på hennes barns skole ga gulerøtter til mobberne for å få dem til å slutte å mobbe, ble jeg overrasket og sa,

"Ble de virkelig glad for gulerøtter?" ja for jeg tenkte de delte ut gulerøtter og da ble mobberne glade og sluttet å plage andre barn.

Men det var ikke sånne gulerøtter og det ble en pause før hun fortsatte, hun smilte også forklarte hvordan gulerøtter hun mente.

Jeg ble så flau inni meg, for jeg tenkte både på at jeg viste hvordan gulerøtter hun mente, men at jeg først bare tenkte på slike gulerøtter man spiser og at jeg rett og slett ble forundret over at mobbere hadde så lyst på gulerøtter.

Slikt gjør det ikke alltid lett for meg, min mann syns dette er merkelig, men det er som om jeg tenker så konkret og jeg trenger mer informasjon for å forstå det annerledes enn det blir sagt.

Jeg tror dette er ting som gjør feks at min psykiater er 100 % sikker på at jeg ikke ville fått en legelisens for det hjelper ikke å være flink i teorien hvis noe svikter så forferdelig i det praktiske liv.

Sånn er det vist å ha en bokstavelig forståelse, men det er ikke morsomt når man ellers blir sett på som intelligent også svikter det så veldig på enkelte områder.

Gjest xbellax
Skrevet

Med respekt for oppgittheten/frustrasjonen du sitter med over å være slik, så tenker jeg på min side at takk Gud for at vi ikke er like alle sammen. Jeg forstår at det må være vanskelig å ikke føle at du er som alle andre, men det er mennesker som ikke alltid "passer inn" som er de menneskene som berører andre, det er de som utgjør en forskjell. Ok, så ble du ikke lege, ikke la det stoppe deg, forsøk noe annet. Du kan finne mye glede i yrker du ikke engang har tenkt på.

Dessuten må jeg innrømme at jeg ganske så sikkert rimelig oppgitt hadde foreslått andre alternativer for å få slutt på mobbingen enn å dele ut gratis grønnsaker til snørrungene, og så himlet med øynene og sukket dypt..

Gjest MayLynn
Skrevet

Ikke helt sikkert at alle uten asperger hadde forstått den med en gang :-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg forstår at du synes det var leit å ikke forstå hva damen mente med en gang - men jeg kan forsikre deg om at flere enn deg hadde kunnet misforstå dette.

Det er rikitgnok et uttrykk om at gulrøtter er en premiering for noe du presterer (slik en hest får en gulrot når den har gjort noe rett) - men det er ikke SÅ vanlig å bruke, og jeg tror mange hadde tenkt like konkret som du gjorde her.

Skrevet

Synes jo ikke akkurat det var selvinnlysende det der. Altså - man sier vel at noe kan være en gulrot for en ønsket adferd, men å "dele ut gulrøtter"...tjo - jeg hadde ikke tatt den heeelt med en gang. Tror jeg - det er jo umulig å vite, sånn i etterkant, når man leser det i ro og fred.

:-)

Skrevet

Jeg forstår at du synes det var leit å ikke forstå hva damen mente med en gang - men jeg kan forsikre deg om at flere enn deg hadde kunnet misforstå dette.

Det er rikitgnok et uttrykk om at gulrøtter er en premiering for noe du presterer (slik en hest får en gulrot når den har gjort noe rett) - men det er ikke SÅ vanlig å bruke, og jeg tror mange hadde tenkt like konkret som du gjorde her.

''Det er rikitgnok et uttrykk om at gulrøtter er en premiering for noe du presterer (slik en hest får en gulrot når den har gjort noe rett)''

Gulrot er vel ikke noe man deler ut, egentlig. Gulrot eller pisk er vel heller uttrykk for to måter å få hesten til å gå. Enten henger du en gulrot i en stang og lar den dingle foran hesten, eller så pisker du hesten.

Gjest prust
Skrevet

''Det er rikitgnok et uttrykk om at gulrøtter er en premiering for noe du presterer (slik en hest får en gulrot når den har gjort noe rett)''

Gulrot er vel ikke noe man deler ut, egentlig. Gulrot eller pisk er vel heller uttrykk for to måter å få hesten til å gå. Enten henger du en gulrot i en stang og lar den dingle foran hesten, eller så pisker du hesten.

Ja, jeg så vel egentlig for meg Tussi med en stang foran hodet, med ei gulrot dinglende foran munnen ;-)

Men sånn normalt sett så er det vel vanlig å gi husdyr premiering når de gjør noe riktig - f.eks. gi hunden en liten godbit når den kommer - og så tenkte jeg at når hesten gjør noe riktig ift dressur eller andre ting, så får den sikkert gulrot. Men jeg har ikke greise på hester altså.

Men i overført betydning, så er jo pisk og gulrøtter ytterpunktene, slik du sier, ja.

petter smart
Skrevet

Jeg hadde heller ikke ant hva hun mente, selv om jeg ikke hadde trodd de delte ut grønnsaker.

Å dele ut gulrøtter er et ukjent uttrykk for min del. Kanskje hun blandet uttrykkene? Jeg har hørt om å dele ut karameller (slag), men ikke gulrøtter.

Gjest prust
Skrevet

Kom på en ting:

Husker for noen år siden, så var det en på DOL som spurte: "Har du et gulrotplagg i skapet?"

Jeg skjønte absolutt ingenting. Mente personen et oransje plagg? Mente personen et plagg med gulrotmønster? Mente personen et plagg jeg kunne ha på når jeg skulle ta opp gulrøtter?

???

Det personen mente var om vi hadde et plagg som hang i skapet som motiverte oss for slanking! Altså et flott plagg vi ikke lenger kom inn, men som vi hadde håp om å passe igjen, og som ville være premien for å være flink og gå ned i vekt.

Husker jeg leste innlegget gang på gang før jeg skjønte hva som var ment.

Skrevet

Det ligger faktisk ikke helt opp i dagen hva hun mente. Jeg tror nok at flere kan stusse på dette, selv om jeg har hørt om det å bruke gulrøtter for å motivere osv.

Madelenemie
Skrevet

:)

Takk så var det flere som ikke forsto dette altså:)

Skrevet

:)

Takk så var det flere som ikke forsto dette altså:)

Forsto det da jeg leste om det og kunne tenke over det, men ville neppe forstått det med en gang i en samtale slik du beskrev det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...